Divendres,19 abril, 2024
IniciA PORTADAEl sector editorial a Espanya: un mercat en constant transformació

El sector editorial a Espanya: un mercat en constant transformació

  • Les noves editorials o editorials de coedició guanyen més força en el sector cada any
  • La seva estructura híbrida entre el model tradicional i les noves condicions del mercat ha disparat la seva popularitat, sobretot, entre els autors novells, que veuen en elles una excel·lent oportunitat per donar-se a conèixer

REDACCIÓ/CULTURA. Donada la complexitat del sector, per donar sortida a una quantitat ingent de títols i atendre a les cada vegada més altes exigències dels lectors, en els últims anys han sorgit editorials alternatives i altres empreses que presten serveis editorials. El seu naixement ha estat possible gràcies a l’abaratiment de la producció de llibres i els nous sistemes d’impressió. Entre elles, es troben coeditores com Tregolam, Cercle RojoViveLibro o Univers de Lletres, que s’han convertit en els líders d’aquesta nova edició.

La coedició d’obres constitueix un nou fenomen que ha evolucionat i revolucionat el sector editorial. Es tracta d’una versió de la publicació de llibres, solament que la inversió es produeix entre dues parts. Una d’aquestes parts és l’editorial i l’altra és l’escriptor. És a dir, l’autor paga una quantitat i l’editorial duu a terme la publicació del llibre. D’aquesta manera, es reparteixen les despeses derivades de la mateixa i l’escriptor posseeix garanties que l’acord arribarà a bon port.

Quins són els costos reals de la coedició?

La coedició es troba a mig camí entre les editorials tradicionals i l’auto publicació pura. Aquesta última funciona com la figura de Joan Colom: ‘jo m’ho guiso, jo m’ho menjo’. L’autor s’emporta tots els guanys, però també carrega amb el treball de disseny, promoció, manera de distribució, etc. Per la seva banda, la coedició no solament s’encarrega d’aquests aspectes, sinó que es compromet 100% amb l’escriptor perquè l’obra aconsegueixi l’estàndard del mercat. Per tant, es reparteixen les despeses i també els beneficis (econòmics i d’imatge).

Els seus costos de contractació són relativament assequibles, els seus serveis s’adapten a les necessitats dels autors i compten amb professionals qualificats, com a filòlegs, traductors i editors. Aquests aspectes l’han convertit en una bona alternativa per tots aquells que no donen amb la clau d’accés a les editorials tradicionals. Qualsevol escriptor –prestigiós, novell o aficionat– pot publicar el seu llibre de forma professional.

No tot és color de rosa

Cal considerar que la gran explosió d’aquest tipus d’editorials de coedició comporta que no sempre es compleixi amb les expectatives de l’autor. En l’actualitat, existeixen milers d’empreses que no aconsegueixen els objectius fixats pel ‘paradís de la coedició’; un bon nombre d’elles solen enfrontar-se a múltiples problemes de distribució o d’impremta, no s’involucren i no compleixen les expectatives de l’escriptor.

Segons Nicolás Mattera, director de l’editorial Tregolam: “sembla que el mercat de la coedició finalment s’ha acomodat, després d’uns anys una mica descontrolats amb naixements de noves empreses editorials que no sempre estaven a l’altura”. En aquest sentit, segons Rafael Romero, de Falsaria: “El mercat s’ha atomitzat en sis o set empreses capdavanteres que han crescut gràcies a una política de cuidar als seus autors i oferir alternatives de publicació reals i econòmiques”.

El secret continua, Nicolás Mattera (Editorial Tregolam), «està lligat a la innovació: aquelles editorials que han innovat en els seus serveis, han tirat endavant oferint una distribució real i completa, accions de màrqueting que comprometen a l’editorial en els llibres dels seus autors i invertint en capital humà».
En síntesi, com coincideixen tots en el sector: en un model de negoci que aposti per l’autor en lloc de, simplement, imprimir llibres i gens més.

El sector editorial

El sector editorial és un dels motors econòmics més importants d’Espanya, perquè no solament contribueix al PIB, sinó també a la creació d’ocupació (9´6% en 2015 en treballs d’edició). És cert que existeix un recés provocat per la crisi i la transformació econòmica, si ben aquests no són els únics factors influents com s’analitzarà a continuació. Però l’edició de llibres segueix donant mostres de solidesa i adaptació. Prova d’això són les 242 noves empreses que van sorgir en 2015.
Sens dubte, Espanya és un dels majors mercats al costat de França, Regne Unit, Alemanya i Itàlia, i manté la seva alta projecció internacional. No obstant això, les vendes de llibres han baixat i són clarament inferiors. Malgrat els signes de recuperació (6% més de facturació en 2016), les xifres no són comparables al període 2007-2011. I, com a conseqüència directa, moltes editorials s’han vist obligades a tancar.

A Espanya, neixen cinc noves editorials cada setmana, però el nombre total d’editorials actives en 2015 no arriba a 3.000, bastant menys que l’any anterior. Aquest continu xoc de xifres indica que el sector encara ha d’ajustar-se a les necessitats del mercat i a les transformacions tecnològiques. És justament en aquest context on neixen les editorials de coedició: per cobrir els buits d’un mercat en declivi.

No obstant això, Julio Avendaño, editor independent especialitzat en el sector de la coedició, planteja que: “crec que el sector de la coedició ha mostrat, des de fa uns anys a aquesta part, un gran potencial de superació. Les editorials de coedició s’han professionalitzat i ofereixen serveis de qualitat en un mercat amb una tremenda competència”.

L’auto publicació, aquell cosí llunyà…

Amb les primeres auto publicacions, els escriptors novells pujaven el seu manuscrit a plataformes digitals en qualitat de particulars, sense un segell editorial darrere. Era –i és– un mètode rudimentari similar a portar un arxiu .doc a qualsevol impremta, sense molta maquetació, i repartir-ho entre coneguts i familiars. Aquest tipus de publicació és molt casolana, per la qual cosa aviat es van instaurar agents com Bubok o Tagus per ajudar als escriptors en aspectes editorials concrets. Per exemple: maquetació, correcció o assessorament per a difusió i màrqueting.

Segons Paloma Benavente, directora del blog Editoralia.es: “l’auto publicació com la concebia fa uns anys ha mort. Avui el lector no tolera una publicació rudimentària, amb males portades, sense correcció, pèssima diagramació o òrfena de qualsevol editorial. Per sort, al mercat existeixen una sèrie d’editorials de coedició que estan fent un gran treball i a preus assequibles. Però la meva recomanació és clara: fuig de les editorials que no t’ofereixin un excel·lent pla de difusió per al teu llibre…”.

El Rei Amazon

A les plataformes comentades anteriorment se sumaria Amazon, la distribuïdora de llibres més gran en l’àmbit internacional. Amazon va ser més enllà en permetre que els usuaris pugin els seus propis llibres en format electrònic. Llavors, es va avivar la ‘guerra’ entre el paper i el format digital. En l’actualitat, es venen menys llibres en format físic i, com a conseqüència, un bon nombre de llibreries han tirat el tancament. Per contra, la venda i la lectura de llibres digitals segueixen creixent, encara que la quota de mercat encara és petita (3´7%) i està lluny d’igualar o avançar al paper.

Però el més important és que la lectura d’eBooks ja no es restringeix als nadius digitals, perquè les altres generacions també avancen ràpidament cap als eReaders. Per exemple, les persones majors tenen molt temps lliure i busquen noves activitats d’esplai. Entre elles, es troba la lectura, per la qual cosa els dispositius de lectura es converteixen en el regal estrella del Dia del Pare o de Nadal.

Cal tenir en compte que els consumidors d’eBooks són principalment lectors incondicionals, és a dir, persones que entenen la lectura com un moment únic que els proporciona una satisfacció major que el mer entreteniment. Això, sumat als baixos preus i descàrregues gratuïtes, són alguns dels desencadenants d’aquesta tendència digital.

A més, els amants de la literatura poden donar-se el gust de llegir tot el que desitgin perquè existeix una enorme oferta de llibres (79.000 nous títols anuals). Tot apunta al fet que la venda de llibres, tant en paper com en format digital, seguirà creixent gradualment en els pròxims anys i al fet que les empreses de coedició reafirmaran el seu paper al mercat. Malgrat les diverses crisis, el sector editorial segueix gaudint de bona salut.

comunicae

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies