Inici » a-ultimesnoticies » “La ruta Goethe”. Artenvolta, la columna literària de Santi Torruella
Santi Torruella. Artenvolta.

“La ruta Goethe”. Artenvolta, la columna literària de Santi Torruella

SANTI TORRUELLA/ARTENVOLTA/EL RACÓ DEL LECTOR.

E

n el Cafè Lió d’Or, els amants i bohemis envoltaven el pianista. Seguien titubejant el cos amb una melodia que els abocava cap al final del romanticisme amb l’ambient carregat de fum d’un tabac provinent de Cuba. Els intel·lectuals esgotaven les converses observant la gent de la sala de ball; veien com s’insinuaven amb una gràcil gestualitat d’un vals, de caràcter poètic. El jove pianista Enric Granados s’alineava creant notes amb els passos de ball; cercava així el favor de les muses que semblaven dansar amb l’opacitat del fum a través del gran mirall decoratiu del Cafè Lió d’Or. Era en aquell marc on es reflectien i es bellugaven les bates blanques d’uns cambrers que servien l’absenta a distingits clients acabats d’arribar a la Barcelona de principis del segle XX.

Eren tres coneguts que tenien per costum reunir-se de tant en tant a l’interior Cafè Lió d’Or. I junts, parlaven de projectes al voltant d’esborranys i futurs escrits per publicar. S’acomodaven en cadires a prop de la llar de foc. En Turner encetava la conversa amb un possible viatge cap a Itàlia. Volia fer la ruta que va realitzar Goethe l’any 1786. L’entusiasmava el fet de com el poeta i pensador va sabotejar la seva identitat social, per fer-se passar per un pintor apòcrif, anomena’t Filipos Miller. En Turner batejava aquell fet com una inspiració “Goethiana”, el feia reflexionar i estimulava la seva sensibilitat més creativa per iniciar el viatge.

D’alguna manera, va deixar
de dibuixar les deesses que
sobresortien en els jardins silvestres”

En Chateaubriand li recordava de les seqüeles del viatge a Itàlia que va patir en Goethe i sobretot la metamorfosi a la ciutat eterna: Roma. Allà, una tarda, passejant pels Jardins de la Farnese, va observar a un pintor que copsava una part d’aquell jardí, fent breus i concises pinzellades damunt la tela. Llavors, es va adonar que li era més proper escriure amb la tinta de la ploma, i plasmar en un quadern les descripcions dels paratges. D’alguna manera, va deixar de dibuixar les deesses que sobresortien en els jardins silvestres, i mantenir amb elles un assertiu diàleg per mitjà de la història. Una història, que s’esdevenia creixent i romàntica.

En Rivière també tenia un gran coneixement de les intencions d’en Goethe. Emfatitzava com l’inici del viatge va allunyar l’escriptor dels seus desitjos amorosos. S’havia distanciat del record del seu amor: Charlotte von Stein. Sembla que a partir de l’estada a Itàlia, i amb l’observació del món clàssic, se li va anar omplint el seu cor. Va doncs saber copsar les íntimes sensacions passionals de savis i artistes que habitaven en l’ambient, en aquelles ruïnes que visitava. Descobria així com s’havien d’anar concatenant les diverses èpoques i com es preservava en cada racó un silenci, entre monacal i pitagòric.

La ruta goethe. Fotografia de Santi Torruella.

Santi Torruella.

Juliol de 2017.

2017-07-04

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator