Divendres,29 març, 2024
IniciA PORTADA​Institut La Romànica de Barberà del Vallès: un baluard de la cultura...

​Institut La Romànica de Barberà del Vallès: un baluard de la cultura popular del país​

  • Cultura Popular als centres educatius amb la COVID-19

CULTURA. Des del passat mes de març de 2020 hem vist com a la cultura popular de Catalunya ha anat desapareixent, per un temps, de les nostres places i carrers. Si més no, tal com la vivíem fins ara. Acabat el confinament total dels municipis, i amb l’arribada de la “nova normalitat”, vàrem veure com de mica en mica la societat tornava a sortir al carrer i es recuperaven part de les activitats culturals del país. Amb tot, i analitzant la situació a finals d’octubre [amb l’arribada de l’anomenada segona onada i les corresponents restriccions adoptades per les administracions], estem veient com la gran majoria del teixit cultural del país queda en suspès o adormit, sense gaires opcions a poder fer cap tipus d’activitat. Sigui perquè no és compatible amb les limitacions que obliga a implementar la situació sanitària, o sigui per la por i/o respecte de part de les persones participants en tot el que estem vivint darrerament. 

És aquí on, després de setmanes reflexionant, he trobat en l’​Institut La Romànica de Barberà del Vallès un baluard de la cultura popular del país​: un indret on la cultura popular viu de forma intensa i on, proporcionalment, és un dels indrets on es fan més assajos setmanals d’arreu de Catalunya. A través d’aquest institut de secundària, el municipi de Barberà del Vallès compta amb 7h setmanals de diferents expressions culturals tals com el Ball de Bastons, el Ball de Pastorets i el Ball de Panderos. Tot plegat, amb una doble seguretat: per una banda els protocols associats a cadascuna de les danses i, per l’altra banda, tots els protocols associats al món educatiu.

I és precisament aquí on m’he aturat a pensar detingudament. Els centres educatius han estat sempre uns espais on la cultura popular ha trobat
complicitats molt potents. De fet, sóc de les que defensa que la cultura popular és una eina educativa amb un gran potencial pedagògic el qual no estem aprofitant com cal. Però quan em detinc a pensar en la situació sanitària que estem vivint i en la disminució d’activitat cultural arreu del país, encara trobo més necessari i més recomanable trobar l’encaix entre el món de l’educació i de la cultura popular. Són dos mons que es poden ajudar mútuament i poden treure profit en cas de relacionar-se, més si atenem a la situació actual. El món educatiu trobaria en la cultura popular una activitat segura que treballa i fomenta valors com el companyerisme, el respecte i la no-discriminació. Tot plegat amb uns protocols d’execució degudament redactats i amb una implementació a l’aire lliure que, entre altres, permetria al nostre alumnat passar-s’ho bé fent activitat física i reduint la possibilitat de contagi en sortir de l’aula. La cultura popular, per la seva banda, trobaria en el món educatiu una oportunitat a partir de la qual viure i expressar-se en temps de pandèmia, convertint als centres educatius en baluards de la cultura popular de
Catalunya i permetent que aquesta tradició quedi blindada a través de les diferents comunitats educatives.

Si fa temps que defenso que la unió entre educació i cultura popular és importantíssima, m’atreveixo a dir que avui dia és imprescindible per tal de garantir que la tradició no quedi en l’oblit ni aturada, formant i apropant la cultura popular a les noves generacions, i per tal que l’educació tingui un nou recurs segur amb el qual provocar aquells somriures que tan necessaris són entre les i els nostres infants i adolescents, a l’hora que blinda una part de l’essència que ens caracteritza com a catalanes i catalans: la nostra cultura.

És possible encabir-ho. És possible trobar un encaix entre aquests dos mons, sempre atenent a cadascuna de les necessitats de cada part. Només cal voluntat i predisposició de treballar plegades.

Ens en sortirem d’aquesta igual que hem superat altres moments difícils.

VISCA L’EDUCACIÓ DE QUALITAT I VISCA LA CULTURA POPULAR!

Article d’opinió d’Adrián Ortiz Mera

  • Professor de secundària de l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès
  • Responsable del projecte cultural-educatiu del centre.
- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies