-
Hi ha inclosa una partida associada a activitats Covid-19 i una alta per recolzar els projectes de transició ecològica
-
De l’import total de la licitació dels concursos, prop de 286 corresponen als aeroports amb més trànsit de passatgers i més de 13 als de menys de 400.000 passatgers
-
El concurs no inclou la seguretat en els Aeroports JT Barcelona-El Prat (inspecció de passatgers), Palma de Mallorca, Alacant-Elx, Almeria, Eivissa i Menorca, en haver-se assolit un acord de pròrroga amb l’actual adjudicatària
ECONOMIA / AVIACIÓ. Aena ha tret a concurs els serveis de seguretat per a 42 aeroports de la seva xarxa per un import total de 299.260.748 milions d’euros, dels quals prop de 286 milions corresponen a 22 aeroports amb major trànsit de passatgers i més d’11 milions als 20 aeroports amb menys de 400.000 viatgers. El període d’adjudicació dels contractes, que surten a concurs en dos plecs, és de dos anys, prorrogable un més.
En aquest import no s’inclou la licitació de la seguretat en els Aeroports d’Alacant-Elx, Almeria, Eivissa, Menorca i Palma de Mallorca, així com la inspecció de passatgers en Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, en haver-se aconseguit un acord de pròrroga dels serveis amb l’actual adjudicatària (Trablisa) en aquestes instal·lacions.
Els plecs de licitació recullen costos normatius i reguladors d’obligat compliment. També inclouen una partida d’inversió per donar suport als projectes de transició tecnològica (EDS estàndard 3) i una altra associada a activitats Covid-19, que comprèn formació, mesures higièniques i mesures de control, entre altres, atesos els protocols de seguretat sanitària implantats a conseqüència de la pandèmia.
La licitació d’aquests serveis s’ha distribuït en dos expedients de contractació a causa de la seva grandària. Un que recull 22 aeroports de major trànsit (+ de 400.000 passatgers) i que tindrà diversos adjudicataris en estar dividit en lots, i un altre per als 20 aeroports de la xarxa amb un trànsit menor a 400.000 passatgers i que tindrà un únic adjudicatari.
La contractació dels serveis de seguretat en els 22 aeroports de major trànsit tindrà diverses particularitats, donat l’ampli espectre de funcions a desenvolupar per les empreses. Així, els serveis de seguretat de l’Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas estan repartits en 4 lots amb 4 empreses adjudicatàries, cadascuna d’elles per a dur a terme una funció específica. El mateix succeeix amb l’Aeroport de Barcelona El-Prat, la seguretat del qual està repartida en dos lots.
Pel que fa a la resta d’aeroports de més de 400.000 passatgers, estan agrupats en lots en funció de la seva localització geogràfica.
Com a aspectes clau, a més de la inclusió de la partida per donar suport als projectes de transició tecnològica i l’associada a activitats Covid-19, els plecs de prescripcions tècniques posen també èmfasis en els diferents serveis i processos aeroportuaris de manera que es trobi el millor equilibri entre la seguretat i la comoditat dels usuaris, en línia amb els requisits de qualitat exigits en el Document de Regulació Aeroportuària (DORA).