Dijous,28 març, 2024
IniciA PORTADAAmics de la Música. Programa Donant la nota a Ràdio Sant Quirze

Amics de la Música. Programa Donant la nota a Ràdio Sant Quirze

 

CULTURA / MÚSICA. És un gran plaer pels Amics de la Música iniciar aquesta temporada radiofònica, de tardor-hivern 2020, amb un primer programa de Donant la Nota dedicat al 250è aniversari del naixement del gran músic i compositor Ludwig Van Beethoven.

També volem comentar-vos que, donada l’actual situació sanitària, i ja que de moment no podem organitzar concerts de música en directe, hem pensat oferir-vos cada setmana un programa de ràdio. Aquests programes estaran dedicats a quatre estils musicals: CLÀSSICA, JAZZ, POP-ROCK i NOUS CLÀSSICS.

Aquesta primera emissió, de l’estil de MÚSICA CLÀSSICA, dedicat a Beethoven, és un treball conjunt amb idea i redacció de José Ourille, i correcció lingüística i locució de Rafael Güell, amb la inestimable ajuda del tècnic de Ràdio Sant Quirze, Carlos Serqueda.

Comencem aquest primer dels tres programes de ràdio, que dedicarem al 250è aniversari del naixement de Beethoven, a la ciutat alemanya de Bonn, l’any 1770.

A 20 anys, Beethoven es va traslladar a Viena, la capital mundial de la música clàssica aleshores, i lloc on va estar la resta de la seva vida i on va morir l’any 1827, a cinquanta-set anys. 

Que millor que començar amb una de les composicions de Beethoven més escoltades i, també, una de les més breus. Ens referim a la “senzilla obra” per a piano coneguda amb el nom de “Para Elisa” tot i que hi ha hagut i encara hi ha molta controvèrsia, sobre si en realitat Beethoven la va escriure “Para Teresa”.

En aquest programa de divulgació Donant la Nota, no entrarem en més detalls de discussió per a melòmans aferrissats, i passem ja a escoltar  “Para Elisa” amb un vídeo de YouTube pujat per l’argentí Gonza Muñoz, que també ens explica en el text que acompanya al vídeo, (clicant mostrar més), una divertida anècdota personal sobre el tema.

 

Bé, segur que heu gaudit molt del tema, que per descomptat el teniu escoltat més d’una i mil vegades. Nosaltres no ens cansem d’escoltar-lo!

En el decurs d’aquest any, gairebé a tot el món s’havien programat moltes activitats i concerts d’homenatge al 250è aniversari del naixement de Beethoven. Malauradament, el Covid-19 ha trastocat totes aquestes celebracions que han hagut de ser anul·lades, ajornades o adaptades a l’actual situació sanitària, oferint sobretot, activitats virtuals a Internet. Per part dels Amics de la Música, de moment hem pensat preparar aquests tres programes especials dedicats a Beethoven.

Veiem en primer lloc que ens diu la Viquipèdia: “Fou un compositor, director d’orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre, cronològicament, des del classicisme fins a començament del romanticisme”. Una mica més endavant ens diu: “Beethoven va fer transcendir la música del romanticisme, motivant-ne la influència en una diversitat d’obres musicals al llarg del segle XIX”. Donant la Nota,  remarquem aquesta informació que aporta la Viquipèdia i que  ens diu que va néixer a Bonn en el si d’una família humil d’origen flamenc, és a dir de Flandes, als Països Baixos, i que Beethoven, en neerlandès,  vol dir “granja de remolatxes” element que indica que procedia dels antics camperols de la zona. Per altre costat, tant el seu pare com el seu avi eren músics, ja que el pare, de nom Johann, era pianista, violinista i cantant. Respecte a l’avi, que també es deia Ludwig,  era un violinista virtuós, que va ser des de molt jove, director del cor de l’església de Sant Pere a Lovaina. De totes totes, com que l’ofici de músic no li donava massa diners per viure, l’avi de Ludwig,  va muntar un negoci de vins i es casà amb una alemanya amb la qual tingueren un fill, Johann, que va heretar del pare la virtut de la música i, de la seva mare, el vici de la beguda. 

Deixem aquí la informació de la Viquipèdia i afegim, que Beethoven encara influeix amb la música actual del segle XX i de començament del XXI. Hem pensat que, per exemple, com sigui que la música de sintonia que obre els nostres programes de ràdio són les quatre notes inicials de la Cinquena simfonia de Beethoven,  què millor que obrir aquest programa especial, oferint-vos’en un tastet.  Escoltem el primer moviment d’aquesta simfonia:

 

 

Esperem que us hagi agradat aquesta primera selecció i versió, escollida de les moltes que podeu escoltar al YouTube. Tot i que aquest vídeo no dóna massa informació, sembla que és una filmació de 1976 a favor d’Aministia Internacional i està dirigida per Leonard Bernstein. Tan sols volem afegir una anècdota: Donant la Nota us diem que per a molts crítics musicals, les quatre primeres notes de l’obra, poden  representar tant el batec del cor humà com la trucada del destí a la nostra porta. Vosaltres mateixos, podeu valorar la sensació que us produeixen aquestes quatre notes inicials. Gràcies, si ens feu arribar la vostra opinió. 

Per altre costat, buscant informació sobre el 250è aniversari, hem trobat al YouTube un vídeo d’introducció a la vida i l’obra de Beethoven, que esperem que us agradi.  És un vídeo d’homenatge del aniversari i està produït per la Radio Televisión Dominicana, amb idea i locució del creatiu audiovisual Guillermo Casado Ducodray. A nosaltres ens ha semblat molt didàctic i molt ben resumit, tot i que té una duració d’uns 15 minuts. Escoltem-ho:

 

Volem creure que heu trobat interessant el resum sobre la vida i personalitat de Beethoven, així com la selecció musical i comentaris de les seves composicions més famoses.

Donant la Nota, i amb referència al pare de Beethoven, que era músic, però, com hem dit abans, molt aficionat a la beguda, comentem que va voler per tots els mitjans que el seu fill fos tan gran o més que Mozart, ja que Ludwig aviat apuntà ser un nen prodigi. 

Amb aquesta intenció va començar a ensenyar-li piano, orgue i clarinet. Però va utilitzar amb el nen un tracte i mètodes tant o més dur que els que va utilitzar el pare de Mozart, com el d’aixecar-lo a les 2 o les 3 de la matinada i fer-lo tocar pels seus amics o coneguts. Ludwig va fer un primer concert públic a set anys i als dotze va presentar les seves primeres composicions.

També entre els actes programats enguany amb motiu de l’aniversari, hem trobat que a la seva ciutat natal, Bonn, on Beethoven va viure gairebé fins als vint anys, s’estan fent unes activitats pensades especialment pels nens i els joves. A la seva casa natal, la “Beethoven Haus” hi ha una oferta pedagògica molt completa (alguna en espanyol) per mostrar als nens  la vida i música de Beethoven. Volem destacar, sobretot, el joc digital titulat “Hallo Beethoven”, disponible també en versió espanyola, que podeu trobar a Internet.

En el joc, des de la caòtica sala de treball de Beethoven, es pot accedir de forma interactiva a 10 àrees relacionades amb la seva vida: família, formació, amistat, treball, vida quotidiana, etc., etc., amb texts breus i amens que ens donen la informació més rellevant de la infància, joventut i maduresa del compositor, tant a Bonn com a Viena. Vet aquí algunes de les preguntes a què dóna resposta “Hola Beethoven”: Com va aprendre música?, anava a l’escola?, era tan malhumorat com es diu? Què menjava i què bevia? És veritat que el seu lloc de treball era un caos? I un llarg etcètera de qüestions. 

Us passem l’enllaç per si voleu donar-li una ullada: https://hallo.beethoven.de/html5/start.html?&lang=s&chap=8&site=1

 

Entre altres anècdotes, hem trobat aquesta, digna d’un Donant la Nota: parlem de la, més tard anomenada pels historiadors locals com a, “la inundació del mil·lenni” i que va fer que amb un metre i mig d’aigua a  l’habitatge, els Beethoven hagueren d’abandonar-lo i anar a casa d’un amic, també músic, durant una temporada. Reproduïm textualment: Quan Beethoven tenia tretze anys, la vida a Bonn es va paralitzar per les inundacions produïdes per sobtat desglaç del Rin, congelat durant quatre setmanes al cru hivern de 1783. El fenomen es descriu als llibres d’història com la inundació del mil·lenni. A més i més, aquesta informació ens diu que, des de molt jove, Beethoven va assumir importants responsabilitats familiars i professionals, el mateix any de la “inundació del mil·lenni”.  És a dir, solament amb tretze anys, i donat que el seu pare no treballava per haver perdut la feina a causa de problemes amb la beguda, l’adolescent Beethoven va obtenir el seu primer treball com a segon organista de la cort i va seguir component música pròpia.

Parlant de les primeres composicions, hem trobat a YouTube el tema Nou variacions per a piano sobre una marxa d’Ernst Christoph Dressler, composta el 1782, un any abans de la inundació, i que va ser la seva primera composició de Ludwig, solament a onze anys. Un professor seu, Neefe, va comentar un any després el següent: “Si continua així, com ha començat, es convertirà molt probablement en un segon Mozart”. Efectivament, va continuar així, millorant musicalment encara que la vida li va dur un entrebanc tan fort com la sordesa, i avui en dia, és tan conegut o més que Mozart.

Escoltem les següents variacions:

 

En aquest vídeo a YouTube, figura un enllaç informatiu sobre la composició del jove Beethoven, que ens diu ell mateix que aquesta composició i tres sonates para piano van ser les seves primeres obres. Aquestes variacions eren part de l’educació d’un músic virtuós del segle XVIII, per això no és d’estranyar que la primera composició de Beethoven fora el resultat de aquestes llisons de música.

També comenta que les variacions del joveníssim Beethoven, clarament aporten vida a la ingènua melodia de la marxa i que mostren la influència de Mozart. L’última variació és probablement la més creativa i acolorida, i ja es pot entreveure el vigorós sentit musical del Beethoven adult. 

COMIAT:

Bé, deixem aquí aquest primer programa de la temporada i també primer que hem dedicat al 250è aniversari del naixement de Ludwig Van Beethoven. Al llarg d’enguany, li dedicarem dos programes més de ràdio. Esperem que us hagi interessat i entretingut aquesta estona amb bona música clàssica.

També desitgem que us agradin els altres programes i estils musicals que us anirem oferint cada setmana a ràdio Sant Quirze.

En l’estil musical de Pop-Rock, els programes estaran a càrrec de Juanjo Ruiz, i en el de Nous Clàssics, a càrrec de Lluís Pavón. Respecte a la música clàssica i al jazz, de moment ho farem en José Ourille i en Rafael Güell, tot i que desitjaríem noves col·laboracions, tant en clàssica com en jazz. Si us animeu, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a través del correu: amics.musicasqv@gmail.com

Res més, gràcies per la vostra atenció. BONA TARDA I BONA MÚSICA PER A TOTHOM!

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies