Slider
Inici » a-ultimesnoticies » Avions Alemanys desprès de la II Guerra Mundial, per Lluís Corominas. Capítol 3
Slider

Avions Alemanys desprès de la II Guerra Mundial, per Lluís Corominas. Capítol 3

AVIACIÓ.

CAPITOL 3

Els CASA C-2111; els He-111 espanyols

Seguint però, amb els models construïts a Espanya, vegem que va passar amb els He – 111.

Una vegada tancats els acords amb Heinkel el 1.942, a la factoria Sevillana de CASA es va iniciar la construcció del primer Heinkel espanyol amb motors Jumo, ensopegant amb alguns problemes inicials per manca d’’utillatge adequat. A l’any següent va arribar la documentació tècnica proporcionada per Heinkel junt amb una unitat en vol, provinent d’Alemanya. El procés de desenvolupament es va prolongar fins a 1945, volant el primer C-2111 el 3 de Maig.

Els “Pedros”, nom que se’ls va continuar donant, igual que els que van lluitar en la Guerra Civil i d’origen alemany, van anar sortint lentament, a un ritme de sis en 1946, tres a l’any següent, però una vegada acabada la Guerra Mundial i igual que va succeir a altres models, varen sorgir problemes per a obtenir els motors de l’avió, perquè els Junkers Jumo eren poc nombrosos i els que es varen comprar a França van arribar en males condicions.

CASA C-2.111-D, la versió espanyola del He – 111. (Museo del Aire)

En 1949, els C-2111 van iniciar la seva vida operativa a l’exèrcit de l’aire amb la designació B-2H sent incorporats als regiments de Bombardeig a mesura que sortien de la fàbrica. Així van dotar al Regiment de Bombardeig de Saragossà, Logronyo i Los Llanos on varen substituir als Junkers Ju-88 que estaven en servei des de 1943.

D’aquest avió també es va construir una versió de reconeixement que es va nomenar  RB-2H, una altra versió d’escola amb quinze unitats construïdes i una última de transport, moltiu pel qual se li va deixar el fuselatge net, en eliminar les góndoles de les armes defensives, proveït de sis seients , va ser anomenada popularment “Butaques”,del que se’n van construir 15 unitats.

En 1951, l’arribada a Tablada dels motors “Merlin”, representa la solució al problema de les deficiències dels Jumo. El primer “Pedro” amb motors britànics s’enlairà per primera vegada el 3 d’agost,  iniciant-se immediatament la construcció en sèrie de 70 unitats, més la remotorització de les 65 últims dels 130 construïts amb motors Jumo, conversió que es va realitzar a partir de 1956 – 57 , sortint en 1960 l’últim C-2111 de la factoria Sevillana de CASA.

CASA C 2.111-D vist des d darrera, on es veu la cúpula per defensar la cua, tapada, (Fotografia Lluís Corominas)

Als Pedros amb motors “Merlin”, en 1957, se’ls va canviar la seva designació per B-21 en els bombarders i BR-21 els de reconeixement que estaven en servei en la base  d’Alcalá de Henares. Una trentena d’aquests bimotors també van participar en els successos d’Ifni enquadrats en la 29 agrupació.

Pràcticament retirats de servei en 1969, després que alguns participessin en la pel·lícula “La Battalla d’Anglaterra”; tot i la seva retirada, uns pocs es van mantenir fins i tot en actiu en missions de reconeixement fotogràfic Tablada i Quatr0 Vientos fins a la seva baixa definitiva en 1974-75.

C-352, el Ju.-52 espanyol
Una vegada obtinguda la llicència de Junkers per a fabricar el seu trimotor de xapa ondulada i iniciat el seu programa de construcció de 170 unitats, en aquesta ocasió no van haver-hi problemes de motors ja que fins a 1950-51 va haver-hi existències de motors BMW-132 i a partir d’aquesta data la indústria nacional va començar a lliurar el ENMASA Beta.

En acabar la Guerra Civil , entre el material capturat a la República es va trobar una autèntica muntanya de pece , plans i motors M-25 en diferents fases de muntatge i reparació que van ser aprofitats , però resulta que el M-25 que equipava els Polikarpov I-16 de la República més coneguts per “Rata ” o “Mosca”, eren una còpia del motor americà Wright Cyclons que eren equivalents i competidors dels Prat Whitney Hornet. Motor que era fabricat amb llicència a Alemanya sota la denominació BMW-132 i era el motor que equipava als Ju-52.  Per aquesta raó, ENMASA partint del M-25 va aconseguir un motor equivalent.

CASA C-352 al Museo del Aire (Fotografia Lluís Corominas)

Igual que altres programes la situació internacional va fer que el primer CASA C-352 no pogués volar fins a 1944, començant la construcció de les 170 unitats fins  1950 – 1951,  tal com hem dit abans es van motoritzar amb motors BMW i a partir d’aquesta data amb el Beta espanyol, sortint l’ultima unitat de la factoria de CASA a Getafe.

A Espanya van volar sota les sigles militars T-2 , volant dper tota la Península d’un punt a l’altre en missions de transport de càrrega, de soldats i de paracaigudistes fins que van començar a ser substituïts a partir de 1974 pels C-212 “Aviocar”.

Però el principal usuari de la postguerra, del Ju.-52 , va ser França amb gairebé 400 exemplars construïts er Ateliers Aeroanutiques de Colombes, amb la designació AAC – 1 “Toucan”. D’aquests 85 van prestar serveis comercials en la postguerra volant a  Air France, Aero Càrrec, Air Atles, Aigle Axzur, Air Nolis, Air Ocean, TAI, entre altres. Però el “Toucan” també va servir a l’Armée de l´Air i a l’ Aeronavale, realitzant missions militars tant en la metròpolis com en els conflictes colonials de la Indoxina i Algèria.

La Flugwaffe suïssa, va adquirir a Alemanya tres exemplars deJu.-52 el 1939, poc abans de començar el conflicte mundial; avions que es van mantenir en servei fins a mitjan 1983 en què dos d’ells es van donar de baixa i l’altre va ser destinat a un museu Suís. Un dels motius de mantenir-ho operatiu era que les prestacions d’aquest trimotor s’adaptava molt bé a les característiques dels camps d’aviació des dels quals operava.

Però a França es van construir més avions alemanys en acabar el conflicte.

Lluís Corominas

2020-07-23

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator