- Els Mossos d’Esquadra faran controls intensius pel compliment dels límits de velocitat aquest cap de setmana
SOCIETAT. El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina al llarg d’aquest cap de setmana,dissabte 28 i diumenge 29 de juliol, una campanya policial de controls de velocitat. Des de l’SCT establim aquesta campanya per controlar la velocitat excessiva a les carreteres dins el context del pla de contenció i donat que s’ha detectat que la velocitat és un dels factors que s’ha incrementat en aquest primer semestre del 2018. Per això, els esforços policials s’intensificaran i se centraran bàsicament en controlar la velocitat dels conductors.
La velocitat excessiva o inadequada, a més de ser una causa directa de sinistres viaris, és un factor concurrent que agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. Per aquest motiu, campanyes preventives i intensives com aquestes són importants per continuar conscienciant els conductors, a banda dels controls continus i permanents que es fan al llarg de tot l’any i de la xarxa de radars fixes arreu del territori.
Un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària
Durant el primer semestre del 2018, les infraccions per velocitat han estat presents com a factor concurrent en el 17,2% dels accidents amb víctimes en zona interurbana. En relació al total de víctimes mortals en vies interurbanes en el primer semestre del 2018, el 13% han estat associats a una infracció de velocitat. En comparació amb el primer semestre del 2017, la presència de les infraccions de velocitat com a factor concurrent associat a víctimes mortals ha augmentat gairebé un 1%.
A + velocitat= + risc d’accident i lesions + greus
L’excés de velocitat és una conducta de risc i té conseqüències tràgiques a les carreteres:
- L’increment de la velocitat augmenta la violència dels impactes en els sinistres viaris. Per exemple, una col·lisió a 50 km/h equival a una caiguda des de 10 metres d’altura, mentre que tenir un accident a 160 km/h multiplica per deu la força del xoc i, per tant, les seves conseqüències.
- La distància de seguretat que s’ha de mantenir amb el cotxe del davant per parar a temps davant de qualsevol emergència depèn, fonamentalment, de la velocitat. En condicions normals, a 120 km/h es recorre la distància equivalent a un camp de futbol abans d’aturar un cotxe.
- La distància necessària per a la detenció d’un vehicle s’obté sumant la distància de reacció més la distància de frenada. Per tant, la velocitat a la qual es circula influeix directament en aquestes variables, i n’incrementa el risc d’accident.
- A les vies d’àmbit urbà, la velocitat excessiva pot tenir conseqüències de gravetat per a la seguretat dels col·lectius més vulnerables, sobretot dels vianants i dels ciclistes. A una velocitat de 30 km/h, el risc de mort d’un vianant en cas d’atropellament es redueix a un 10% i a partir de 80 km/h les conseqüències són pràcticament sempre mortals.
- La velocitat adequada permet controlar el moviment del vehicle, augmenta la possibilitat de superar un obstacle o qualsevol imprevist a la via, i permet reduir la velocitat de forma suau i progressiva.
- La velocitat inadequada i excessiva no només és negativa per a la seguretat viària, sinó també per al medi ambient i el consum energètic.
Cal tenir en compte que la velocitat és una de les línies d’acció principals en què es basen la Visió Zero i els programes d’acció de seguretat viària de la Unió Europea, ja que per arribar a l’objectiu fixat per a l’any 2050, per una mobilitat sense víctimes mortals ni persones ferides greus a causa d’accidents de trànsit, necessàriament s’ha de treballar en el compliment dels límits de velocitat.