Dissabte,14 desembre, 2024
IniciA PORTADAClint Eastwood, tocat per una vareta màgica. "Una imatge o mil paraules”...

Clint Eastwood, tocat per una vareta màgica. “Una imatge o mil paraules” per Antoni Verdaguer

ANTONI VERDAGUER/CULTURA.

Clint Eastwood, tocat per una vareta màgica

Des de fa uns 30 anys, cada vegada que s’estrena una pel·lícula dirigida – i sovint interpretada també – per Clint Eastwood corro a veure-la gairebé sempre el primer dia i sovint repeteixo dies més tard, que és exactament el que he fet fa poc amb l’estrena de “The mule” (Mula).

És sorprenent el canvi que va fer aquest actor i director, de gairebé 90 anys actualment, i la seva capacitat per seguir fent més o menys una pel·lícula cada any i que algunes d’elles siguin veritables obres mestres del cinema. Sembla que cap a finals dels anys 80 va ser tocat per la vareta màgica d’algun mag o alguna fada i el va convertir en algú, almenys aparentment, molt diferent del que era i molt brillant com a director i potser no tant com actor.

He de dir que per mi havia arribat a ser un personatge que no m’interessava gens i que més aviat li tenia una certa mania, tant a l’època en què feia – només com a actor – “spaghetti westerns” a Itàlia o Espanya pels anys 60, com la trilogia “La mort tenia un preu”, “Per un grapat de dòlars” o “El bo, el lleig i el dolent”, com a la que – també com a actor – va encarnar diverses vegades el policia Harry Callahan, als anys 70, a “Harry el fort”, “Harry el brut” o “Harry l’executor”, mentre alternava amb altres westerns i pel·lícules bèl·liques o d’acció i començava a dirigir les primeres – i no massa lluïdes – pel·lícules, també als anys 70.

Però de sobte el 1988 amb “Bird” la biografia del músic de jazz Charlie Parker i el 1990 precisament amb un western (un gènere que ell tant havia conreat) titulat “Unforgiven” (Sense perdó) destaca com un excel·lent director i és premiat amb 9 Òscars de Hollywood (si no recordo malament), una distinció que poques pel·lícules i pocs directors han assolit. El 1990 tenia exactament 60 anys… deu ser veritat allò que diuen que els directors de cinema com més edat tenen són millors perquè a les seves pel·lícules hi aporten també les seves vivències personals, els seus coneixements de la vida.

A partir d’aquí i al ritme de gairebé una pel·lícula per any, i quan es tenen més de setanta o vuitanta anys, rodar segons quines pel·lícules és una feina molt feixuga, però Eastwood encadena un darrere l’altre títols – alguns molt complicats de rodar – com “Els ponts de Madison”, “Mystic river”, “Million dollar baby”, “L’intercanvi”, la visió dels dos costats de la segona guerra mundial a “Banderes dels nostres pares” i “Cartes d’Iwo Jima”, “Invictus”, “Hereafter”, “Sully” o “Gran Torino” i cito només les que em semblen millors, però no vol dir que “Un món perfecte”, “Mitjanit al jardí del bé i del mal”, “Space cowboys”, “Execució imminent”, “Poder absolut”, “J. Edgar”, “Deute de sang”, “Jersey boys” o “15:17, tren a París” siguin dolentes o menyspreables, sinó simplement menys reeixides. Potser la que menys m’ha agradat d’aquests darrers anys és “El franctirador” que, curiosament, és la que em va permetre – en el rodatge al Marroc – conèixer i saludar breument al mestre Clint Eastwood i declara-li la meva admiració.

És impossible que havent fet vint-i-quatre pel·lícules en els últims trenta anys totes siguin bones. Si fos així, no estaria tocat per una vareta màgica sinó, segurament, protegit per tots els deus de l’Olimp i totes les muses que són unes quantes, però el que és innegable és que algunes freguen l’excel·lència i altres tenen un nivell molt superior a la mitjana.

No us perdeu “Mula”, en la que segurament pugui ser la seva darrera interpretació. Ja ho va dir a “Gran Torino” que era la darrera com a actor, però “Mula” el necessitava perquè no seria el mateix sense la presència d’aquest home alt i una mica encorbat ja de 88 anys, amb tots els solcs que li travessen la cara, amb les mans rugoses… però ple de vitalitat i que es veu obligat a fer una reflexió al voltant de què és més important a la vida si la feina o la família.

Antoni Verdaguer.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies