-
No et perdis el debat amb el Gremi del Motor a Els Matins de TV3.
MEDI AMBIENT. La Plataforma per la Qualitat de l’Aire desmunta l’alarmisme creat per la plataforma pro-cotxes de Catalunya i exigeix contundència a l’Ajuntament de Barcelona en la reducció del vehicle privat. Proposem un peatge a la ciutat, generalitzar la bici a tota la ciutat i convertir en zona de vianants més barris.
Setmana Europea de la Movilitat
Solucions alternatives per a la ciutat
La taxa de propietat de vehicles privats en ciutats com Barcelona és de 350 cotxes/1.000 hab i en un 25% de llars no hi ha cap automòbil. En ciutats com París fins al 70% de llars no té cap cotxe, igual que a Londres o Berlín.
Com en tants altres països europeus o a Amèrica, la meitat dels espanyols no estan motoritzats, perquè no tots els membres d’una mateixa llar tenen accés a un automòbil, quan aquest existeix.
Hi ha moltes opcions de transport per a facilitar la mobilitat dels habitants no motoritzats,
• Caminar, anar amb bicicleta o en patinet, per a això es precisa un nou repartiment del viari a la ciutat favorable a aquestes maneres.
• Carpooling, que ha de ser implementat des de les empreses per als viatges de casa al treball dels seus empleats;
• Fort desenvolupament del transport públic (tramvies i autobusos en espais propis),
▪︎ Un desplegament a gran escala del carsharing.
Solucions per a les zones periurbanes
La bicicleta pot satisfer les necessitats de mobilitat dels residents que necessiten aconseguir estacions de tren i autobús en una primera etapa del seu viatge, però, malgrat la penetració de la bici elèctrica, difícilment pot convertir-se AQUESTES en un transport massiu donades les distàncies a cobrir.
Per tant, és necessari revitalitzar els serveis ferroviaris de rodalia. Però alhora s’ha de facilitar que habitatges i activitats es trobin prop de les estacions. La idea de la ciutat dels quinze minuts ha d’implementar-se en totes les ciutats.
En zones no servides pel ferrocarril han de poder-se articular xarxes d’autobusos tan eficients com les suïsses o austríaques
Alhora ha d’aplicar-se una moratòria a la construcció de supermercats perifèrics i reforçar la compra de proximitat que, com s’ha demostrat durant la pandèmia, és la millor solució en la provisió d’aliments i altres productes necessaris a la casa. Això frenarà l’expansió urbana, la dependència de l’automòbil i la deterioració del comerç en els centres urbans.
Però alhora cal reduir controlar el consum energètic i les emissions de CO₂
Davant la recent congestió del trànsit i les molèsties que provoca, així com l’acceleració de l’escalfament global, és obligat reduir el paper de l’automòbil. En poc temps només els automòbils elèctrics haurien d’estar permesos a la ciutat i haurien de recarregar-se exclusivament amb energia elèctrica 100% renovable.