Dijous,28 març, 2024
IniciA PORTADAConsideracions al voltant de l’accident a l’Aeroport de Sabadell

Consideracions al voltant de l’accident a l’Aeroport de Sabadell

CARTES AL DIARI

Vaig veure la notícia de l’avió estavellat a la gasolinera a tocar de la capçalera 31 de Sabadell. Vaig fixar-me amb el que es deia, i tal com és habitual ni informadora ni entrevistats tenien la informació correcta. Per tant puntualitzaré certs aspectes.

Cal recordar que va ser l’ajuntament de Sabadell qui va crear l’aeròdrom de Sabadell el 1934. Avui des de fa anys és aeroport i ho és perquè té un espai aeri controlat. Això vol dir que amb un radi de certs quilòmetres (ara no recordo exactament quants) fins a una alçada determinada, és l’espai aeri que es controla des de la torre de control pels controladors que hi són d’orto a ocaso, mitja hora abans i després. Per tant per penetrar en aquest espai aeri hi ha establerts uns punts per entrar-hi amb autorització de la torre i per tant sempre que s’hi aterra s’ha d’entrar a l’espai aeri i seguir les instruccions pertinents.

Que és un aeròdrom? Ho és una instal·lació aeronàutica sense espai aeri controlat, com és el cas d’Igualada.

Vull recordar que l’Aeroport existeix des de 1934, al mateix lloc, i per tant son les ciutats i o poblacions que si han anat apropant, no al revés. La proximitat a l’Aeroport dels edificis fa que aquesta instal·lació no la puguin emprar certs tipus d’aeronaus, la qual cosa descongestionaria una mica Barcelona, i per altre si aquestes aeronaus de poca capacitat operessin habitualment, generarien un negoci com a conseqüència de les operacions, quelcom impossible avui, ja que els edificis són massa a prop per operar certs avions comercials. A poques paraules bon entenedor.

Com a pilot i coneixedor de la zona, moltes vegades aterrant per a la 31, he pensat que la gasolinera on s’ha estavellat l’avió, no avioneta, ja que aquest mot és un diminutiu i per tant s’hauria de dir petit respecte a quina referència, està massa a prop de la capçalera de la pista i que un accident podria causar efectes molt greus. La pregunta és: Està a la distància mínima establerta per la normativa corresponent? A qui li toca controlar aquesta qüestió? L’organisme que en te la competència ha fet les actuacions correctes o no s’ha dit res i simplement s’ha passat de llarg? Aquestes preguntes són les que s’haurien de respondre, no d’altres i a veure si alguna vegada els que informen sobre un accident d’aviació saben del que parlen i no van cometent errades sistemàtiques.

Lluís Corominas.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

6 COMENTARIS

  1. Si me salgo de la carretera y atropello a 40 viandantes ¿Les reclamo a los familiares de los difuntos los daños a mi coche porque la carretera estaba primero? ¿Hay alguna carretera sin curvas?
    En todos los aeropuertos del mundo hay accidentes, pero solo en éste la culpa es de los atropellados. Menudo nivel

  2. Para ser aeropuerto hay que tener tráfico de pasajeros o mercancías. Al menos una de las dos. Un aeródromo militar con el espacio controlado… Sigue siendo un aeródromo. Otra cosa es que siete pasajeros comerciales en 2013 bajaron en otro aeródromo distinto y ya se le consideró aeropuerto.

  3. Aquest tema de l’aeroport pot sembla que es una reivindicació purista de persones queixoses per tot, però hem de veure l’abast del problema real.
    En efecte amb un tràfec d’uns 40.000 vols any, la probabilitat d’accidents es alta i ja està demostrat: en la memoria recent : contra grua en Mas Duran, aterrada emergència en C-58, estabellada en rotonda prop Alcampo, estabellada en Can Pallas, podem seguir…
    Traslladar l’aeroport o dedicar-lo només a altre ús com només helicòpters son propostes, però mentre s’arriba a una millor solució no podem acceptar es continuïn els accidents, que segur amb aquest nombre de prop 40.000 vols/any arribaran.
    Cal preguntar-se com en l’aeroport del Prat, molt a prop de la població, no es produeixen i la resposta només arriba per les mesures de seguretat.
    No hi ha prou que hi hagi un PLA AUTOPROTECCIO , si no que cal avaluar si ha estat ben redactat i la anàlisis de riscos i les mesures proposades ( deduïdes entre altres dels diferents accidents produïts) estan ben recollides. La competència en el PAU d’aquest aeroport , es de la Generalitat i s’hauria de demanar pels Alcaldes , que aquest PAU –del que tenen còpia– s’estudiï pels seus Tècnics de Protecció Civil , i es doni a las associacions veïnals perquè altres Tècnics avaluïn si les mesures d’autoprotecció son les correctes.
    Veiem que AENA en l’aeroport del Prat, posa personal de seguretat privat per controlar passatgers, mercancies, tripulacions i ho fan de forma sistemàtica.
    Abans de permetre la sortida i l’aterratge, es deurien repassar exhaustivament cadascun dels components de risc ( revisions, autoritzacions, control alcoholèmies i substàncies, nombre de passatges i mercaderies, càrrega de dipòsits, compliment d’alçades mínimes per sobre edificis, tot …, això per ser un aeroport ha d’estar garantit i no pensar que la Guardia Civil de Badia ho ha de fer.
    Crec que es deuria exigir a la Generalitat, a la vista dels nombrosos accidents, que es avaluí les mesures del PAU existent i que tècnics municipals de Protecció Civil i designats per les associacions de veïns, emeteixen un informe d’idoneïtat o proposar les mesures complementaries de seguretat obligatòries i que AENA les hagi de complir. Diners en guanyen!!
    Tenir present com sobrevolen per sobre de zones de Mas Duran, per sobre de l’Alcampo, no es voler crear la por, es una realitat.

  4. Les servituds aèries en el cas de Sabadell, no impedeixen la construcció, limiten l’alçada de les construccions, per tant, els pobles creixen a una alçada inferior de la que podrien, però clar qui va posar l’aeroport quan en aquella época no hi havia cap regulació? doncs va ser el mateix que, quan el ministeri li va prohibir edificar en el seu municipi, va fer unes al·legacions que ens valdrien ara a la resta de municipis (les poden consultar a l’apart de l’aeroport de la nostra web http://www.favsq.org), però en aquell moment (1972) va interessar desmuntar la pista que apuntava a Sabadell, deixar que pogués construir i deixar la pista que tenim ara la resta de municipis. I encara hi ha gent que es pregunta qui estava abans, està clar no! els municipis, que sense formar part de res, no tants sols els hi van embargar terrenys, sinó que els hi van posar una infraestructura, que els va limitar el creixement. Es parla molt, però ningú es molesta en consultar la història, el que es va fer, que van dir els polítics de torn i perquè hi ha accidents i quins son els motius.

  5. A Jisé Luis Sánchez

    Me puede usted decir a cuantas personas, que no fueran en el avión, han afectados los accidentes? Lo digo porque no se puede reclamar a lo que no ha sucedido.

    En cuanto a su definición de aeropuerto po aeródromo, no tiene nada que ver que haya o no pasajeros, la mia es la correcta,. Sino se lo creeconsulte la defibnición legal.

    Sr ose Maria Coderch
    Em sobta de la seva exposició que no dongui el ratió d’accidents per nombre de vols, seria la dada per demostrar o no la perillositat.
    Jo vaig començar a volar al 1975 i els edificis de Sabadelli i de Sant Quirze estaven més lluny, el quew demostra que les ciutats, poblacions son les que s’han anat aproximant a l’artoport, per tant qui ha creat el problema?
    Per altre banda quan parla de les seguretats dels vols de passatgers, no la nego, pero recordi que a los Rodeos, Tenerife, un aeroport internacional, fa uns quants anys van tenint 500 morts, o sigui que també hi ha perill doncs qualsevol màquina mecànica pot fallar i els que coneixem l’aviació sabem que també hi han errors humans.
    Quant parla de l’accident de l’avió que va xocar contra la grua, recordi que es van depurar responsabilitats i va ser condemnat l’Ajuntament de Sant Quirze. Llavors que? També recordi que es van trobar unes 30 grúas al voltant de l’aeroport i la que hi va xocar l’avió sense estar pintades i amb la llum vermella que tenien obligació de portar.
    L’actual accident sobre la gasolinera a tocar de l’aeroport el tema es qui va autoritzar col.locar-la on estava a tocar de la capçalera.
    Tingui present que l’Aeroport de Sabadell es un aeroport que opera de orto a ocaso i que jo recordi en hi han dos a tot Espanya, Sabadell i Cuatro Vientos, motiu pel qual tenen una elevada densitat de tràfic.
    Si les poblacions no s’haguessin acostat tant a l’aeroport no hi hauria la situació de sobrevolar alguns edificis en prolongació de la pista i vosté no hages tingut que participar, ni hages sigut necessari el.laborar les PAUS. De totes maneres en sobrà de normatives, però amb el que diu, demostra que en sap molt poc d’aviació. Recordo que quan un helicòpter te problemes amb el rotor, te molts problemes mentre l’avió pot planejar i aparatar-se de la direcció que porta. Podria detallar més coses però crec que amb el que dic en hi ha suficient.

  6. Senyor Joan Coromines, quan vostè diu que el nombre d’accidents es baix en relació al nombre de vols anyals, aquest percentatge hauria de ser o tendir a cero.

    Això es el que pretén un PLA D’AUTOPROTECCIÓ , obligatori per Normativa. Aquest PAU es el que es demana revisar per part dels tècnics que el van elaborar, dels Tècnics municipals de Protecció Civil dels Ajuntaments afectats, i per part de les associacions de vein@s.

    L’anàlisi de risc de cadascun dels accidents que hi han hagut es una de les principals fonts per implementar mesures de seguretat que evitin la repetició.

    Es un estudi detallat de cada accident i de les seves causes que cal revisar en el PAU i que no hauria de suposar cap oposició dels diferents actors, acordant les mesures oportunes.

    Quan vostè situa que l’accident d’estavellar-se una avioneta amb una grua en Mas Duran, aquest accident va suposar que des de aquelles dates totes les parcel·les que estan dins pel cono d’afectació apareix en el Registre de la Propietat de la Finca aquesta afectació i l’obligatorietat de demanar permís previ a AENA abans de fer obres.

    Es això el que es proposa, que de cadascuns dels accidents que han hagut, el PAU faci una proposta per evitar o minvar la seva repetició. Qui pot oposar-se??.

    Clar que segurament es derivaran més recursos per fer els controls que permetin complir les millors condicions d’embarque ( pilot- titulació, proves mèdiques periòdiques controls de consums, altres, nombre de passatges , mercaderies, revisions efectuades, càrrega combustible, sistemes de navegació, condicions atmósfériques i previsions…).

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies