-
Els estafadors enviaven correus electrònics maliciosos a través dels quals obtenien les claus bancàries de les víctimes
-
Van aconseguir transferències per un valor total de més de 150.000 euros, i van gastar-ne més de 12.000 euros en compres fraudulentes a diferents establiments del Vallès i el Maresme
-
Des d’una botiga de telefonia de Granollers, que actuava en connivència amb les persones detingudes, es van efectuar diversos pagaments amb les targetes fraudulentes que no es corresponien amb cap transacció comercial, amb la finalitat de blanquejar els diners estafats
SOCIETAT. Agents de la Unitat d’Estafes de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de la Regió Policial Metropolitana Nord han detingut dues persones, de 24 i 36 i nacionalitat marroquina, i n’investiguen una altra, que es dedicaven a les estafes bancàries amb el mètode del phishing, i que actuaven en connivència amb una botiga de Granollers per blanquejar els diners.
Els fets es remunten a mitjans de l’any 2020, quan els Mossos d’Esquadra van tenir coneixement de diverses denúncies per estafa a través del mètode de phishing, tant de Catalunya com de d’altres zones de l’Estat Espanyol.
La modalitat que referien les víctimes era la mateixa en totes les denúncies:
- Rebien un correu electrònic d’una entitat bancaria, o d’altres empreses com Correos
- Les hi notificaven un problema amb una transacció, o un enviament pendent
- Al missatge adjuntaven un enllaç que redirigia a una pàgina on havien d’escriure les seves dades bancàries
- Un cop amb les dades, els estafadors ja podien accedir al seus comptes corrents i operar a través de compres a establiments o a través de transaccions amb la botiga investigada
Els investigadors van poder corroborar l’existència de diferents pagaments i transferències fraudulentes per un valor de més de 150.000 euros.
Les persones que utilitzaven les targetes fraudulentes, estaven en connivència amb una botiga ubicada a Granollers, i a través del TPV produïen càrrecs a l’establiment que no es corresponien amb cap transacció comercial.
A banda d’això, es va poder comprovar que els investigats havien adquirit material electrònic i de telefonia, que podrien haver venut o subministrat a la botiga per lucrar-se a través de la seva venda en un portal de compra-venda d’objectes.
Un cop obtinguts els indicis suficients per acreditar la participació dels investigats, el passat 22 de setembre es van detenir dues persones, i atenent al seu grau de participació, una de les quals es va deixar en llibertat un cop van declarar en seu policial, amb l’obligació de presentar-se davant del jutjat quan sigui requerit.
Posteriorment, el detingut va passar a disposició judicial i va quedar en llibertat en càrrecs.
Davant de situacions similars, si heu estat víctima d’una estafa d’aquestes característiques és molt important que us adreceu a una comissaria a presentar denúncia:
- Contacteu amb la vostra entitat bancària i cancel·leu les targetes compromeses
- Aporteu captures de pantalla del missatge o SMS que heu rebut, on hi aparegui l’enllaç web
- Aporteu informació bancària que acrediti els moviments o càrrecs bancaris
Si coneixeu d’algú que hagi estat víctima d’una estafa, ni el revictimitzeu, ni vanalitzeu la seva situació.
La prevenció és clau per evitar ser víctima d’una estafa.
Si rebeu un correu electrònic o un SMS d’aquestes característiques:
- No obriu els enllaços adjunts
- Si els obriu, no faciliteu dades personals ni bancàries
- Si teniu dubtes, contacteu amb l’organisme o empresa que suposadament us ha enviat el missatge a través dels seus canals oficials, per verificar-ho
- Per a més informació, contacteu amb nosaltres a través del correu electrònic internetsegura@gencat.cat