Inici » a-ultimesnoticies » El 84 % DEL COMERÇ HA BUSCAT VENEDORS EN EL DARRER ANY

El 84 % DEL COMERÇ HA BUSCAT VENEDORS EN EL DARRER ANY

  • Aquest alt índex és un clar símptoma que la recuperació del consum ha arribat a la gran majoria de les empreses de comerç.
  • Segons un informe d’ESCODI, la Universitat del Comerç, el 89,1 % dels empresaris de comerç reconeixen que els costa trobar venedors qualificats; la dificultat principal rau en la formació dels candidats.
  • ESCODI reivindica la figura del venedor en contraposició amb la del “dependent”, tradicionalment associada a un perfil professional baix i amb poques responsabilitats.

Terrassa, 14 de novembre de 2016

«La recuperació del consum està arribant a la gran majoria de les empreses de comerç. Prova d’això és que el 84 % dels comerciants han tingut la necessitat de contractar venedors en els darrers 12 mesos», afirma Núria Beltran, directora gerent d’ESCODI, la Universitat del Comerç.

Després que la crisi obligués la majoria dels empresaris del sector del comerç a mantenir unes plantilles de personal molt reduïdes, sembla que la remuntada del consum ja és palpable en la immensa majoria dels establiments. La voluntat de voler reforçar la plantilla és un indicatiu de l’augment de les vendes però topa amb la dificultat de trobar personal qualificat.

ESCODI, la Universitat del Comerç, ha elaborat un informe que aporta dades sobre com és la necessitat de les empreses del sector comerç catalanes de contractar persones perquè ocupin els llocs de venedors en els seus establiments: si en necessiten o no, si els costa trobar-ne, quina és la font habitual per localitzar possibles candidats i quines són les dificultats principals.

Les principals conclusions d’aquest informe elaborat per ESCODI és que al 89,1 % de les empreses del sector del comerç els és difícil trobar venedors i que el 68 % diuen que la principal dificultat és la manca de preparació dels candidats.

 

12-meses

Grau de necessitat

Quan es pregunta si l’empresa ha buscat venedors en el darrer any, la gran majoria, el 84 % dels enquestats, han reconegut que sí. De fet, quasi un 12 % diuen que ho han fet més de 20 vegades. La majoria, un 64,3 %, però, entre 1 i 5 vegades. En aquest sentit, doncs, hi ha diferències significatives entre empreses amb un nombre diferent de treballadors o de botigues. Així, com més gran és l’empresa, més necessitat ha tingut de buscar venedors. Un punt crític és quan l’empresa passa de tenir més de 25 treballadors, en què augmenta significativament la necessitat de buscar contínuament venedors.

 

grau-dificultat

Grau de dificultat per trobar el perfil adequat

La gran majoria dels enquestats, el 89,1 %, reconeixen que els ha costat molt o bastant trobar la persona adequada per al lloc de treball. Només un 10,9 % diuen que poc o gens.

 

 

 

dificultatDificultats per trobar el perfil adequat

A l’hora de descriure per què els costa trobar la persona adient per ocupar el lloc de treball de venedor, el 68,1 % dels enquestats diuen que és a causa de la manca de preparació dels candidats o candidates i un 15,9  % afirmen que és degut al fet que als candidats no els interessen les condicions del lloc de treball.

 

Fonts de captació de venedors

En general, les fonts de captació de nous venedors més utilitzades són els propis empleats i coneguts, amb un 36,1 %, i els mateixos establiments, amb un 19,6 %, especialment en els sectors de l’alimentació i l’equipament per a la persona. L’11,3 % disposen de web per captar personal i un 10,3 % utilitzen els serveis d’una empresa de treball temporal.

Aquest fet denota que encara hi ha una manca de professionalització en el procés de reclutament i selecció de personal en el comerç.

Responsabilitat de la cerca

La tasca de buscar personal acostuma a recaure més en els comandaments intermedis que en els propietaris o la gerència. Un fet similar es produeix en relació amb el grau de necessitat, és a dir, com més gran és l’empresa, més es perfila la figura del responsable de gestió de personal encarregat de fer la cerca de manera habitual. El punt crític, però, es produeix quan l’empresa passa a tenir sis o més botigues.

L’evolució de “dependents” a venedors

Tradicionalment, es parla de “dependents” per referir-se al personal de botiga. Aquesta denominació ja era la freqüent en el segle XIX. Ara, resulta confusa la utilització d’aquest terme en la realitat del segle XXI, ja que l’expressió “dependent” es vincula amb una persona amb necessitats especials de suport per a la seva vida diària i té relació amb la Llei de dependència.

A més a més, la pervivència del nom “dependent” ha estat reforçada per la creença que qualsevol persona, al marge de la seva preparació, pot optar a ocupar el lloc de treball de venedor, cosa que resta valor social a aquesta professió.

Actualment, el sector del comerç ha esdevingut altament competitiu: la paraula “dependent” connota passivitat, mentre que la denominació de venedor és més activa i representa millor aquest concepte de professió.

Des d’ESCODI, la Universitat del Comerç, es recorda que la figura del venedor en un punt de venda és estratègica per tenir les atribucions següents, entre d’altres:

– generar marca: és la primera imatge personal de l’empresa.

– generar ingressos: de la seva habilitat en depèn la taxa de conversió (percentatge de visitants que compren), el nombre d’articles comprat per client (UPT) i el valor mitjà de cada compra.

– font d’informació: els venedors recullen i canalitzen informació de què passa als establiments, què demanen els clients, quin és el recorregut que fan a l’establiment… Una informació molt valuosa per poder establir futures estratègies de l’empresa.

Curs especialitzat per a venedors

Un exemple de la necessitat de les empreses de comerç de disposar de venedors més preparats és el curs que ha impulsat La Roca Village juntament amb ESCODI, anomenat Retail, Luxury Experience & Hospitality. Aquest curs vol ajudar les persones a capacitar-se per poder desenvolupar una carrera amb projecció internacional dins del sector del comerç, partint des de la posició de venedor per evolucionar cap a responsable de botiga.

Composició de la mostra

ESCODI, la Universitat del Comerç, ha fet l’enquesta sobre la necessitat de venedors en el sector del comerç adreçada a comerciants de tot Catalunya.

Els enquestats l’han contestat al final d’estiu de 2016.

L’enquesta, que  s’ha enviat a empreses de comerç de tot Catalunya i les respostes obtingudes representen prop de 1.200 botigues i més de 3.100 treballadors

A partir del total d’establiments comercials ubicats a Catalunya, que és de 94.982 amb 315.600 persones ocupades (Idescat, 2015), la grandària de la mostra, cercant un nivell de confiança del 95 % i un marge d’error del 5 %, seria de 383 establiments, per la qual cosa el nivell de resposta obtingut dóna uns resultats fiables. Cal destacar que el 74,3 % dels que l’han contestat són propietaris o gerents, el 9,9 % són responsables d’establiment i el 11,9 % comandaments intermedis, dades que impliquen un ple coneixement dels resultats del negoci.

La grandària de les empreses que han contestat és representativa de la realitat del comerç català, tant en nombre de botigues com en nombre de treballadors:

establim

 

 

Nombre de botigues:

el 41,5 % dels enquestats tenen una sola botiga, el 30,7 % en tenen entre 2 i 5; el 12,9 %

entre 6 i 14 botigues; el 4 % té entre 15 i 25 botigues i, finalment, el 9,9  % de la mostra el comerç català.

 

treballadors

 

Nombre de treballadors:

el 36,6 % de la mostra està formada per comerços de fins a cinc treballadors; el 36,6 %, per empreses de comerç que tenen entre 6 i 25 empleats, i el 12,9 % en té entre 26 i 100. Finalment, el 13,9 % té una plantilla superior a 100 persones.

 

 

subsectors

 

Subsectors:

els subsectors comercials als quals pertanyen les empreses que han respost l’enquesta són: alimentació (29,7 %); equipament per a la persona (27,7 %); equipament per a la llar (15,8 %), i altres (26,7 %).

 

 

ESCODI, la Universitat del Comerç, imparteix el primer grau universitari especialitzat en retail a Espanya, el grau en Gestió d’Empreses en Comerç i Distribució. Amb més de 15 anys d’experiència, ha format més de 25.000 professionals del sector. Gràcies a la seva adscripció a la Universitat de Barcelona (UB) vol desenvolupar la recerca aplicada en el sector del comerç amb programes d’investigació juntament amb les facultats d’Economia, Geografia i Història i Psicologia.

Per a més informació o cites:

Mariona Huguet

656 41 92 51

mhuguet@escodi.com

www.escodi.com

 

2016-11-18
promo primera vinyeta vida (1)
seguros Bilbao nuevo renting febrero 202202_Carta_agente_cast_SB_05
seguros-bilbao-2
seguros-bilbao
previous arrow
next arrow

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator