- El conseller Rull, que ha tancat el 6è Congrés de la Bicicleta, a Reus, ha destacat que la bicicleta “facilita l’equilibri territorial perquè genera grans oportunitats d’activitat econòmica, per exemple, a l’entorn del turisme”
REDACCIÓ/ESPORTS. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui que el Govern obrirà la tardor vinent una convocatòria d’ajuts a ens locals per a l’execució de vies ciclistes interurbanes i urbanes amb l’objectiu de potenciar l’ús de la bicicleta. Aquest programa tindrà una dotació econòmica inicial de 20 MEUR procedents dels fons FEDER 2014-2020 de la Generalitat per a cobrir el 50% del cost de les actuacions, de manera que podrà activar una inversió total de 40 MEUR. La convocatòria estarà adreçada a ajuntaments, consells comarcals i diputacions per actuacions que s’executin entre 2018 i 2019.
Una xarxa ciclista segura
Josep Rull ha fet aquest anunci en la cloenda del 6è Congrés de la Bicicleta, que s’ha celebrat a Reus durant dos dies i que ha aplegat més de 220 assistents i ha comptat amb la participació d’una seixantena de ponents. En aquest sentit, el conseller ha remarcat que “hem constatat que el nivell de creixement dels usuaris de la bicicleta com a mitjà de transport està superant les expectatives que ens havíem fixat, i que hi ha un cert transvasament del cotxe a la bicicleta, així que les administracions hem de garantir una bona xarxa de vies ciclistes segures”.
A més, Rull ha explicat que “aquesta línia d’ajuts representa un alt volum d’inversió, que ens acosta a una part d’Europa a la que ens volem assemblar i a la que cada cop ens assemblem més”.
La nova línia d’ajuts s’emmarca en la política que el Departament de Territori i Sostenibilitat està desplegant per a potenciar l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i eina de desenvolupament econòmic i de promoció d’una millora en la qualitat de vida de les persones. Segons el conseller, “la bicicleta és un dels senyals més clars de prosperitat i modernitat, i una eina clau en relació amb la lluita contra el canvi climàtic”. Rull ha destacat que la bicicleta “facilita l’equilibri territorial perquè genera grans oportunitats d’activitat econòmica, per exemple, a l’entorn del turisme”
Les subvencions es destinaran a actuacions que consisteixin en:
ü Impulsar la construcció d’una xarxa de vies ciclistes, incloent trams interurbans i urbans.
ü Millorar la seguretat i prestacions de les vies ciclistes existents.
ü Fomentar la intermodalitat amb el transport públic col·lectiu.
ü Garantir la continuïtat i coherència del conjunt de la xarxa de vies ciclistes interurbanes de Catalunya mitjançant l’aplicació d’uns criteris de disseny i senyalització homogenis a tot el territori.
Actuacions en vies urbanes i interurbanes
La convocatòria d’ajuts abasta actuacions en vies ciclistes interurbanes i urbanes. Així, es podrien incloure actuacions com l’execució de vies ciclistes que connectin dos o més municipis propers, o bé un nucli urbà amb altres nuclis de població, àrees residencials aïllades, estacions de transport públic, polígons industrials, grans centres generadors de mobilitat o bé espais d’interès natural del mateix terme municipal, així com vies ciclistes urbanes.
Aquesta línia de subvenció s’inclou en el marc del Programa Operatiu del FEDER de Catalunya 2014-2020, dins l’objectiu genèric d’afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors, i específicament, el de fomentar la mobilitat urbana sostenible –transport urbà net, transport col·lectiu, connexió urbana-rural, millores de la xarxa viària, transport ciclista, de vianants, mobilitat elèctrica i desenvolupament de sistemes de subministrament d’energies netes.
Balanç del Congrés
El Congrés Internacional de la Bicicleta és el principal fòrum de Catalunya sobre les novetats i l’intercanvi d’experiències relacionades amb el món de la bicicleta entre administracions públiques, professionals del sector, entitats i usuaris. La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona han estat els promotors d’aquesta edició del Congrés, amb la col·laboració de les principals entitats d’usuaris d’aquest mitjà de transport.
En aquesta edició del Congrés, quatre ciutats europees, exemplars en l’ús d’aquest mitjà de transport, han exposat les seves experiències: Copenhague (Dinamarca), Utrecht (Holanda), Friburg (Alemanya) i Estrasburg (França). Així mateix, s’han presentat ponències en què s’han abordat la promoció, el disseny i la seguretat en l’ús de la bicicleta en àmbits urbans i interurbans, tant pel que fa als desplaçaments de caràcter quotidià com a la pràctica de l’esport o la realització d’activitats de turisme i lleure. També s’han analitzat els impactes que té en l’economia, la salut i el medi ambient i han tingut especial rellevància la innovació i el paper de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en el sector.
Ús i impacte econòmic
El Departament de Territori i Sostenibilitat vol seguir fomentant, mitjançant la Mesa de la Bicicleta, la participació de les administracions i entitats d’usuaris del sector de la bicicleta per definir les principals línies de treball de lespolítiques públiques i impulsar una estratègia catalana de la bicicleta conjunta per al desenvolupament de la mobilitat en bicicleta durant els pròxims anys. En aquest sentit, es preveu dur a terme una sèrie de jornades de treball durant l’estiu i la tardor amb representants de les administracions i entitats implicades.
A Catalunya, segons l’últim Baròmetre de la Bicicleta, un 55,1% de la població –3,3 milions de persones– té una bici per a ús personal i el 39,5%, que són uns 2,2 milions de persones, utilitza una amb alguna freqüència. Aquesta xifra es manté relativament estable en relació amb els últims anys, mentre sí creix la d’usuaris que la fan servir a diari, passant del 6,1% al 6,4%, fins a arribar als prop de 400.000 usuaris diaris.
El món de la bicicleta genera a Catalunya un impacte directe de 1.300 milions euros anuals, segons l’últim informe d’impacte econòmic del sector. L’estudi distingeix el sector del comerç i la indústria, el cicloturisme, l’esport i la inversió en infraestructures. La venda de bicicletes i components dóna feina a 2.100 treballadors a Catalunya i suposa prop de 580 milions de volum de negoci a l’any.
Pel que fa a la pràctica del cicloturisme, l’impacte econòmic associat (amb pernoctacions) supera els 285 milions l’any i l’excursionisme amb bicicleta genera uns 330 milions. L’esport genera prop de 40 milions d’impacte cada any i, finalment, la inversió en infraestructures ciclistes i l’impuls de l’ús de la bicicleta sumen al voltant dels 65 milions anuals.