Divendres,29 març, 2024
IniciA PORTADAEl joc del gat i el ratolí. J. A. Aguado

El joc del gat i el ratolí. J. A. Aguado

J. A. AGUADO / TRIBUNA

L‘any 2021 teatral a Terrassa s’ha obert aquest gener 10 fred a la Sala Crespi amb Escac i mat del grup Qollunaka  i  Punt i Seguit Teatre prenen l’escenari amb dos dels seus actors més representatius Francesc Falguera i Eduard Garcia sota la direcció d’Òscar Garcia. La peça teatral està basada en el duel entre Laurence Olivier i Michael Caine dirigits per Joseph Mankiewicz a la pel·lícula La petjada de 1972. La iniciativa teatral s’emmarca dins del Festival de grups amateurs de teatre Arreu de Catalunya El BIBA i va tenir el seu moment emotiu quan es va dedicar la funció al Suso responsable del restaurant de la Crespi que ens va deixar inesperadament recentment.

A la pel·lícula Laurence Olivier té el seu centre de reflexió en una casa de camp anglesa del segle XVI senyorial, amb jardí amb laberint, camp de joc de criquet, i casa gòtica plena d’artefactes entre ells una galeria de robots, nines vivents, dianes per dards, taulers d’escacs, taula de billar, un vell llop de mar que riu les gràcies del seu amo. En la peça teatral Francesc Falguera té una habitació amb butaca, ràdio, tauleta de escacs i moble bar, tot això coronat amb la bandera anglesa i també autòmat, no falta de res. Els dos personatges entre copa i copa debaten sobre la novel·la negra, les classes altes, la realitat policíaca, en el que sembla l’inici d’una amistat, però el conflicte comença quan l’espectador descobreix que el propietari de la casa i escriptor d’èxit està al corrent que la seva dona i ell són amants i la sorpresa ve quan declara estar encantat amb la situació i li planteja un pla en què tots dos sortiran beneficiats. Semblaria que anessin a fer un trio, però no, aquesta no era la qüestió. Al cor negre i ferit del propietari de la casa s’amaga el ressentiment i la set de venjança mentre juga al gat i al ratolí amb el seu enemic i quan apareix la pistola tot cobra un sentit més intens, intriga, drama psicològic i comèdia negra.

Un guió prou literal, excepte en alguns detalls com la substitució de la música de jazz de Cole Porter per la peça d’òpera que divideix les dues parts de la peça el Nessun Dorma del Turandot de Giacomo Puccini i de Ruggero Leoncavallo Vesti la Giubba de Pagliacci. A l’òpera els personatges assassins de dones i els amors impossibles estan a l’ordre del dia. En aquest sentit el director ha volgut unir la tradició operística amb la discussió sobre la dona que tenen els dos homes, marit i amant.

Avui dia afortunadament es té una mirada molt més crítica sobre les complexes relacions entre homes i dones, sobre els perpetus abusos de poder o posicions predominants. Francesc Falguera i Eduard García punyents per moments i per moments cínics juguen al vell joc del gat i el ratolí, intercanviant-se els rols en cada assalt. Sempre irònics, on mostren que alguns homes no saben estimar i només tenen el recurs de la possessió o l’ego. Els anys han passat factura a la pel·lícula a nivell formal, però la història segueix tenint un clímax perfecte, el 2007 Kenneth Brenagh va fer un remake amb una posada en escena intel·ligent. Els espectadors de Escac i mat descobrireu un guió d’un intens thriller psicològic que els mantindrà desperts tota la funció.

J. A. Aguado

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies