Slider
Inici » a-ultimesnoticies » Els treballadors del transport sanitari demanen un canvi de la titularitat i gestió pública
Slider

Els treballadors del transport sanitari demanen un canvi de la titularitat i gestió pública

SALUT/ECONOMIA I EMPRESA.  Els sindicats CCOO, USOC, SINDI.CAT i UGT van convocar una vaga el passat 9 d’octubre des de les 00.00 hores i de forma indefinida cada divendres al sector del transport sanitari, que afecta totes les persones treballadores de les empreses de transport sanitari que presten els seus serveis en l’àmbit territorial de Catalunya.

Entrevista a dos treballadors del sector del transport sanitari.

Primer de tot ens presentem, som dos treballadors de l’empresa Falck VL, la idea inicial era fer una entrevista gravada amb vídeo, però hem canviat d’opinió, ja que l’empresa està prenent represàlies contra treballadors que es troben en vaga o en els piquets informatius, d’aquesta manera volem estar protegits.

Una vaga indefinida d’un sector realment necessari. ¿Com esteu condicionats?

Com ja dius és un servei necessari i som conscients d’això. L’administració va decretar el 85% de serveis mínims, d’aquesta manera s’assegura el bon funcionament del sistema i que l’usuari no es vegi afectat. S’asseguren les urgències/emergències, hemodiàlisi, oncologia, proves complementàries, altes dutes a terme en el servei d’urgències que necessitin transport assistit i els transports sanitaris interhospitalaris per ordre facultativa. Per altra banda i en evolució de la pandèmia de la Covid-19, aquesta vaga pot ser revisada si la situació així ho requereix.

Quins són els serveis mínims que esteu realitzant?

Urgències/emergències, hemodiàlisi, oncologia, proves complementàries, altes dutes a terme en el servei d’urgències que necessitin transport assistit i els transports sanitaris interhospitalaris per ordre facultativa.

Quantes persones treballadores us trobeu actualment de vaga?

El sector sanitari disposa a Catalunya de 5500 treballadors aproximadament, la vaga és en l’àmbit de tot el territori català. S’estan fent piquets informatius arreu del territori, hospitals, centres de salut i bases d’ambulàncies, per tal de controlar que les empreses respectin la vaga, i la conclusió és que no la respecten, ja que identifiquen a totes les unitats amb el cartell de “serveis mínims” i els hi assignen tota classe de serveis.

És cert que hi ha persones que han perdut el seu lloc de treball a causa d’aquesta vaga indefinida?

Ara com ara coneixem el cas d’un company de la zona del Baix Llobregat (empresa Falck VL) que va ser citat per l’empresa i disposava de 10 dies per al·legar. Encara no hi ha hagut resposta sobre la resolució del seu cas. Corren molts rumors amb aquest tema, un d’ells és que l’empresa té preparades diverses cartes per entregar a treballadors, les quals implicarien sancions i acomiadaments. No obstant això, de moment són rumors, no tenim constància de l’entrega de cap carta o l’obertura de cap expedient i possiblement és una forma de coacció per aturar la vaga o si més no, que els treballadors no s’hi sumin.

Un altre cas és el d’un treballador de l’empresa Ambulàncies Domingo (Barcelona), el qual li van suspendre de sou i feina en tant estigui la vaga convocada, per pertànyer al comitè de vaga, sent aquest l’únic treballador d’aquestes condicions en patir les conseqüències.

Per quina raó?

Com et comentava, les empreses juguen aquest paper, el de coaccionar al treballador perquè la resta es pensi dues vegades si adherir-se a la vaga o passar desapercebut.

Denuncieu l’incompliment per part de la Generalitat i l’organització patronal dels acords assolits el setembre del 2019 per revertir les retallades salarials del 3,5% que el sector patia des de l’any 2013.

La Generalitat va augmentar les tarifes a les empreses del transport sanitari, empreses que es troben dintre d’una organització anomenada ACEA (Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies), ja que s’arrossegaven retallades des de 2013. Aquesta organització és qui porta la gestió i acords econòmics de les empreses que hi formen part. ACEA va decidir agafar aquesta pujada econòmica del 7,08% i no apujar el sou als seus treballadors.

L’any 2019 es va signar un acord entre sindicats i ACEA, ja que hi havia una vaga convocada pel motiu de no acord del nou conveni laboral. Es va decidir pagar aquests endarreriments als treballadors a canvi de desconvocar la vaga i posposar la negociació del conveni autonòmic al setembre de 2020. La sorpresa ara és la paralització de part econòmica d’aquesta pujada i del conveni autonòmic.

Centrant-nos en aquesta pandèmia actual, el material de què disposàveu era suficient?

No, en altres empreses del territori disposaven de material adient a les circumstàncies, però a Falck VL no hi havia, l’excusa de la direcció era que no es disposava d’aquest material al mercat. Creiem que això no és cert, ja que altres empreses disposaven.

La pandèmia la vam fer front gràcies a multituds de donacions, veïnals com una associació de veïns de Montcada i Reixac inclús dels ajuntaments d’aquest municipi i Ripollet entre d’altres.

En aquest sentit, què demaneu pel que fa a l’equiparació del SEM?

Simplement demanem que ens tractin igual, a la mateixa feina, les mateixes condicions, per tant un mateix conveni. Reclamem la finalització de la privatització del servei, el dret a les mateixes condicions essencials com són la remuneració, la durada de la jornada laboral, categories professionals, períodes de descans, treball nocturn, etc. Dret a les mateixes condicions en matèria de seguretat i salut. Dret a les mateixes condicions amb relació a les cotitzacions de la seguretat social i baixes mèdiques. Dret a què no se’ns retalli el salari en una situació de pandèmia sanitària.

Reivindiqueu també la normativa que regula al personal en pràctiques. ¿Creieu que s’està fent un abús en aquest tipus de contractació?

Creiem que s’està fent un abús d’aquesta modalitat de contractació, sí que és cert que és un contracte legal regulat pel Ministerio de Trabajo, però entenem que el nostre sector és especial, per tant no li poden donar la mateixa responsabilitat a un treballador amb un sou del 60% el primer any i el 75% el segon en respecte el salari. Un altre problema que hi ha és que quan finalitzen aquests contractes les empreses no els renoven com marca la llei, que especifica un percentatge de personal amb contracte de pràctiques hauria de ser indefinit.

Amb quina finalitat els sindicats denuncien les diferències salarials entre les plantilles que depenen del CatSalut i les d’empreses privades?

La finalitat és aconseguir que el transport sanitari sigui 100% públic, deixar de dependre d’empreses pirates que s’omplen la butxaca dels diners públics a costa del maltractament i constants retallades generant unes condicions laborals cada cop més infrahumanes.

A nivell polític, creieu en la necessitat d’un canvi urgent?

Creiem que la política és qui té tota responsabilitat en aquest cas, ja que van adjudicar el transport sanitari en carretera a empreses privades, empreses que només veuen el seu benefici econòmic sense importar la qualitat assistencial i estabilitat laboral.

Des d’aquí fem una crida a la Generalitat de Catalunya i demanem un canvi del transport sanitari a la titularitat i gestió pública.

Moltes gràcies per respondre totes aquestes preguntes i per informar-nos sobre la vostra situació laboral actual.

Gràcies a vosaltres per donar veu a aquest col·lectiu quan tanta falta ens fa.

J. M. Polo.

2020-10-20

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator