Divendres,29 març, 2024
IniciA PORTADAEn temps de la desinformació, per Phil Connors

En temps de la desinformació, per Phil Connors

TRIBUNA / PHIL CONNORS.

En temps de la desinformació

En els temps que corren sembla que la informació veraç, interessant i oportuna, està apagada o fora de cobertura.

Grups econòmics emmordassen les veus crítiques i fan que cantin la melodia que per ells han escrit. Marquen la música i la lletra i poca cosa hi ha a fer: o plegues de la feina o pagues la hipoteca. I el codi deontològic sembla guardat al fons d’un calaix amb l’orla de final de carrera i els somnis periodístics de destapar un nou watergate.

I és que avui prima la controvèrsia, l’exageració i l’escàndol. Es un escándalo cantava aquell, i semblava anticipar la situació actual dels mitjans de comunicació que estan tot el dia comunicant però no informant.

El presentador de late-show de televisió, actor, comediant i escriptor Craig Ferguson un cop va llençar tres preguntes a l’audiència. Tres perles, que tothom s’hauria de respondre abans d’escriure, però sobretot sempre abans de publicar.

  • Fa falta que es digui això?
  • Fa falta que ho digui jo?
  • Fa falta que ho digui ara?

En els temps que no hi havia internet es respectava força el codi deontològic entre els difusors d’informació, especialment ràdio i premsa escrita on hi havia més llibertat que en les teles.

Però internet va alliberar les comportes, o les portes de les gàbies, vés a saber, i des d’aleshores qualsevol persona, pot escriure el que li sembli, quan li sembli i on li sembli cercant els 15 minuts de glòria que deia l’Andy Warhol.

Avui en dia hi ha youtubers que tenen més seguidors i més ingressos per publicitat que diaris. Diaris, alguns, amb tanta antiguitat, com per ser anteriors fins i tot als avis d’aquests youtubers.

Capçaleres de diaris amb passat i no gaire futur.

Actualment es llegeix poc, tret dels missatges de WhatsApp i els tweets. A Facebook es miren més les fotos que no pas els textos, per això va triomfar Instagram i per això guanya terreny TikTok.

Darrerament els diaris han copiat el sistema i fan el mateix: cerquen capturar l’atenció amb titulars i, després, el text explicatiu que a voltes desmenteix el mateix titular, però són poques les persones que arriben a llegir fins al final. I el que es volia aconseguir ja s’ha aconseguit.

I guanyen els titulars. Frases curtes, colpidores, punyents, amb mala baba. I quanta més polseguera aixequin millor. Així no s’informa. Així es fa d’altaveu de terratrèmol ideològic. I Twitter amb els seus pocs caràcters és el paradigma d’aquesta nova manera de comunicar.

Els noticiaris televisius i periodístics aconsegueixen rebuig per incidir sempre en les informacions negatives, els succesos. És com si volguessin mantenir-nos en un estat permanent de desassossec, inquiets i neguitosos.

I prima el sensacionalisme i l’escàndol, Es un escándalo com encara canta aquell. I tant fa la manera de provocar-lo: exagerant o mentint directament i per això estem sota la tirania de l’ambigüitat. Es diuen coses que es presten a interpretació i així sempre es pot dir que ho has llegit amb les ulleres equivocades.

I així la gent fa córrer aquestes pseudonoticies sense contrastar la seva veracitat. Tonto l’últim. I sense fer-se les tres preguntes del Craig Ferguson.

Es un escándalo seguirà cantant aquell. I no s’hi pot estar més d’acord.

 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies