-
L’obra d’eixamplament de la carretera en sentit Barcelona ha comportat una inversió de 10,5 MEUR i s’emmarca en un conjunt d’actuacions de millora de la funcionalitat i l’accessibilitat de l’eix viari que supera els 60 MEUR
-
En paral·lel, continuen els treballs per a construir un nou carril en el sentit Vic
-
El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, assisteix a la posada en funcionament del nou carril, juntament amb representants municipals del Vallès Oriental
SOCIETAT. El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha posat en servei el tercer carril a la calçada en sentit sud de la C-17 en el tram entre Granollers i Parets del Vallès. Aquesta obra, que ha suposat una inversió de 10,5 MEUR, s’emmarca en el pla d’actuacions que, per valor de 60 MEUR, el Govern està desplegant en aquest important eix de comunicació entre l’àrea de Barcelona, el Vallès Oriental, Osona i el Ripollès. El secretari general del Departament, Ricard Font, ha visitat aquesta actuació, juntament amb el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, el director d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i representacions municipals del Vallès Oriental. Aquesta actuació permet tant millorar la mobilitat de la ciutadania com potenciar diversos sectors d’activitat econòmica que se situen en aquest entorn, mentre continuen els treballs d’eixamplament de la calçada en el sentit Vic.
En aquest sentit, Font ha valorat que “aquesta actuació permet guanyar en seguretat i reduir la congestió i, per tant, contribuir a la reducció d’emissions i a la lluita contra el canvi climàtic”. A més, ha remarcat que aquesta obra i el conjunt d’actuacions en marxa a la C-17 faciliten la mobilitat quotidiana dels veïns i veïnes, afavoreixen les comunicacions al sector econòmic, i generen “possibilitats d’atreure noves inversions que permetin reactivar l’economia”. Ara, per a culminar les actuacions de millora a la C-17, de les quals ja s’han executat o estan en marxa “obres per valor de 55 MEUR”, el secretari general ha ressaltat com a repte “resoldre l’enllaç amb l’AP-7, que ara es fa amb dos carrils i que pot generar embús”. En aquest sentit, ha assenyalat que “estem en converses intenses amb l’Estat” i que “enguany tindrem un projecte compartit per a desencallar” aquesta actuació.
Les obres que ara han finalitzat han consistit construcció d’un tercer carril i la reordenació d’accessos en la calçada sentit Barcelona, entre l’enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers (C-352). L’actuació ha abastat una longitud de 4 quilòmetres i comprèn els municipis de Granollers, Lliçà de Vall i Parets del Vallès. El carril addicional s’ha construït integrant com a tercer carril el ramal que s’incorpora des de la ronda sud de Granollers, fins passat l’enllaç de la C-35, on la carretera actualment ja tenia tres carrils.
Aquesta ampliació de la calçada ha comportat l’adaptació de les connexions dels ramals d’entrada i sortida dels enllaços i s’ha generat una nova sortida dels del tronc de la C-17 al quilòmetre 17 per millorar l’accessibilitat al polígon de Llevant. Els accessos directes s’han anul·lat i ara els vehicles es canalitzen a través d’aquests enllaços, la calçada lateral i de la nova sortida esmentada. D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, s’ha remodelat l’enllaç entre la C-35 i la C-17.
Inversió de 60 MEUR
La millora de la capacitat i la funcionalitat és un dels principals eixos d’actuació del programa d’actuacions en marxa a la C-17, juntament amb l’accessibilitat. En aquest sentit, cal remarcar:
- Tercer carril de la C-17, en sentit nord, entre Parets del Vallès i Granollers: Estan en execució les obres per a construir un tercer carril a la C-17, en el sentit nord, amb un pressupost de 18 MEUR. Es preveu que les obres, que van començar l’estiu passat, finalitzaran el primer trimestre de l’any que ve.
- Reordenació d’accessos i nou enllaç per a millorar la connectivitat de diverses zones industrials a Granollers i Lliçà d’Amunt:S’adjudicaran les obres d’aquesta actuació, que compta amb un import de licitació de 9,6 MEUR, aquest primer trimestre.
- Passarel·la per a vianants sobre la C-17, a Parets del Vallès:Està en redacció el projecte per a construir una passarel·la per a vianants sobre la C-17 a Parets, amb una inversió prevista d’1 MEUR. Es preveu licitar les obres aquesta tardor.
- Renovació del paviment i treballs complementaris entre la Garriga i Centelles: Han finalitzat recentment els treballs de millora d’aquest tram, amb una inversió de més de 8 MEUR. L’obra ha inclòs principalment la renovació del ferm, barreres de seguretat i abalisament i l’adequació de la senyalització i els elements de drenatge.
- Protecció acústica: Estan en execució les obres per instal·lar proteccions acústiques a la C-17 entre la Garriga i Tagamanent, per valor d’1,2 MEUR. Així mateix, començaran la tardor vinent treballs també d’apantallament entre Granollers i Canovelles, amb un pressupost previst d’1,8 MEUR.
- Millora de l’accés de la C-17 a Sant Martí de Centelles i Aiguafreda: Els treballs per a millorar la seguretat i l’accessibilitat en aquest àmbit finalitzaran aquesta primavera, amb un pressupost de 2,3 MEUR.
- Millora de l’accessibilitat a Mollet del Vallès i Martorelles en l’àmbit de la Vinyota:Han començat recentment els primers treballs per a la millora de l’accessibilitat a Mollet i Martorelles, amb una inversió d’1,9 MEUR i un termini d’execució d’11 mesos.
- Nou ramal d’enllaç amb l’AP-7, en sentit Barcelona: Està pendent d’acordar tècnicament amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana la solució per a resoldre la congestió en la connexió entre la C-17 i l’AP-7 en l’àmbit entre Parets i Mollet del Vallès. Es preveu una inversió per part de la Generalitat de 6,6 MEUR per a aquesta actuació.
Trànsit de fins a 90.000 vehicles diaris
La C-17 entre Parets del Vallès i Lliçà d’Amunt és un tram urbà i periurbà que compta amb un bon nombre d’accessos i incorporacions i registra una intensitat molt elevada de trànsit. Aquest combinació de factors ha condicionat el nivell de servei de la infraestructura, amb congestions de trànsit, en especial en les hores punta, i algunes dificultats en l’accessibilitat. Diàriament circulen pel tram de la C-17 comprès entre les autopistes AP-7 i C-33 i la carretera BV-1432 (de Lliçà d’Amunt a Granollers) prop de 90.000 vehicles, i s’estima que en els pròxims deu anys, amb importants creixements urbanístics previstos, augmentin fins als 100.000 vehicles diaris.
En aquest sentit, hi ha tres zones amb nivells d’intensitats diferenciades, la primera entre l’enllaç de la C-17 amb l’AP-7 al sud de Parets i l’enllaç de la C-17 amb les autopistes AP-7 i C-33, el segon, entre aquest i la Ronda sud de Granollers i el tercer tram entre Granollers i Lliçà d’Amunt. Així, les actuacions previstes pel Departament s’adapten a cada tram i estan encaminades a millorar els estàndards de seguretat i de funcionalitat de la via, així com a reordenar i millorar accessos i enllaços.