
Entrevista de
JOAN GABARRÓ PONS
22/9/2023| 10:10:32
Com sorgeix l’empresa? I quins productes produïu?
A Educa tenim les arrels a Sant Quirze del Vallès, on fabriquem la major part dels jocs, a excepció dels que requereixen components electrònics o tecnologia avançada, que els dissenyem aquí, però els produïm a la Xina, ja que necesiten de tecnologia avançada i mà d’obra especialitzada.
El 2018, adquirim Ninco a Barcelona, i el 2021 fusionem les dues últimes adquisicions d’empreses (Fábrica de Juguetes i Ninco) sota el nom FDJ Ninco, amb seu a Ibi, Alacant. Ara som dues empreses: a Educa Borras ens dediquem a fabricar jocs, puzles i manualitats, i a Fábrica de Juguetes Ninco, estem especialitzats en la injecció de plàstic, on produïm productes com la marca Chicco, tot el ràdio control i slot, casetes de jardí, futbolins, pupitres, pissarres, cuinetes, jocs d’imitació, entre altres productes.
Això ens permet oferir una àmplia gamma de productes per a totes les edats i preferències.
On veneu principalment els vostres productes?
Pel que fa a les vendes, des d’Educa distribuïm els nostres productes a 70 països diferents. Els nostres principals mercats es troben a Espanya, França i Portugal, on tenim equips de vendes propis per assegurar una presència sòlida.
A més, operem a altres països europeus amb la col·laboració de distribuïdors i agents locals. Així mateix, comptem amb un departament d’exportació que ven directament als clients finals.
Els vostres productes es fabriquen localment? Veient la tendència d’antigues empreses tèxtils a deslocalitzar la producció quines són les vostres raons per fabricar localment?
Mai hem decidit fer una deslocalització, sinó que sempre hem mantingut les nostres arrels aquí, a Catalunya. És cert, que estem veient una tendència cap a la relocalització.
Vam decidir quedar-nos a Catalunya, en primer lloc, perquè ja teníem les nostres pròpies fàbriques, i això ens va donar un gran avantatge. A més, aquest negoci és realment estacional, i mai sabem exactament quines quantitats i quins productes necessitarem en un moment determinat. Així que estar a prop, ens permet ser molt més flexibles i adaptar-nos ràpidament a les demandes del mercat.
A més, la qualitat és un factor crucial per a nosaltres. Alguns dels nostres productes, fabricats a Sant Quirze del Vallès, els exportem fins i tot a països com la Xina, que és el gegant de la producció de joguines del món on es fabrica el 70% de les joguines mundials.
Els nostres productes europeus tenen un disseny i una qualitat superiors que encara poden competir, malgrat tots els esforços de la Xina per millorar ràpidament.
Hem de ser conscients d’aquests canvis i intentar valorar i preservar la nostra indústria nacional. Ara estem vivint un moment complex amb els efectes de la pandèmia, els costos de l’energia, la logística… Moltes coses estan canviant i moltes empreses han optat per tornar als orígens i produir localment.
Nosaltres estem aquí, seguim fabricant i creiem en el futur de la indústria local!
Durant aquesta última dècada heu notat una davallada de compra de jocs degut al fet que els joves estan més enganxats al mòbil en comptes de jugar a jocs de taula?
És veritat que avui en dia molts joves estan immersos en el món digital i els seus dispositius mòbils. No obstant això, també hem notat un ressorgiment dels jocs de taula, especialment entre adolescents, joves i la generació dels millenials. Jugar a jocs de taula s’ha convertit en una activitat social i divertida que molts redescobreixen i gaudeixen. Això és un recordatori que les coses poden coexistir, i les persones poden gaudir de diverses formes d’oci, ja sigui jugant a jocs de taula amb amics o gaudint de la música clàssica i la moderna al mateix temps.
Quant a tecnologia, Educa Borràs ha evolucionat i ha incorporat productes electrònics i realitat augmentada en alguns dels seus jocs. Malgrat això, hem descobert que el que s’espera de nosaltres és que siguem l’ “Antimetaverso”, ja que quan posem aplicacions de realitat augmentada en ocasions som més criticats que festejats. Així, tot i la tecnologia disponible, des d’Educa Borràs ens comprometem a oferir productes que mantinguin l’aspecte tàctil i interactiu del joc de taula tradicional.
Quins són els beneficis dels jocs de taula pel jovent, respecte a les noves tecnologies?
Doncs una cosa que hem descobert durant la pandèmia és que falta socialitzar-se. El joc ens aporta socialització. Als nens els aporta disciplina, en el sentit que han de seguir unes normes, jo no puc jugar quan jo vulgui, jugo quan em toca. Jo no guanyo sempre, de vegades perdo. I he d’encaixar la pèrdua.
Avui en dia hi ha una intolerància a la frustració enorme. Jugar és aprendre a ser adult. És a dir, el joc durant la infància genera millors adults. Però la bondat de jugar manipulant i construint amb peces, guardant torn, sabent encaixar la pèrdua… Tot això fa que l’adult estigui preparat. Si no, tenim uns adults que semblen nens petits, que no toleren la frustració, que a la més mínima perden l’oremus, són immadurs.
Tot això, jugant, moltes d’aquestes coses s’aprenen. Per no dir coneixements concrets, si és un joc de preguntes i respostes, hi ha un tema d’aprenentatge, de desenvolupament intel·lectual, de preparació per a la vida adulta, de saber conviure amb altres, de socialitzar-se… És riquíssim, el guany que es produeix jugant.

Quins són els productes més venuts dins del vostre grup?
El que es ven més són els puzles que els exportem per a tot el món. Per altre banda, tenim el ràdio control de Ninco, tenim el cotxe més venut del mercat o les cases de jardí de joguines de la marca de Chicco.
D’altra banda, a les submarques d’Educa, el Lince és l’article que en els últims tres anys hem venut més, a diversos països del món com a Escandinàvia i a França.
Pel que fa a Magia Borras, en seguim venent des de 1933. Cal recalcar també que som llicenciataris de moltes marques entre elles, Disney des de 1934, sent els primers llicenciataris a Europa de joguines.
Esteu aplicant algun tipus de noves tecnologies industrials 4.0 com la Intel·ligència Artificial (IA) a l’empresa?
Actualment, des d’Educa Borràs no s’ha implementat cap sistema d’intel·ligència artificial. Però, s’estan explorant opcions relacionades amb aquesta tecnologia (IA) i altres com impressores 3D que les utilitzem per al prototipatge de productes.
Aquesta inquietud de l’empresa per adaptar-se i innovar en el sector dels jocs i les joguines ens ha acompanyat al llarg dels més de 100 anys de trajectòria.
Justament l’any passat, a La Patronal Cecot en la 27ª edició de la Nit de l’Empresari ens van atorgar el “Premi Empresa Centenària” considerant-nos una empresa amb una llarga història que ha aconseguit adaptar-se amb èxit als canvis del sector. El jurat va destacar la nostra capacitat d’innovació, evolució i reinvenció per satisfer les necessitats dels consumidors al llarg dels anys.
A quines fires sou presents? En quina teniu més notorietat?
La pandèmia va trastocar molt les fires, per exemple, ja no som presents en el showroom a Hong Kong, que va haver de tancar pel tema de les restriccions. Ara ens estem centrant més en els Estats Units, com a Los Angeles, Nova York i França, i continuem sent presents a la fira de Nuremberg, que és la més destacada, on portem 35 anys participant.
Com us va afectar la pandèmia i la guerra d’Ucraïna?
Les persones, abans de quedar-se confinades, van comprar joguines, juntament amb altres articles com paper higiènic i aliments. La demanda va ser tan elevada que les vendes d’exportació van duplicar els seus nivells habituals, una situació espectacular que va durar fins al 2021, facturant uns 44 milions d’euros, la xifra més alta de la seva història.
D’altra banda, la guerra a Ucraïna va afectar la confiança dels consumidors i va generar incertesa en el mercat. Tot i que la situació s’ha anat estabilitzant amb el temps, els clients espanyols encara mostren por i preocupació, especialment amb la inflació i els augments de costos.
Tot això s’ha complicat encara més amb l’auge del comerç electrònic i la cultura del “last minute”, ja que això ha canviat els hàbits de compra i ha generat desafiaments addicionals per a la indústria de joguines.
Quin ha estat el desafiament més significatiu que us heu enfrontat al llarg de la vostra història de l’empresa i per què?
L’empresa es veu constantment desafiada pel fet de competir amb empreses multinacionals molt més grans i establertes. Aquestes empreses multinacionals són gegants de la indústria de les joguines i operen a escala global. El desafiament més important, et diria que és estar entre les TOP 10 empreses a Espanya lluitant contra les grans multinacionals.
Quina ha estat la clau de l’èxit d’Educa?
La clau de l’èxit de l’empresa ha estat ser pionera en molts aspectes i aconseguir que les seves marques esdevinguin referents per a diverses generacions. La qualitat del producte i la coherència en el que ofereixen als clients també han estat factors importants. Hem après a adaptar-nos a nous canals de comunicació i estratègies de màrqueting, com les xarxes socials.
I per acabar, què els diries als lectors del diari Sant Quirze?
Doncs, els vull dir moltes coses, però el més important que els vull dir és que prenguin consciència que un nen que no juga, és un nen que no serà un bon adult i que l’ésser humà comença a jugar, i podria seguir jugant des que neix fins que es mor i quan deixem de jugar és perquè ens fa vergonya o tenim altres prioritats.
Jugar és una de les coses que l’ésser humà més necessita i més hauria de practicar sobretot si ho fa amb jocs de qualitat, intel·ligents, ben pensats… encara millor. Jugar és essencial!