Centanari del primer vol d’una dona a Barcelona i Espanya
Aquest fet es va donar el 12 de febrer de 1911, és a dir, fa cent nou anys. Aquí cal recordar que el primer vol a Barcelona, es va dur a terme l’11 de febrer de 1910 al hipòdrom de Can Tunis. Per tant, van succeir als començaments de l’aviació a Barcelona, Catalunya i l’estat espanyol.
Vegem el context de la història de l’aviació per a valorar-lo millor.
El primer vol amb motor a la història fou als Estats Units, el 17 de desembre de 1903,la platja de Kity Hawk, Carolina del Nord, on volaren els germans Wright.
A Europa, el 13 de setembre de 1906, a Bagatelle, a prop de París, el brasiler Alberto Santos Dumond, fa un salt de 7 metres amb el seu aparell 14 bis i dos vols mes arribant als 220 m. L’evolució de l’aeronàutica pasa a Europa.
Al 1909, el 5 de maig quan Blèriot travessa el canal de la Mànega. Després la “Gran Setmana d’aviació de la Champagne” a Reims del 22 al 29 d’agost, on s’assoleixen nous rècords i marques.
Tornant a casa. Al desembre de 1908, es creà l’Asociación de Locomoción Aérea, al juny següent l’Aero Club de Catalunya. L’ALA organitza el primer vol a Barcelona l’11 de febrer de 1910 a l’hipòdrom de Can Tunis. Com que el primer fou limitat a la premsa i membres de l’ALA, es repetiren vols el 17 i 20 per a tothom.
El 24 i 28 de març, l’aviador Poillot s’envola del hipòdrom i en ambdues ocasions s’estavellà sortint il·lès les dues vegades. En paral·lel, del 27 al 29 de març, organitzat per l’Aero Club de Cataluña, l’aviador Goudart, partint del Camp de la Bota emprat com a aeròdrom, féu una sèrie de vols que deixaren bocabadats als assistents per la seva durada. Per últim de l’1 al 8 de maig, organitzat per l’Ajuntament es desenvolupà la setmana d’Aviació, emprant l’hipòdrom com aeròdrom. Tot i que la meteorologia espatllà bastant les possibilitats de volar, ho feren Olieslagers, Lesseps (fill del conegut enginyer), Barrier, Simons i Louis Bleriot .
PRIMER VOL D’UNA DONA A BARCELONA AL 1911
Pels dies 12 i 14 de febrer es programà una “Festa d’Aviació” a l’hipòdrom de Can Tunis, al peu de Montjuic. La Vanguardia de l’11 de febrer sortí aquest anunci:
|
——————————————————————————————————————————————————-
Titular del Mundio Deportivo del 16 d febrer de 1911
EL VOL D’HÉLÈNE DUTRIEU
Un any després dels vols de 1910 a Barcelona, tornaven a tenir lloc a l’Hipòdrom de Can Tunis. Aquesta ocasió, foren tres pilots, un d’ells, era l’aviadora Hélène Dutrieu els aviadors Beaud, amb qui compartia l’avió Farman, i Gibert amb un Bleriot XI.
Els vols públics, començaren el diumenge 12 de febrer i “aunque no en el gran número que acudió a presenciar los primeros vuelos, pues no existia la curiosidad que inspiraba entonces una cosa completamente desconocida, fue numeroso el público que se trasladó al Hipódromo el domingo por la tarde”
Aquella tarda de diumenge, l’hipòdrom de Can Tunis, força ple. El públic l’emplenava abans de l’hora prevista pels vols. La gran novetat d’aquest dia era poder veure pilotar una dona.
Recordem l’any, 1911, i per tant tenim clar quin era el paper de la dona, en altres funcions que no fossin les domestiques.
Altre element que vull posar sobra la taula es tenir present, a casa, que només feia un any que s’havia fet el primer vol.
A l’hipòdrom on el públic estirava el cap, tant com podia, per intentar veure aquella atrevida dona. Comença la jornada el pilot Gibert, seguit de l’aviadora Hélène Dutrieu. Aquesta s’enfilà al seu biplà, es posa en funcionament el motor, uns operaris agafaven l’avió per la cua, m’entrestant el motor seguia revolucionant l’hèlix i a una senyal d’Helene deixaren anar l’aparell iniciant la carrera que fou més llarga que la emprada per Gibert. En aquest primer vol Dutrieu porta de passatger al pilot Beaud. Després s’envolà Gibert, en un vol mol curt i després i fora de programa ho feu Beaud. Amb aquest vol, la belga esdevenia la primera aviadora en volar a Barcelona, tal com diu el titular del Mundo Deportivo “Barcelona ve la primera mujer que vuela en España”.
Els vols del día 16, comença Gibert i tot seguit l’aviadora belga s’envolà portant de passatgera a la Srta. Primerose, en un vol de 4 m. 30 s., seguit d’un altre vol portant de passatgera a la Srta. Maud, companya de l’anterior passatgera.
Ambdues noies havien abonat 200 pessetes per aquest vols que els hi semblaren curts. Desprès Beaud portà a Rómulo Bosch i Dutrieu a Francisco Azdiz. A continuació Beaud portant al Sr. Wertheim. Començava a fer-se fosc quan Beaud tornà a sortit portant aquest cop al jove Luis Massó. Les novetats d’aquesta jornada foren els vols amb passatgers.
El dia 17, encara que bufava força vent s’alternaren en els vols els tres pilots amb vols al voltant dels 10 minuts. Dutrieu marxà cap a Madrid per a complir amb els vols contractats.
Els dies 18 i 23, Beaud i Hélène Dutrieu fan una sèrie de vols a l’aeròdrom de la Ciutat Linial, a Madrid.
Lluís Corominas