Divendres,19 abril, 2024
IniciA PORTADA“Història de l’aviació” per LLuís Corominas.

“Història de l’aviació” per LLuís Corominas.

Cent anys d’aviació comercial a Catalunya i Espanya.(5)

LÍNIA LATÉCOÈRE 1919 – 1921

S’havia fet el primer pas i, després que Beppo de Massimi aconseguís localitzar dos punts més, un a prop d’Alacant i un altre a prop de Málaga, calia provar la ruta i, així, el 27 de febrer de 1919 s’envolen de Tolosa dos avions amb Lemaître i De Massini en el primer i amb Junquet i Latécoère en el segon, amb la intenció d’arribar fins a Casablanca.

Aquesta ruta avui no seria res, però en aquells dies va resultar que el primer avió aterra a La Volateria, fa combustible i segueix fins el Camp de Tir, on aterren trencant el avió; el segon avió no veu La Volateria degut al temps i ha d’aterrar en una platja de Tarragona, espatlla el tren d’aterratge, l’arreglen i prossegueixen, però en aterrar al Camp de Tir trenquen l’avió, acabant-se així el viatge.

Tornen amb tren tripulacions i els avions es queden per ser arranjats. Avisat Latécoère que s’ha localitzat un terreny a Màlaga i estan a l’espera de la seva anada, el 7 de març es torna a intentar però només amb un avió, el Salmson 2A2 Nº 457, que sortint de Tolosa fa escales a Perpinyà i La Volateria (Barcelona) arribant fins Alacant, on fan nit.

A l’endemà prossegueixen direcció a Màlaga, localitzen el camp previst per aterrar, però el troben negat d’aigua, busquen un lloc per prendre terra i ho fan en una esplanada adequada, en les terres de casa de camp “El Rompedizo”. Ja tenen la tercera escala a Espanya. Emplenat el dipòsit de combustible i revisat l’avió i amb un prinicipi d’acord per llogar el terreny, després de dinar i informar a la premsa local del seu projecta de línia aèria, reprenen el vol direcció a Casablanca on arriben a les 17 hores.

En el vol de retorn Latécoère, un cop a tereeny francès, es fa deixar en una platja propera a Perpinyà i agafa el tren direcció a París, on va a Correus per informar de l’èxit  del vol de prova i per organitzar el lliurament de correu a l’estació de Tolosa. Tornà a Montaudran per preparar i organitzar la línia.

El 27 de juliol de 1919 el govern francès signa la concessió de l’explotació de la línia aeropostal entre Tolosa i Casablanca per un temps de cinc anys, donant un termini de cent dies per posar en funcionament la línia.

L’u de setembre s’inaugura la línia, partint el primer avió de Tolosa a les 08:00 hores i, després de fer escala a La Volateria, aterra  al Camp de Tir, Alacant, a les 15 hores, on fan nit. A l’endemà prossegueixen el viatge fins arribar a Casablanca.

A partir d’aquest moment el servei es farà els dimarts i dijous des de Tolosa i dijous i dissabtes des de Casablanca, fent sempre nit a Alacant i acabant la ruta el dia següent. La freqüència passà a ésser diària a partir de finals de 1921, quant també es començarà a transportar correu espanyol entre Barcelona, Alacant, Màlaga i Tànger

El correu i el passatger que s’atrevia sortien de Tolosa a les 8 h. del matí i havien d’arribar a les escales Camp de La Volateria, Camp de Tir i El Rompedizo a les hores previstes. Quan aterrava l’avió, ja l’esperava un altre aparell amb el motor en funcionament a ralentí i ple de combustible. El pilot que arribava, les saques de correu i el passatger, si n’hi havia, canviaven d’aparell i prosseguien la ruta fins la següent escala. Per fer el canvi d’aparell i tornar a sortir tenien deu minuts i els endarreriments tenien penalitzacions econòmiques.

Els pilots, volant amb aquells biplans de cabina oberta, havien de suportar la tramuntana a l’Empordà, les ventades del delta de l’Ebre, les boires, pluges, sortejar el Cabo de Gata i arribar fins a Màlaga, tot això complint amb un horari.

A finals de 1919 grans discrepàncies econòmiques entre Talleres Hereter i Latécoère fan que el març de 1920 la línia comenci a operar des d’uns terrenys propers a la població del Prat. Així apareix el segon aeròdrom a Barcelona, que serà conegut popularment com a “camp dels francesos”.

Com a curiositat, fem referència als horaris que els pilots havien de complir i els preus del passatge en aquells temps:

ANADA


DEL 1 DE MARÇ AL 1 D’OCTUBRE:

Sortida de Tolouse a les 10 h 30 min. Arribada a Barcelona a les 13 h. – dinar

Sortida de Barcelona a les 14 h 30 min. Arribada a Alacant a les 18 h. – sopar i dormir                        

Sortida d’Alacant a les 8 h. Arribada a Málaga a les 11 h. 30min – dinar

Sortida de Málaga a les 13 h. Arribada a Rabat a les 16 h. Arribada a Casablanca a les 17 h. 30 min. 


 DEL 1 D’OCTUBRE AL 1 DE MARÇ:

Sortida de Toulouse a les 7 h 30 min. Arribada a Barcelona a les 10 h.

Sortida de Barcelona a les 11 h. Arribada a Alacant a les 14 h. 30 min


TORNADA 

Sortida de Casablanca a les 7 h. Arribada a Málaga a les 11 h. 30 min.

Sortida de Málaga a les 12 h 30 min. Arribada Alacant a les 16 h.

Sortida d’Alacant a les 7 h. Arribada a Barcelona a les 10 h. 30 min.

Sortida de Barcelona a les 12 h 30 min. Arribada a Toulouse a les 15 h.

SORTIDES DE TOULOUSE I CASABLANCA

Els dimarts, dimecres, divendres y diumenges

PREUS TRANPORT DE PASSATGERS: 

                                                          Bitllet senzill               Anada i tornada     

Toulouse – Barcelona i l’inversa……..       468 fr.                            695 fr.

Toulouse – Alacant ………………….             924 fr.                        1.650 fr.            

Toulouse – Málaga…………………..          1.068 fr.                        1.815 fr.

Toulouse – Rabat…………………….          1.560 fr.                       2.650 fr.

Toulouse – Casablanaca……………..       1.680 fr.                         2870 fr.

Barcelona – Alacant…………………        336 Ptas.                       580 Ptas.

Barcelona – Málaga…………………         564 Ptas.                       970 Ptas.

Barcelona – Rabat …………………..          1.320 fr.                       2.250 fr.

Barcelona – Casablanca …………….       1.590 fr.                        2.720 fr.

Alacant – Málaga ……………………         336 Ptas.                      580 Ptas.

Alacant – Rabat …………………….            1.068 fr.                      1.820 fr.

Alacant – Casablanca ………………         1.340 fr.                       2.300 fr.

Málaga – Rabat …………………….               648 fr.                       1.200 fr.

Málaga  – Casablanca ………………           920 fr.                        1.640 fr.

Rabat – Casblanca …………………             270 fr.                           470 fr.

AQUESTS PREUS NO INCLOÏEN L’ASSEGURANÇA, ELS ÀPATS NI L’HOTEL.      

Lluís Corominas

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies