Divendres,29 març, 2024
IniciA PORTADA“Història de l’aviació” per LLuís Corominas.

“Història de l’aviació” per LLuís Corominas.

Cent anys d’aviació comercial a Catalunya i Espanya. Setembre de 1919.

Durant tot l’any 2019 a l’aeroport del Prat hi han passat 52.686.314 passatgers, una xifra molt gran. Resultan més passatgers que habitants te l’estat espanyol.

Aquesta dada per si mateixa hauria de produir una reflexió sobre el sistema de transport i una mirada enrere. Si ens fixem en les dades que es poden extreure de diferents fonts, veurem que de setembre de 1919 a juliol de 1936 passaren 87.057 passatgers per dos dels aeroports terrestres de Barcelona, l’Aeroport del Prat o Aeroport provisional de Barcelona i l’aeròdrom dels francesos. Aquesta dada global dels anys entre la I Guerra Mundial i la Guerra civil espanyola, es molt inferior al que serien les dades d’un sol mes de l’any passat. Per tant l’augment exponencial de l’importància d’aquell nou sistema de transport, al 1919, ens hauria de dur a preguntar.Com va començar?. Responc a continuació aquest simple pregunta.

La Primera Guerra Mundial va donar, als avions, un salt qualitatiu tècnic i l’industria va produir en sèrie 177.000 avions en total. En acabar el conflicte la producció va parar en sec. El mercat d’aviació militar quedà saturat. Les fàbriques necessitaven un mercat nou, organitzant les primeres línies aèries. Els estats guanyadors, venien els excedents a bon preu.

El Salmson A2 aterrat a l’hipòdrom de Can Tunis amb Pierre George Latécoère, en el Cadillac, i el pilot Cornemont. Fotografia: Arxiu Latécoère Suïssa.

Durant la Guerra a Alemanya, l’holandès Antoni Fokker, pensà que en acabar el conflicte l’avió podia emparar-se com aparell de transport i abans d’acabar el conflicte, havia construir d’amagat un avió de transport.

A l’altra bàndol, l’industria’l francès Pierre George Latécoère que ja participà en la producció bèl·lica, al 1917 va guanyar un concurs per a produir avions Salmson A 2 . Aixecà una fàbrica a Montaudran, al costat de Tolosa i inicia la producció d’aparells a un ritme de sis unitats diàries. Un dia mentre volava en el vol de proba d’un dels Salmson A 2, abans de lliurar-lo a l’exèrcit va pensar que l’avió podria servir per quelcom més útil socialment.

Latéoère era un home decidit i tant aviat va acabar el conflicte, registrà el nom de la línia aèria “Compagnie Espagne Marroc Algérie”. El primer pas per a posar en pràctica el seu projecta de línia aèria de Tolosa fins a Argentina.

Quelcom impensable al 1918. Va fer el primer pas el 25 de desembre de 1918, volant amb el Salmson 2A2, Núm 4458, pilotat per Cornemont, va volar de Tolosa a Barcelona, aterrant a l’hipòdrom de Can Tunis. El vol durà 2h 30 min.

Arriba en un principi d’acord amb Talleres Hereter, per a fer escala a l’aeròdrom de La Volateria i l’endemà tornà a Tolosa en vol.

Aquest fou el primer vol d’estudi per arribar a Casablanca. El primer objectiu.

Calgueren dos vols més per completar l’estudi de la ruta Tolosa – Barcelona – Alacant – Màlaga- Casablanca. Comença a operar la ruta postal comercialment l’1 de setembre de 1919, esdevenint la primera línia aèria a Catalunya i Espanya.

Lluís Corominas

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies