- S’ha presentat la situació actual de la seguretat viària en què hi ha hagut una reducció tant de les víctimes mortals com dels ferits greus a les carreteres catalanes
REDACCIÓ/SOCIETAT. El conseller d’Interior, Jordi Jané, ha presidit aquesta tarda la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària. A la reunió també hi han assistit la directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech; el director de la Policia, Albert Batlle; el comissari cap de la Comissaria General de Mobilitat, Miquel Esquius; i el director general de Protecció Civil, Joan Delort.
La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) s’ha reunit per tal de presentar la situació general de la seguretat viària a Catalunya, avaluar el programa d’activitats del 2016 i aprovar el programa d’activitats del 2017. Aquesta comissió es reuneix cada sis mesos i compta amb la participació de diferents departaments de la Generalitat (Interior, Territori i Sostenibilitat, Presidència, Ensenyament i Justícia, entre altres), l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i de representants d’entitats com el RACC, P(A)T, FECAV, STOP ACCIDENTES o UCEAC.
Quant a l’aprovació del programa d’activitats del 2017, aquest conté les accions que les administracions i institucions que integren la CCTSV s’han compromès a dur a terme per treballar per a la millora de la seguretat viària a Catalunya. És la primera concreció del Pla de seguretat viària 2017-2019, aprovat pel Govern dimarts passat, i les seves activitats s’engloben dins de sis objectius estratègics.
Activitats destacades del Servei Català de Trànsit
Algunes de les activitats d’aquest programa i que afecten el Servei Català de Trànsit són, entre d’altres, les següents:
– Proposar i aplicar noves mesures per a conductors reincidents
– Fer balanç i seguiment del funcionament dels controls de tram
– Desenvolupar la Càtedra de Seguretat Viària de Motocicletes
– Mantenir i millorar el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT)
– Desenvolupament del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT)
– Redactar Protocols de Gestió de la Mobilitat
– Fer una nova edició de “La seguretat en la conducció durant la jornada de treball”
– Mantenir l’ISO 39001; i mantenir l’ISO 9001 en el procediment sancionador
– Formar els professors i directors per a l’obtenció del segell d’AeQ (Autoescoles de Qualitat)
– Fer formació de formadors de mobilitat segura en línia per al professorat de primària i secundària
– Dur a terme activitats d’educació viària pràctica amb bicicletes i ciclomotors en col·laboració amb ajuntaments i consells comarcals
– Elaborar plans locals de seguretat viària i fer-ne el seguiment i l’avaluació
– Actualitzar l’EuroRAP
– Coordinar el projecte MEDTIS de la Comissió Europea de Transport i participar-hi
Evolució de la sinistralitat viària
Durant la Comissió també s’ha informat de l’evolució de la sinistralitat mortal en zona interurbana del 2017. Enguany, han perdut la vida en accidents de trànsit a la xarxa viària interurbana catalana un total de 66 persones, un 19,5% menys que en el mateix període de l’any passat, quan es van registrar 82 víctimes mortals. Respecte el 2010, quan hi va haver 105 víctimes mortals, el decrement és del 37,1%. A més, hi ha hagut 379 persones ferides greus en sinistre viari en el que portem de 2017, mentre que l’any 2016 n’hi va haver 433, per tant s’ha registrat una disminució del 12,4%. En comparació amb l’any 2010, n’hi va haver 479 en el mateix període, el que representa un decrement del 20,8%.
En aquest context, s’ha destacat l’increment de la sinistralitat de ciclistes i motoristes. I és que l’any 2017 en zona interurbana les víctimes mortals en bicicleta ja són 6 (el triple que el 2016 en el
mateix període) i pel que fa a motoristes s’ha passat de 12 víctimes mortals el 2016 (fins 28 de juny) a 21 víctimes mortals enguany.