Slider
Slider
Inici » a-ultimesnoticies » La Comissió de DDHH de Terrassa demana a l’Ajuntament els protocols que seguirà per complir amb el Dret a l’empadronament
Slider

La Comissió de DDHH de Terrassa demana a l’Ajuntament els protocols que seguirà per complir amb el Dret a l’empadronament

  • La Comissió vol ser part activa en el tema de la gestió de l’empadronament, en el sentit que passarà casos concrets de particulars que tinguin aquest problema.

SOCIETAT.  Des de desembre de 2016 amb Conveni de col·laboració amb l’Ajuntament es va crear la Comissió de Seguiment i Impuls de la Carta Europea de Salvaguarda dels DDHH a la Ciutat de Terrassa, formada per diferents entitats de la ciutat que treballen per a la no vulneració de drets a la ciutat.

L’ajuntament de Terrassa firmant de la Carta l’any 2000, conjuntament amb més de 400 municipis europeus, va ratificar-la l’any 2016 i acceptar que la Comissió de seguiment fes la seva tasca de seguiment i denuncia.

Ara, La Comissió de Seguiment i Impuls de la Carta Europea de Salvaguarda dels DDHH a la Ciutat de Terrassa denuncia que l’Ajuntament ha vulnerat el Dret a l’Empadronament de forma reiterada. La comissió ha presentat una instància en què demana, després del pronunciament públic de l’alcalde fa dues setmanes, que l’ajuntament expliqui quins protocols posarà en marxa a partir d’ara, perquè no es vulneri més aquest dret i com tractarà els casos pendents que des de fa mesos estan esperant alguna resposta de l’Ajuntament, vulnerant els seus drets fonamentals.

Comissió de Seguiment i Impuls de la Carta Europea de Salvaguarda dels DDHH a la Ciutat de Terrassa:

PRESENTACIÓ

La Comissió de seguiment per a la salvaguarda de la Carta Europea dels DDHH a la Ciutat, és una Comissió formada per diferents entitats de Terrassa que neix el desembre de l’any 2016 a partir d’un Conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Terrassa, on aquest assumia els continguts de l’esmentada carta amb l’objectiu de vetllar i procurar que a la nostra ciutat es respectin tots els drets humans dels ciutadans de Terrassa. Per tant, segons les disposicions legals són d’obligat compliment per part de l’Administració local, en aquest cas, l’Ajuntament de Terrassa.

Dit això, la present sol·licitud no és tan sols per a presentar-nos com a òrgan de gestió per al compliment d’aquesta Carta de la Ciutat, sinó que l’objectiu de la mateixa és per a transmetre a aquesta Administració la nostra preocupació envers un dels Drets que recull la nostra Carta ( concretament als seus articles 2 i 4 quan parla del Principi d’Igualtat de Drets i de No Discriminació, així com de la Protecció dels col·lectius de Ciutadanes més vulnerables) i que fins al dia d’avui ha estat del tot vulnerat per aquesta Administració local: es tracta del Dret a l’empadronament.

DEFINICIÓ

La inscripció en el padró d’habitants és un acte administratiu que atribueix Drets i deures a la persona que resideix habitualment al municipi i, per aquest motiu, hi ha l’obligació d’inscriure’s al padró del municipi de residència. Així mateix serveix per determinar el finançament de l’Administració local. Varis d’aquests Drets serien, per exemple, el dret a poder accedir als diferents serveis que dóna la ciutat, com serien el dret a la sanitat pública, el dret a poder ser atesos pels Serveis socials de la ciutat, entre altres Drets.

A partir d’aquí i un cop vista la importància d’aquest dret, hem d’afegir que al municipi de Terrassa, i a altres municipis, el problema no ha estat amb totes aquelles persones que s’han empadronat perquè tenien un contracte – ja fos de propietat o bé d’arrendament – que acreditava aquesta residència fixa que ostentaven i/o ostenten a la ciutat de Terrassa, sinó que el problema ha estat:

  1. La sol·licitud d’empadronament d’aquelles persones que no tenien un domicili fix a Terrassa: moltes persones han vist com, presentades les sol·licituds per a poder-se empadronar adjuntant tota la documentació possible per aconseguir aquesta fita, l’Ajuntament no resolia la seva sol·licitud, essent doncs impossible el poder aconseguir que se’ls hi aprovés aquest dret.
  2. La manca de normativa estatal que obligués les Administracions locals a respondre aquestes sol·licituds: fins ara el problema ha estat que amb l’antiga regulació estatal (Resolució ……..).

Això ha provocat un gran nombre de persones que, davant el silenci dels Ajuntaments envers les seves sol·licituds, s’han quedat totalment desvalgudes, vulnerant directament Drets fonamentals tan importants com: el dret a la salut, dret a les ajudes socials, ja sigui en polítiques d’habitatge, com d’aliments, educació als fills, etc.

NOVETAT LEGISLATIVA

Però tot això ha quedat del tot superat i emparat amb la nova regulació estatal, concretament: Resolució de 29 d’abril de 2020, de la Subsecretaria, por la que es publica la Resolució de 17 de febrer de 2020, de la Presidencia del Instituto Nacional de Estadística y de la Dirección General de Cooperación Autonómica y Local, que ha estat publicat en el BOE el passat dia 2 de maig de 2020.

Aquesta resolució, que és d’àmbit estatal i d’obligat compliment per a totes les Administracions locals, recull unes Consideracions Generals que s’han de tenir en compte a l’hora de fer les inscripcions en el Padró; concretament amb els seus punts 11, 12, i 13, es trenca amb la tendència anterior que operava del silenci negatiu i, a partir d’aquesta resolució, l’Ajuntament sí que té l’obligació de respondre dins el termini de 3 mesos sobre aquella sol·licitud plantejada i, en cas que no ho faci, operarà el silenci positiu, de manera que aquella persona quedarà amb tots els efectes empadronada en aquest cas a Terrassa, a comptar des de la data de la seva sol·licitud. Finalment, aquesta resolució afegeix en els punts que hem assenyalat que, en el supòsit de denegació de la inscripció serà necessària una resolució motivada per part de l’Alcalde-President, i a més es podrà impugnar la resolució denegant l’empadronament, conforme al règim general establert en la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local.

OBJECTIUS

A partir d’aquí, i amb la present sol·licitud, aquesta Comissió es dirigeix a aquest Ajuntament amb el propòsit que ens aclareixi:

  1. Que donat que l’Ajuntament ja ha comunicat que complirà amb la nova normativa estatal envers els empadronaments, quins protocols seguirà per a fer efectiu aquest compliment de la resolució 29 d’abril de 2020?
  2. Com actuarà envers totes les sol·licituds que s’han fet abans de l’entrada en vigor de la nova normativa, i que a data d’avui l’Ajuntament encara no ha respost?

Finalment, aquesta Comissió vol ser part activa en el tema de la gestió de l’empadronament, en el sentit que passarà casos concrets de particulars que tinguin aquest problema.

2020-05-13

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator