-
El mercat, que se celebra d’avui fins el 18 de setembre a la capital d’Osona, prioritza les estrenes musicals per impulsar el sector
CULTURA / MÚSICA. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, assistirà aquest vespre, dimecres 15 de setembre, a les 18 hores, a l’acte d’inauguració del 33è Mercat de Música Viva de Vic (MMVV), que se celebra al Teatre L’Atlàntida, i farà atenció als mitjans acreditats al mercat. També hi participen l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, i el director del MMVV, Marc Lloret.
El Mercat de Música Viva de Vic, que té lloc a la capital d’Osona fins al 18 de setembre, torna a la presencialitat després d’una darrera edició marcada per la virtualitat i d’un any complicat per la indústria musical a causa de la pandèmia de la Covid-19. El mercat, considerat estratègic pel Departament de Cultura, pren un paper rellevant com a espai de trobada i eix cohesionador de la indústria musical a Catalunya.
La 33a edició del Mercat de Música Viva de Vic farà especial èmfasi en el fet de viure –o de tornar a viure– la música en directe i posar en valor de la música en viu. El concert inaugural anirà a càrrec del duet Jansky, format per Laia Malo i Jaume Reus, i que combina música electrònica i poesia, una coproducció del MMVV amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB). La programació d’enguany proposa una programació amb artistes de renom, emergents, d’arreu i per a tots els públics. És el cas de la rapera xilena Ana Tijoux, del duo Astola y Ratón, guardonats recentment al millor disc de flamenc en els Premis de la Música Independent, o de la música balcànica de Balkan Paradise Orchestra. En total, hi ha programats una trentena de concerts pels professionals acreditats, i una vintena més pel públic general.
Prioritat a les estrenes
Més d’una vintena d’artistes estrenaran els seus nous projectes en aquesta 33a edició del MMVV. És el cas de la menorquina Anna Ferrer, que presenta el seu darrer treball, produït per El Niño de Elche; o d’El Petit de Cal Eril, que estrena el seu últim disc a la tardor.
Enric Montefusco ofereix un nou espectacle amb una posada en escena curosament treballada, i la banda de jazz i soul The Excitements arriba amb la seva nova vocalista somali Kissia San. Des de Portugal, presenten un projecte comú el baixista Theo Pascal i la cantant d’origen capverdià Carmen Souza, un duo amb història pròpia.
Les joves veus catalanes Marta Knight, Lauren Nine i Intana presenten disc, aquesta última amb un treball íntegrament en català. Des de Mallorca arriba el pop electrònic del quartet Alanaire i, des del País Valencià, la veu íntima de la jove cantautora Esther. També estrenaran Roger Mas, Emlan i Sílvia Comes, que presenta un espectacle amb textos del poeta Jaime Gil de Biedma. El veterà del hip-hop català Rodrigo Laviña porta el nou projecte Rodrigo Laviña y Su Combo en un directe acompanyat per sis músics de renom del panorama jazzístic i modern, i el Taller de Músics ofereix un ensemble amb Chano Domínguez, un dels pianistes de jazz flamenc més reconeguts del país. Els Flashy Ice Cream arriben amb l’últim de la música urbana en català, i Tltxt amb el seu pop psicodèlic. També hi haurà estrenes d’artistes vigatans, com Germà Aire, la violinista Coloma Bertran, que arriba amb una proposta jazzística festiva, o Power Burkas, amb la seva particular mescla de garatge, punk, pop i post-hardcore.
Com a mesura excepcional arran de la situació provocada per la Covid-19, l’Ajuntament de Vic ha acordat aplicar el 50% de bonificació als preus de totes les acreditacions professionals, amb l’objectiu de donar suport al sector de la música. Les actuacions es faran a un total de set escenaris de la ciutat: el Teatre i l’Auditori de l’Atlàntida, la Carpa de l’Atlàntida –que serà també l’espai de trobada del Mercat–, l’exterior de la Jazz Cava, la plaça dels Màrtirs, l’escenari GOUFONE (parc Bassa dels Germans Maristes), i el nou escenari DAMM, ubicat a la zona esportiva de Vic.
El Mercat es mou
Aquest 2021, i per primera vegada, el Mercat participa en la programació de tres festivals de música d’estiu portant-hi concerts amb “segell MMVV”. Es tracta de l’Aphònica de Banyoles –amb Reggae Per Xics i La Ludwig Band–, l’Altacústic d’Altafulla –amb Joana Serrat & The Great Canyoners i Daniel Lumbreras–, i l’Eufònic de Sant Carles de la Ràpita, amb Violeta Tello Grau. Tots ells faran d’amfitrions del MMVV, donant-li major visibilitat i alhora ampliant la programació pròpia. A més, les actuacions amb segell MMVV s’enregistraran i es transmetran pels canals del Mercat durant la nova edició, oferint una mostra per als programadors que no hagin pogut assistir-hi presencialment durant l’estiu. El Mercat convocarà programadors susceptibles de contractar aquests espectacles.
Àrea professional presencial i segura
El MMVV és el principal mercat per a la contractació: el 2018 es van generar 2.700 contractes nous, 2.900 contactes en xarxa, 10 contractes per entitat (segons un estudi de la UOC). És important per la contractació de música en viu: un 65,8% dels contractes se signen amb sales, un 45,2% amb festivals. Geogràficament, un 17% dels contractes són internacionals.
L’activitat professional del Mercat, el MMVV Pro Catalan Arts, es durà a terme del dimecres 15 al divendres 17 als tres espais de l’Atlàntida –Teatre, Auditori i Carpa– on hi estan acreditats més de 600 professionals. L’activitat professional se centra en dos pilars: l’estrena d’espectacles en directe i les activitats professionals pròpiament, des de pitchings (presentacions de 3 minuts) en format híbrid (físic i en línia); jornades de treball en forma de conferències i reunions sectorials i presentacions de projectes, i speed meetings (reunions ràpides).
Existirà també una finestra en línia perquè les persones que no puguin assistir al Mercat de manera presencial puguin viure’l. Els concerts de la programació professional, així com algunes sessions de pitchings i altres activitats, es podran seguir en línia, i del contingut que es retransmeti en quedarà penjada una mostra al web del Mercat, per tal que totes les persones acreditades puguin recuperar-lo posteriorment.
El MMVV Pro Catalan Arts té per objectiu fomentar el diàleg amb la resta de l’Estat –enguany hi assistiran les comunitats d’Euskadi, Galícia, Extremadura, la Comunitat Valenciana, les Illes Balears i Andalusia–, i teixir relacions d’intercanvi musical amb altres països, sobretot a Europa i Amèrica Llatina, on des de fa anys es considera el Mercat com la porta d’entrada a Europa.
Catalan Arts, és la marca d’internacionalització de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) destinada a la promoció internacional de les empreses del sectors de les arts escèniques, les arts visuals, la cultura digital, el llibre i la música. La responsable de música a Catalan Arts a Barcelona i la de l’oficina de Londres atendran consultes de professionals en la sessió d’Speed-Meetings del dia 16 de setembre. A més també coordinaran i moderaran la taula sobre panel sobre l’experiència Global Music Match de Catalunya i Xile, on hi participarà Tori Sparks en representació dels artistes.
Col·laboracions internacionals, estatals i catalanes
De cara a la projecció exterior del Mercat, es manté un marc de col·laboració amb altres institucions i xarxes que contribueixen a la difusió de l’esdeveniment i de la ciutat, així com a la captació de nous programadors. Enguany s’han establert acords de col·laboració i d’intercanvi amb diferents institucions internacionals, com és el circuit portuguès de música en viu Ou Tonalidades, que en la seva programació inclourà l’artista catalana Alba Careta, mentre que el MMVV convida el duet Dois Pois. Junt amb l’Instituto de la Música de Argentina (INAMU), s’han seleccionat quatre artistes per actuar al MMVV de manera virtual, i s’ha dut a terme una conferència online a càrrec de Marc Lloret i l’especialista en internacionalització de projectes musicals colombiana Alejandra Gómez, on han intercanviat sobre la circulació internacional de la música en el nou paradigma post pandèmia. Per últim, es realitzaran intercanvis promocionals amb els festivals-convencions Womex (Europa), MaMA (París, França), MIL, Jazzahead (Bremen, Alemanya) i BIME (Bilbao).
El MMVV també forma part de diferents xarxes professionals relacionades amb el sector, com Key for Change, (Plataforma de Festivals Europeus per a la igualtat de gènere), l’ETEP (programa d’intercanvi de talent musical europeu finançat per la Unió Europea), l’FWMF (Forum of Worldwide Music Festivals), l’EJN (European Jazz Networld), GLOMMNET (Global Music Market Network), ADIMI (Asociación para el Desarollo de la Industria Musical Iberioamericana), La Red (Red Estatal de Teatros, Auditorios, Circuitos y Festivales de Titularidad Pública) i AMCS (Atlantic Music Conference Symposium).
Mercat inclusiu i sostenible
El MMVV es troba en sintonia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), pels quals treballa des de la inclusió, la igualtat de gènere i la sostenibilitat. En aquesta edició tots els escenaris portaran el segell d’accessibilitat, que garanteixen uns espais amb accés segur i bona visibilitat, de la mateixa manera que es durà a terme la interpretació en llengua de signes, com ja es va fer el 2020.