Slider
Slider
Inici » a-ultimesnoticies » La Cultura i l’Art a revisió
Slider
Phil Connors. Meteoròleg televisiu i metafísic accidental, català de Pittsburgh, aquari del 2 de febrer de 1993

La Cultura i l’Art a revisió

PHIL CONNORS/TRIBUNA

La cultura i l’Art a revisió

De tant en tant una foguera de revisionisme històric s’encén amb la intenció de cremar obres culturals ja siguin de manifestació literària, visual o audiovisual, per considerar-les pejoratives a uns criteris socials o ètics que defensen, prohibint.

I sembla que ara que s’acosta Sant Joan hi ha ganes. Les obres damnificades depenen de quin col·lectiu o interès atia el foc i si son ments fonamentalistes, ja pots comptar que la foguera serà grossa.

Tot el mon occidental es va escandalitzar al 2001 quan la milícia ultraortodoxa islàmica afgana talibana (es llarg, ho sé i ho sento, però es diuen així) van volar amb míssils i explosius les dues gegantines estàtues de Buda de Bāmiyān esculpides en roca entre els segles III i IV.

Buda de Bāmiyān abans i desprès

Un atemptat contra l’art i la historia per la ment racional i un acompliment del dictat suprem, d’evitar l’adoració a ídols falsos, per la ment religiosa fonamentalista islàmica ja que per ells la historia comença a partir de l’any 622 quan el profeta Mahoma fuig de La Meca a Medina.

Fa menys temps, al 2015, era l’Estat Islàmic també conegut com Daesh o Isis segons qui l’anomeni (aquí el nom es més curt, ens ho han posat més fàcil), els qui feien importants trencadisses a diversos edificis de Palmyra provocant igual o més rebuig i enuig.

A occident estem en uns moments on també hi ha ganes de fer llenya, se senten veus, cada cop més fortes, a saber per qui estimulades, que demanen retirar quadres de museus importants com el Louvre i Prado, per exemple “El rapte de les filles de Leucipoper” de Rubens per suposar que en realitat l’acció es el preludi a una violació i per tant una acció punible.

Altres veus, o potser les mateixes, ves a saber, clamen contra pel·lícules disponibles en catàlegs en streaming, Alló que el vent s’endugué que alguns ja l’han tret i d’altres s’ho estan rumiant, la novel·la Matar un ruiseñor que sembla que es voldria reescriure ja que el llenguatge original resulta ofensiu, i per ofensiu el contingut de la sèrie de televisió Little Britain que ha estat retirada sencera i també, i de moment, un episodi de Fawlty Towers (L’Hotel Fawlty), argüint que perpetuen estereotips racistes. (bé, aquí ja es va canviar l’origen del Manuel i en lloc del hispà del original es va nacionalitzar mexicà).

Fotograma mític del film: Allò que el vent s’endugué

No s’està diferenciant entre si els continguts fan apologia del racisme o si s’està mostrant racisme, senzillament perquè hi era i, ens ho hauríem de fer mirar, encara hi és.

A casa nostra vàrem començar amb una petita flama: retirada de la biblioteca d’una escola pública de Barcelona del conte de La Caputxeta Vermella per sexista i aquests dies es reclama la retirada del monument i estàtua de Colón al capdavall de Les Rambles per afavorir l’esclavatge. I més i per altres motius que s’anomenen.

Està clar que la historia està per esser revisada, ja sabem que sempre l’han escrit els guanyadors i homes, àdhuc, per tant relats construïts a partir de ideologies masclistes i patriarcals a la gloria i excels dels qui manen a cada època.

Però per parlar de cultura primer s’ha n’ha de tenir i desprès s’ha de contextualitzar l’obra i entendre-la i si no s’està contextualitzant es incultura.

Retirar obres de l’abast de la gent no fa cap be per superar prejudicis. El que cal fer es explicar el sentit i el significat i educar perquè no es tornin a reproduir situacions contraries a l’ètica que han de conformar unes relacions socials sanes y humanistes.

Retirar obres es considerar que la ciutadania no es prou adulta com per tenir criteri propi ni capacitat de distingir entre ficció i realitat. És menystenir l’electorat.

No hi ha tant enuig, una sèrie de televisió no es Palmyra, però no hem d’oblidar que en ambdós casos es la intolerància i la imposició d’uns criteris censuradors, sovint amb arrels religioses ultraortodoxes, els que mouen a prendre decisions devastadores. Es tornarà a cremar llibres com parlava a l’article Farenheit 451?

El catetisme no pot dir-nos el que podem o no veure, escoltar o llegir. Però farem be a no despistar-nos ja que les coses no son com comencen sinó com acaben i això, lamentablement, només ha fet que començar.

Phil Connors.

2020-06-19

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator