Dimecres,13 novembre, 2024
IniciA PORTADALa Fundació Bofill alerta: Catalunya és al pòdium europeu i espanyol de...

La Fundació Bofill alerta: Catalunya és al pòdium europeu i espanyol de l’abandonament escolar

Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur (AEP) en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14,8% l’any 2021. Uns 74.403 joves han abandonat prematurament el sistema educatiu l’any 2021, una xifra semblant a la població de Manresa. Així les coses, Catalunya segueix al capdavant de l’abandonament escolar prematur (14,8 %), tant en relació a Espanya (13,3 %) com a la mitjana europea (9,7 % el 2021), tot i la important reducció dels darrers 20 anys.

Assolir l’objectiu europeu del 10% d’abandonament escolar prematur en quatre anys és possible si el Departament d’Educació lidera, juntament amb municipis, escoles i instituts, un esforç de país i es posa en marxa de manera urgent mesures orientades específicament a reduir l’abandonament entre els col·lectius més vulnerats, tal com ja han fet altres països. A Espanya, només quatre comunitats autònomes compleixen l’objectiu europeu del 10% d’AEP i Catalunya està en el 5è pitjor lloc.

Portugal, Grècia o Irlanda han aconseguit reduir molt l’AEP en els darrers 10 anys i assoleixen amb escreix els objectius europeus, mentre que Catalunya no ho ha aconseguit en cap moment. Amb dades de 2020, Catalunya es situa al capdavant de la UE-28 en AEP, després de Romania.

L’abandonament prematur és un procés pel qual, en cada etapa educativa, van sortint del sistema educatiu un determinat nombre de joves: no aconsegueixen graduar-se 1 de cada 10 en el pas de l’educació obligatòria a la postobligatòria, 1 de cada 4 en el batxillerat i 4 de cada 10 en els cicles de grau mig. Aquests infants i joves que es van quedant pel camí tenen perfils concrets: abandonen més els nois, que tenen progenitors amb nivells d’estudis baixos i que viuen en llars amb pocs ingressos.

Les conseqüències d’abandonar el sistema educatiu prematurament són importants pel futur laboral: les persones que abandonen prematurament el sistema educatiu tenen més atur, treballen en feines més precàries i cobren menys. Amb dades de 2012 referents a Espanya, els joves amb l’ESO tenen 3,6 punts menys de probabilitat de tenir un contracte indefinit que els que tenen estudis postobligatoris.

 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies