Dilluns,22 juliol, 2024
IniciA PORTADALa Policia Nacional desmantella a Girona una xarxa de mules bancàries que...

La Policia Nacional desmantella a Girona una xarxa de mules bancàries que van estafar més de 292.000 €

  • Aconseguien accedir als comptes bancaris de la seva víctimes a través de telèfon mòbil i l’accés en línia, per a desviar els diners a comptes controlats per l’organització
  • L’operació se salda amb la detenció de 23 implicats en la recepció de diners procedents de 14 estafes, així com altres quatre persones més, que formaven part de la trama
  • Durant l’any 2020 la Policia Nacional ha efectuat vint-i-dues intervencions a Girona per phising bancari i SIM swapping

SOCIETAT. Agents de la Policia Nacional, han desarticulat una xarxa que rebia i canalitzava els diners procedents d’estafes bancàries, i que va estar operant a la província de Girona entre els mesos de juny i setembre de 2020. Fruit d’aquesta operació han resultat detingudes un total de 27 persones, de les quals 23 ho van ser per ser receptors de transferències fraudulentes, coneguts com a mules bancàries i altres quatre per estar en un graó superior i que s’encarregarien de la seva captació per a la trama.
La recerca iniciada el mes d’octubre del passat any, ha finalitzat a la fi del mes de gener del present any amb la detenció dels implicats, tots ells veïns de sis localitats de la província de Girona, i que exercien la funció de mula de diners al servei d’una organització criminal molt activa dedicada a la modalitat d’estafa coneguda com SIM swapping. De la mateixa manera, s’ha procedit a la detenció d’altres quatre individus i la identificació d’altres dos més, els qui s’encarregarien de captar a col·laboradors per a la recepció dels diners estafats.

Clonació de números de telèfon i buidatge de comptes bancaris

Aquest tipus d’estafa ha experimentat un notable auge en els últims temps i permet als ciber-delinqüents sostreure grans quantitats de diners. El tret diferencial enfront d’altres estafes bancàries, és l’alt impacte econòmic que sofreixen els perjudicats ja que poden veure com tots els seus estalvis s’han esvaït i, a vegades, els autors han contractat el seu nom diversos préstecs i retirat el capital, quedant així el deute pendent de pagament.

Els membres de l’organització aconsegueixen aconseguir els credencials i contrasenyes per a accedir a la banca en línia dels seus objectius, d’on on aconsegueixen les dades del client, especialment el número de telèfon associat al compte. Actualment, la major part de les operacions de banca telemàtica precisen d’un mecanisme de verificació secundari, per a efectuar una transacció, que permet comprovar que és el client i no una altra persona qui ordena les transferències o contracta determinats productes. En aquest pas, el número de telèfon és essencial, perquè el banc demana la confirmació d’aquestes operacions a través de missatges o aplicacions instal·lades en el terminal.

Per aquest motiu, els ciber-criminals després de comprovar la informació del compte i el telèfon vinculat a aquesta, utilitzen aquestes dades per a fer un duplicat de la targeta SIM. Amb ella en el seu poder, poden buidar el compte bancari, ja que serà el mateix qui rebi els missatges de verificació del banc i aconsegueixi així confirmar les operacions.
Durant aquest procés, la víctima únicament pot arribar a adonar-se de l’estafa, si s’adona que ha perdut la cobertura en el seu telèfon mòbil, ja que una vegada que l’autor activa la SIM clonada, la de la víctima deixa d’estar operativa i es queda sense línia. No obstant això, en tractar-se d’un frau no gaire conegut, normalment els perjudicats no associen la seva incidència telefònica amb una intrusió en el seu compte bancari.

Mules de diners al servei d’organitzacions criminals especialitzades

L’execució d’aquesta mena d’estafes és pròpia d’organitzacions criminals molt especialitzades, que compten amb l’estructura i els mitjans per a acumular grans quantitats de diners en un breu termini de temps. Perquè les sumes sostretes arribin a les seves mans, resulta fonamental la participació de persones que rebin els diners i li ho facin arribar als responsables. Reben en els seus comptes les transferències fetes fraudulentament des de les de les víctimes i, una vegada amb els diners en el seu poder, o bé el transfereixen a altres persones, o ho reintegren en caixers automàtics i li ho lliuren a un membre de l’organització, tot això és clar a canvi d’un percentatge dels diners obtinguts.
La major part dels detinguts són joves d’entre 18 i 25 anys, que han estat captats per algú del seu entorn pròxim, o bé a través de xarxes socials, mitjançant promeses de treballs o oportunitats per a guanyar molts diners en poc temps i amb poc esforç.

Com evitar ser una víctima

La Policia Nacional recorda que, en la major part dels casos, es pot evitar ser víctima d’una estafa bancària mantenint en lloc segur les dades personals i contrasenyes amb els quals operem en el nostre dia a dia.

La forma més freqüent d’apoderar-se de les seves dades continuen sent les campanyes de phising, webs fraudulentes que recopilen dades personals, perfils falsos en pàgines de compra – venda entre particulars i programari maliciós que les víctimes descarreguen als seus equips sense adonar-se.

Mantenir l’antivirus actualitzat, evitar descàrregues sospitoses o de dubtosa procedència, i no compartir determinades dades (noms d’usuari, imatges de documents d’identificació, contrasenyes, dades de la targeta de crèdit i nombres de telèfons) continuen sent les principals mesures preventives, i també les més eficaces. Resulta també fonamental configurar adequadament els portals d’usuari dels serveis contractats (línies telefòniques, comptes bancaris, etcètera) i desactivar aquelles funcions que no s’utilitzaran, així com limitar el tipus i import de les operacions que es poden fer de manera telemàtica.

En cas de detectar qualsevol circumstància anòmala en la línia telefònica o en la banca en línia, és important actuar ràpidament per a aconseguir bloquejar les operacions bancàries fraudulentes.

Pel que respecta a no convertir-se en una mula de diners, la principal i més cridanera característica és la naturalesa de l’oferta, que promet beneficis amb escàs esforç per un treball que exigeix poc temps. Quan són reclutats a través d’una falsa oferta d’ocupació, els delinqüents exigeixen que el candidat posi a la disposició d’una presumpta empresa un compte bancari particular. A tot això cal afegir que totes les converses es duen a terme en línia, i les persones captades no arriben mai a establir contacte personal amb cap dels seus ocupadors ni a conèixer una direcció física de l’empresa per a la qual suposadament els estan contractant.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies