Inici » a-ultimesnoticies » “La tècnica de l’emoció de l’actor Martí Peraferrer” per J. A. Aguado

“La tècnica de l’emoció de l’actor Martí Peraferrer” per J. A. Aguado

J.A.AGUADO / TRIBUNA / CULTURA / TEATRE. 

La tècnica de l’emoció de l’actor Martí Peraferrer

En aquest temps de les coses virtuals, assistir a un espectacle teatral en directe té una mica d’aventura estètica. Si l’experiència no té lloc en un teatre, sinó al saló d’un pis d’un edifici del nucli antic de Girona, el resultat té una mica de místic, té una mica de ritual on l’oficiant és l’actor i el cor són el petit grup d’espectadors. Sobre la pedra, en aquest cas un vell magnetòfon, s’oficia l’antic art del teatre entès com una recerca de les emocions, una recerca d’un ésser humà i una recerca d’una època que va marcar el naixement del cinema i la dramatúrgia tal com ho entenem avui.

En un vell magnetòfon un escriptor dicta les memòries amb una banda sonora de jazz. Envoltat de les seves fotografies, llibres, un vell divan, la sempre útil màquina d’escriure i les ampolles que serveixen per iniciar un altre tipus de viatge. L’actor Martí Peraferrer va aprendre de Flotats la racionalitat que ha de regir tot espectacle, el mètode i el domini de l’ofici. TV3 li va donar la possibilitat de fer-se famós amb un personatge el Sàhara d’El cor de la ciutat sèrie de Jordi Galceran i el gran Josep Maria Benet i Jornet. Primer va venir el personatge del pintor Vicent van Gogh, un pintor que va patir el manicomi, la solitud, la relació dels artistes i la societat, un boig molt assenyat que s’asseu al costat de l’espectador com ho fa el clown.

I ara porta sis-centes funcions i escaig del seu últim projecte en la mateixa línia emocional de la bogeria, l’art, la relació de l’artista i la societat, els crítics i l’afany de l’artista de conèixer-se així mateix com a forma de crear.

Martí Peraferrer que dirigeix el FITAG, el festival de teatre amateur internacional de Catalunya estima la ciutat de Girona, base del seu espai escènic. L’actor es va reinventar al Barri Vell de Girona, amb taquilla inversa, unes cadires i uns sobres on deixar el sou de l’actor. Teatre al menjador d’un pis ple de llibres i llums que creen diferents atmosferes i imatges del personatge que encarna, Martí Peraferrer representa La vida secreta de Tenesse Williams (1911-1983). Cinc cadires per a cinc espectadors. Lluny del concepte del microteatre, molt més proper a l’enregistrament d’una pel·lícula on els tècnics són el mateix actor. Una obra que enganxa. Són tantes les emocions que desperta la vida de Tenesse que ens introdueix al conflicte de l’ésser humà amb ell mateix i el conflicte amb la societat que li va tocar viure. Un Tenesse turmentat per la seva condició d’homosexual, un Tenesse sotmès al judici implacable de la crítica, un Tenesse que triomfa als Àngels, amb la indústria del cinema, i viu com un milionari i després com un captaire. El somni americà d’un escriptor que dedicava totes les energies al teatre.

El tema de la salut mental. El costat fosc de l’existència. Els barris marginals, els personatges antiherois, la mala fortuna, les obsessions i la cerca dels fantasmes familiars per la beguda i els paradisos artificials com Baudelaire. Sembla que la vida secreta de Tenesse Williams era un desastre, però això feia que els altres s’adonessin que era viu. Amb la seva tècnica l’actor Martí Peraferrer ens va fer sentir durant una hora i tres quarts el turment que va viure el dramaturg nord-americà, la sensibilitat i l’obra de Tenesse Williams ens condueixen a l’emoció, en aquest cas la seva biografia reinterpretada pel punt de vista de l’actor que pren partida i ens el mostra indiferent sinó que pren partit per aquest mite de l’homosexualitat, aquest mite del teatre, aquest mite del saber viure, defensant un personatge que podria tenir-ho tot i no tenia res. Martí no ens situa davant la biografia d’un triomfador, sinó d’un home extremadament sensible atrapat en una sèrie de situacions que el condueixen al patiment, al dolor i a l’excés: drogues, malaltia mental, debilitat de l’existència, sexe, crítica teatral, família i els seus amors furtius amb els homes a hotels d’una nit. Martí Peraferrer amb la tècnica pren la vida del dramaturg nord-americà per buscar l’element emotiu que arriba a l’espectador a través de les accions físiques, la paraula i el cor. Un espectacle rodó que ens parla de les coses importants de la vida, que de vegades oblidem enmig del soroll de la quotidianitat que ens sepulta en la vanitat de l’intranscendent.

J. A. Aguado.

Martí Peraferrer amb J. A. Aguado

 

2021-12-13
promo primera vinyeta vida (1)
seguros Bilbao nuevo renting febrero 202202_Carta_agente_cast_SB_05
seguros-bilbao-2
seguros-bilbao
previous arrow
next arrow

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator