Divendres,29 març, 2024
IniciA PORTADAL’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès exigeix l’adequació amb urgència del càlcul...

L’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès exigeix l’adequació amb urgència del càlcul de la Plusvàlua

  • El Ple reclama la inmediata modificació de la Llei d’Hisendes Locals

POLÍTICA / ECONOMIA. L’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès va aprovar ahir una moció presentada per urgència, en relació a la sentència del Tribunal Constitucional que anul·la el mètode de determinació de la base imposable de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua) i per una modificació de la Llei d’Hisendes. Aquesta moció va ser aprovada per tots els grups municipals, a excepció del PSC que es va abstenir.

L’acord arriba després de la sentència del Tribunal Constitucional que declara la nul·litat de la Llei d’hisendes locals relatiu a l’impost de plusvàlues. Aquest impost ha estat sempre un ingrés molt important per als ajuntaments, doncs tot i que el regula una llei estatal, es cobra directament pels ajuntaments. Actualment és el segon impost que dona més ingressos als municipis. De fet, es correspon al 10% del total dels ingressos fiscals, i esdevé el segon impost en importància, per darrere de l’IBI. El 2018, per exemple, els ajuntaments van recaptar més de 2.600 milions d’euros amb aquest impost.

Ara, tal i com defineix la moció, malgrat cal restar a l’espera de conèixer el contingut de la sentència, l’impost queda desmembrat i amb una gran incertesa jurídica pel que fa als seus efectes recaptatoris.

La modificació de la normativa tindrà un impacte notable sobre les finances municipals, de manera que cal cercar els sistemes compensatoris de manera urgent perquè els ens locals disposin de la capacitat econòmica i l’autonomia financera necessària per continuar oferint els serveis que presten i desenvolupar les mesures de reconstrucció social i econòmica com a conseqüència de la pandèmia. Ara bé, les sentències sobre l’impost de plusvàlues evidencien no només la necessitat d’ajustos superficials davant de les exigències constitucionals, sinó també la urgència d’emprendre la reforma del finançament local.

Tal i com defineix la moció aprovada, “el municipalisme se l’han guanyat i ho mereix. I, especialment, pel transcendental paper que ha jugat en la contenció socioeconòmica dels efectes causats per la crisi sanitària de la COVID, amb un esforç inversor important, assumint competències impròpies i fent enormes esforços per ampliar l’escut social per protegir les famílies, bonificar en taxes l’hostaleria i el comerç local, o garantir els serveis socials bàsics”.

Per tot això, l’Ajuntament, davant aquest notable impacte sobre les finances municipals, exigeix:

Primer. Reprovar la inacció dels succcessius governs de l’Estat espanyol que no han estat capaços d’adequar el mètode de càlcul de l’impost als requeriments que feia la sentència del Tribunal Constitucional i a les pròpies demandes que van fer les entitats municipalistes, amb la Federació de Municipis i l’Associació Catalana de Municipis al capdavant.

Segon. Exigir al govern de l’Estat que adeqüi d’urgència, via Reial Decret Llei, la metodologia de càlcul de la base imposable per tal de dotar de plena seguretat jurídica la liquidació de l’impost.

Tercer. Instar a la creació d’un fons extraordinari per a compensar la pèrdua d’ingressos que ocasioni aquesta sentència sobre les finances municipals mentre no entri en vigor el nou mètode de determinació de la base imposable.

Quart. Instar a la creació d’un fons permanent de compensació en favor dels ajuntaments per la reducció d’ingressos que generi el nou mètode de determinació de la base imposable, en compliment del principi de suficiència financera.

Cinquè. Exigir al govern de l’Estat espanyol la modificació de la llei d’Hisendes Locals que traspassi totes les competències d’aquest àmbit a la Generalitat de Catalunya.

Sisè. Comunicar aquests acords a l’ACM, al govern de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, als Grups parlamentaris de les Corts Generals i del Parlament de Catalunya.

Què és l’impost de plusvàlua?

El nom tècnic és impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU). L’impost grava l’augment de valor que ha experimentat un terreny quan aquest es ven, s’hereta o es dona i afecta només els terrenys urbans, no els rústics.

S’ha de pagar quan es dona, s’hereta o es ven el terreny o l’habitatge que hi hagi. En cas de donacions o herències, l’ha de pagar la persona que adquireix l’immoble. En cas d’una compravenda, la persona que ven.

L’impost el regula una llei estatal, però el cobren directament els ajuntaments.

És optatiu, però el 90% de consistoris d’Espanya l’apliquen.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies