Inici » a-ultimesnoticies » L’Atenció Primària de la Metropolitana Nord impulsa el seu pla d’acció a les residències per fer front a l’epidèmia de COVID-19
Imatge d'arxiu

L’Atenció Primària de la Metropolitana Nord impulsa el seu pla d’acció a les residències per fer front a l’epidèmia de COVID-19

  • En l’últim mes s’han dut a terme més de 2.000 PCR a les residències del territori, els resultats de les quals serveixen per avaluar la situació i definir on cal prendre mesures urgents i quins aïllaments cal implementar
  •  S’ha incrementat el treball assistencial mèdic i infermer a les residències, on ara cada dia hi passen visita els professionals d’Atenció Primària

SALUT. Fa setmanes que l’atenció primària de la Metropolitana Nord ha intensificat el treball assistencial a les gairebé 200 residències del territori, amb l’objectiu de garantir la millor atenció als més de 10.000 usuaris que hi viuen. Durant aquest temps, s’ha avaluat la situació de cada un dels centres residencials, per valorar les necessitats dels residents i conèixer quines dificultats hi havia a nivell de personal i assistencial.

Per poder avaluar l’estat de les residències, des de mitjans de març,  s’han dut a terme més de 2.000 proves PCR, tant a usuaris com a professionals, en base a criteris de priorització clínica i tenint en compte el nombre de casos de sospita de cada centre. Així, s’han pogut prioritzar les residències on hi havia més casos, per protegir la salut dels seus interns i dels professionals que hi treballen. De mitjana, s’han fet 250 PCR diàries, de les quals s’obté el resultat en un termini aproximat de 12 hores.

Els resultats de les proves i les altres informacions recollides serveixen per confeccionar un mapa de situació de les residències del territori. Amb aquest mapa de situació es determinen les actuacions concretes a dur a terme, com la identificació dels centres on cal prendre mesures urgents o la implementació dels aïllaments allà on és necessari. Concretament, –en funció dels resultats de les PCR i de les possibilitats de sectorització de cada residència– s’estableix quines mesures s’han de prendre i si s’han de traslladar persones, tant per adequar el seu nivell assistencial (si són positius i la seva situació clínica ho requereix), com per evitar contagis quan són negatius. Aquesta tasca es desenvolupa d’acord amb la Regió Sanitària, el Departament de TASF i els ajuntaments. Ara, a més, tota aquesta feina s’ha començat a reforçar amb la introducció de tests ràpids.

Més atenció, presencial i per telemedicina, a les residències

D’altra banda, una part molt important del que s’està fent des de fa dies a l’AP Metropolitana Nord és l’increment del treball assistencial mèdic i infermer, directament a les residències. Des del passat 16 de març, s’ha reforçat l’atenció presencial diürna, tan en dies laborables com festius, i en horari de guàrdia, mitjançant l’atenció domiciliària, per disposar de professionals mèdics i infermers –que provenen dels equips d’atenció primària (EAP)– treballant dins les residències. Aquests professionals passen visita cada dia a les residències. En alguns casos, a causa del COVID-19 s’han donat situacions de falta de personal sanitari de les residències, que s’han vist obligats a deixar de treballar a causa del virus. En aquestes situacions, els propis treballadors dels equips de primària han intensificat la seva assistència sanitària als centres residencials.

La presència directa a les residències s’ha vist complementada amb l’ús de sistemes de telemedicina, que han permès establir una comunicació millor i més àgil entre professionals dels equips d’atenció primària, els professionals de les residències i els propis residents. Tots això està comportant un acompanyament molt més proactiu d’aquest col·lectiu de pacients, així com una clara ampliació del suport que es dona als treballadors que gestionen el dia a dia dels centres residencials.

Cal destacar, també, que les visites dels EAP es fan tant a les residències on hi ha casos de COVID-19 com a les que no. Segons destaca Mar Isnard, responsable de l’Àrea d’infermeria d’Atenció Primària de la Metropolitana Nord, “ara més que mai és important detectar precoçment possibles descompensacions dels usuaris, per no haver-los de desplaçar a un hospital si es pot garantir l’atenció al centre.”

Així mateix, l’atenció primària ha contribuït a l’adequació dels equipaments d’algunes residències que es trobaven en situació de necessitats específiques perquè puguin disposar d’oxigen i fer-lo servir per a pacients que així ho requereixin. En les darreres setmanes, ja s’ha proveït oxigen a més de 40 centres i es continua treballant per ampliar-lo progressivament.

Un altre dels aspectes destacats per millorar l’atenció a les residències és que, des de la Direcció d’Atenció Primària de la Metropolitana Nord s’ha treballat conjuntament amb els hospitals de referència i Catsalut per definir circuits de derivació d’usuaris de les residències als centres hospitalaris. Aquests criteris estableixen en quins casos la gravetat dels resident requereix un trasllat a l’hospital i ajuden a adequar les derivacions.

Pel que fa a qualsevol trasllat de pacients, els professionals dels EAP tenen un paper clau, ja que ells coneixen millor que ningú els residents i assessoren a les direccions de les residències en la presa de decisions.

Un procediment per a un col·lectiu especialment vulnerable

Totes les actuacions que s’estan duent a terme a la Metropolitana Nord per assegurar una bona atenció a les residències es fan amb molta cura, ja que els seus usuaris són especialment vulnerables. Tal com explica Miquel À. Mas, adjunt a la Direcció Clínica Territorial de Cronicitat, “una part important d’aquest col·lectiu presenta fragilitat o malaltia avançada, situacions d’especial risc de complicacions que sovint s’associen a dependència i, moltes vegades, també a deteriorament cognitiu o confusió”. I apunta que, per tot això, “les actuacions a les residències tenen una complexitat afegida, amb molts factors que cal tenir molt en compte per tal de garantir una atenció centrada en les persones”.

Totes les accions realitzades per millorar l’atenció a les residències a la Metropolitana Nord s’emmarquen en el “Procediment d’actuació en pacients de residències i en pacients PCC*/MACA** en atenció domiciliària en situació de pandèmia Covid-19”, elaborat per les direccions d’Atenció Primària i de Cronicitat de la Metropolitana Nord i implementat des del dia 27 de març.

El procediment ha estat dissenyat per assegurar l’atenció sanitària i social dels pacients institucionalitzats i dels PCC/MACA en domicilis, així com per garantir la seguretat clínica, a més de l’homogeneïtat de les cures, i minimitzar els contagis potencials (tant entre pacients com en cuidadors i professionals). A més, facilita la resposta organitzativa dels Equips d’Atenció Primària i millora la coordinació de resposta amb la resta de proveïdors dels territoris de cada Servei d’Atenció Primària.

En conjunt, totes les actuacions que s’han implementat des de l’Atenció Primària de la Metropolitana Nord permeten una bona atenció a les residències, amb uns resultats assistencials adaptats a les necessitats dels residents.

*PPC: Pacient Crònic Complex

*MACA: Model d’Atenció a la Cronicitat Avançada

2020-04-17
promo primera vinyeta vida (1)
seguros Bilbao nuevo renting febrero 202202_Carta_agente_cast_SB_05
seguros-bilbao-2
seguros-bilbao
previous arrow
next arrow

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator