Inici » a-ultimesnoticies » Les ajudes al cotxe elèctric a Espanya, una carretera a mig asfaltar

Les ajudes al cotxe elèctric a Espanya, una carretera a mig asfaltar

  • El Govern d’Espanya aprova per decret llei el Pla MOVES, amb 45 milions d’euros destinats a la compra i millora d’infraestructures per al cotxe eco.
  • Malgrat les ajudes atorgades, el cotxe elèctric continua sent més car que el vehicle de combustió.
  • Pocs bancs ofereixen préstecs ‘eco’, encara que són els més barats

ECONOMIA.  Més d’un milió de cotxes elèctrics circulen avui per tota Europa. Aparentment, una de les principals causes d’aquest progrés han estat les ajudes repartides pels diferents governs europeus, tant per la compra com perla millora de les infraestructures. No obstant això, actualment a Espanya, malgrat les subvencions i l’aposta d’alguns bancs pels préstecs eco, el vehicle elèctric no acaba d’integrar-se entre la societat. Segons un estudi elaborat pel comparador financer Helpmycash.com, aquests encara són més cars i compten amb una infraestructura i una autonomia insuficient com per a poder competir amb el cotxe de combustió.

El preu, el fre de mà del cotxe elèctric

La gran importància que comporta el respecte pel medi ambient és un dels pocs factors que avui incentiven la compra d’un cotxe elèctric. I és que l’ecologisme compta amb un fort contrapès: l’alt cost dels vehicles no contaminants.

Actualment, segons el citat informe sobre el cotxe elèctric d’Helpmycash.com, no trobem en el mercat cap automòbil d’aquest tipus amb un preu inferior als 20.000 euros, sent els de cost lleugerament superior de petites dimensions i amb una autonomia inferior als 100 km. I el preu parteix dels 35.000 euros de mitjana si busquem un vehicle per a tota la família.

A més del seu elevat cost i de la baixa autonomia que presenten, l’escassetat dels punts de recàrrega és un altre dels seus grans hàndicaps. El desembre passat es van registrar a Espanya un total de 3.800 d’aquests punts repartits entre les grans capitals. No obstant això, la clau no figura únicament en els instal·lats en l’espai públic, sinó també en els privats de cada propietari, perquè la recàrrega completa d’un vehicle elèctric pot durar fins a vuit hores, un temps massa elevat si necessitem recarregar a meitat d’un trajecte.

El Pla MOVES, una ajuda encara insuficient

Amb la intenció de reduir els dos principals problemes que presenten aquests vehicles, el passat 15 de febrer l’actual Govern va decidir aprovar per Reial decret el Pla MOVES; amb un pressupost de 45 milions d’euros i amb l’objectiu d’incentivar la compra de cotxes sostenibles i millorar les infraestructures per a aquest tipus d’automòbils. D’aquesta manera, aquest pla pretén repartir 5.500 euros per compra, més 1.000 euros extres concedits pel concessionari. És a dir, la rebaixa podria aconseguir els 6.500 euros per l’adquisició d’un vehicle elèctric o d’un híbrid endollable.

Malgrat aquest recent impuls econòmic per part de l’Estat, el vehicle eco encara té un cost més elevat que els automòbils de combustió. Per a comprovar-ho, Helpmycash.com ha realitzat una comparativa prenent com a exemples dos models semblants quant a disseny i estil: el Nissan Leaf (el segon elèctric més comprat) i el SEAT León (l’automòbil de combustió més venut en 2018).

El primer d’ells presenta un preu de sortida de 31.300 euros, que amb les diferents ajudes reduiria el seu cost als 24.800 euros. No obstant això, el preu base del SEAT León ascendeix a 19.270 euros, 5.530 euros menys que el Nissan Leaf, malgrat les ajudes al vehicle no contaminant.

El Pla MOVES, a la cua de les ajudes europees

Malgrat els 45 milions invertits en el desenvolupament del vehicle no contaminant, Espanya es troba a la cua en la concessió d’ajudes a la mobilitat sostenible. Actualment, països com França i Itàlia estan oferint subvencions de fins a 6.000 euros, mentre que Alemanya destina un màxim de 4.000 euros per vehicle.

Llavors, com es pot dir que a Espanya les rebaixes en el preu dels automòbils són menors que en la resta d’Europa? Això ocorre perquè els diners totals que el Govern d’Espanya destina a aquest efecte és menor que l’assignat per la majoria dels governs de la Unió Europea. A més, d’aquests 45 milions únicament entre el 20% i el 50% es destinaran a incentivar la compra, així que només un màxim de 4.090 compradors podria optar a aquestes ajudes.

Per exemple, Alemanya va aprovar en 2016 destinar més de 1.000 milions d’euros a subvencions per a vehicles elèctrics fins al 2019, una quantitat molt més alta que l’atorgada per Espanya des de l’any 2015, amb un import aproximat d’uns 75 milions d’euros. Així, al nostre país són menys les persones que es poden beneficiar d’aquestes ajudes, fet que explica que, durant el 2018, a Espanya únicament el 0,32% dels vehicles matriculats fossin elèctrics, enfront d’altres països com Noruega on ja aconsegueixen el 40% (segons el Real Automòbil Club d’Espanya).

El préstec sostenible, una petita ajuda al finançament del cotxe elèctric

Com a complement a les subvencions atorgades per l’Estat, alguns bancs han decidit introduir en les seves carteres crèdits sostenibles amb els quals poder pagar a terminis aquest tipus de vehicles, que a més són els crèdits cotxe més barats. Segons dades de l’estudi elaborat per Helpmycash.com, el cost de finançar un cotxe elèctric és de mitjana un 30% més barat que el de finançar un cotxe dièsel o gasolina. I és que l’interès mitjà del crèdit cotxe eco se situa en un 4,72% TIN, enfront del 6,21% TIN del préstec per a automòbils tradicionals.

Aquestes dades ens mostren com contractant un crèdit de 30.000 euros a un 6,21% TIN i a retornar en cinc anys, el preu que pagaríem per ell ascendiria als 34.975,20 euros. En canvi, amb un préstec sostenible a un tipus d’interès del 4,72%, l’import total a pagar seria de 33.618 euros, gairebé 1.400 euros més barat. No obstant això, el major preu mitjà dels vehicles elèctrics provoca que, encara que el finançament sigui més barata, la compra a terminis surti més cara.

Per tot això, des d’Helpmycash.com conclouen que a Espanya encara queda molt camí per recórrer quant a mesures per a incentivar la compra i l’ús del cotxe elèctric. Paraules que reforça el president de l’Associació d’Usuaris de Vehicles Elèctrics (AUVE), Salvador Ejarque, en una entrevista realitzada per aquest comparador financer en la qual afirma que “és millor que hi hagi ajudes, però tal com estan muntades, no provoquen una acció realment captadora perquè la ciutadania migri a la mobilitat elèctrica”. Així, el futur del vehicle elèctric al nostre país és encara molt incert i, encara que des del Ministeri de Transició Ecològica es vulgui posar fi als cotxes de combustible abans de l’any 2040, només el temps aclarirà si Espanya serà capaç de complir aquest objectiu.

2019-03-13

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator