Dijous,25 abril, 2024
IniciA PORTADALes ciutats que més es mouen amb bicicleta són les que l'ofereixen...

Les ciutats que més es mouen amb bicicleta són les que l’ofereixen com a servei públic

A Espanya, només Sevilla i Barcelona s’han situat en algun moment entre les 20 ciutats del món més amigables per a la mobilitat ciclista. I és que les ciutats que més es mouen amb bicicleta són les que l’ofereixen com a servei públic. Així es desprèn de l’informe “La Bicicleta a la Ciutat” que l’enginyeria i consultoria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana Ineco ha elaborat en el marc del nou espai de coneixement innovació. Aquest estudi sorgeix amb l’objectiu d’analitzar, periòdicament, les tendències de mobilitat del mercat tendències en mobilitat. Una nova palanca per anticipar i transformar el futur de la mobilitat i la transformació digital i ajudar a fer front als grans reptes socials, econòmics i mediambientals.

Aquest primer estudi aprofundeix en les possibilitats d’aquesta manera de transport anomenat ocupar un lloc principal en la mobilitat de les ciutats. Acompanyant les actuals polítiques públiques de mobilitat i l’impuls més gran a la bicicleta com a mitjà de transport, Ineco, actor en la definició d’estratègies de mobilitat urbana, analitza la situació i els reptes que afronta el sector.

D’aquest informe es desprèn que les ciutats amb més quota modal de la bicicleta a la mobilitat (>2%) presenten les ràtios més grans de bicis públiques per habitant (>19%). Els seus avantatges són nombrosos: constitueixen una opció de mobilitat urbana sostenible, ràpida, flexible i pràctica; proporciona accés a una bicicleta a persones que no li poden permetre per falta de recursos o per falta d’espai a casa seva; permeten la realització de viatges unidireccionals; són un aliat ideal del transport públic en les etapes d’accés o dispersió; eliminen el risc percebut dels usuaris de patir el robatori de la bicicleta; i, sobretot, es poden convertir en un catalitzador perquè l’ús de la bicicleta sigui acceptat com a mitjà de transport habitual.

En aquest sentit, també s’observa que, després de la pandèmia, són molts els exemples de ciutats on ha augmentat l’ús de la bicicleta com a conseqüència de la crisi sanitària, tant a Espanya com internacionalment. Per exemple, a l’àmbit nacional, a Gipuzkoa van augmentar un 31% els desplaçaments amb bicicleta el 2020 respecte al 2019. Es tracta d’una tendència observada a moltes ciutats que ja disposaven d’un mínim d’infraestructura ciclista i que han apostat per ampliar-la mitjançant solucions provisionals.

Entre les grans ciutats del nostre país, només poques superen els 2 km de vies ciclistes segregades per cada 10.000 habitants i només dos, Sevilla i Barcelona, ​​s’han situat en algun moment entre les 20 ciutats del món més amigables per a la mobilitat ciclista. En aquest mateix context, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència ha previst 105 M€ per a projectes d’humanització, calmat de trànsit i la construcció d’infraestructures ciclistes, a més d’adjudicar-se 224 M€ a projectes municipals de foment de la bicicleta, convertint-se, per tant, en una palanca que pot impulsar lús de la bici.

En el marc d’aquest informe també s’entreveu que la bicicleta és una manera inclusiva i assequible, que proporciona autonomia seguretat i llibertat a molts segments de la població, representant aquest mitjà de transport un avenç en la igualtat de gènere, garantint una mobilitat menys dependent econòmicament i més flexible, cosa que redunda en més llibertat, independència i empoderament. No obstant això, aproximadament el 30% dels homes usuaris de bicicleta la fan servir almenys una vegada a la setmana, mentre que el percentatge entre les dones és del 15%.

Durant la seva intervenció, el president d’Ineco Sergio Vázquez Torrón ha destacat que “no només la tecnologia més capdavantera ens dóna solucions de mobilitat, sinó també un mitjà com la bicicleta amb més de 200 anys d’història. Aquest estudi focalitza el seu ús com a eina de mobilitat urbana”. També ha assenyalat que Ineco entén la mobilitat amb un enfocament 360°: “des de la planificació fins als hàbits de vida, el nostre objectiu és potenciar una mobilitat sostenible per millorar la qualitat de vida de les persones”.

Accedeix a l’informe La bicicleta en la ciudad 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies