Dijous,28 març, 2024
IniciA PORTADALes intervencions dels serveis socials de Sabadell van pujar un 40,7% entre...

Les intervencions dels serveis socials de Sabadell van pujar un 40,7% entre 2019 i 2020

  • Les prestacions d’urgència van augmentar més d’un 54%
  • Amb la situació generada per la COVID, els d’usuaris atesos pels serveis socials es va incrementar notablement per estabilitzar-se després de l’estiu, tot i que es manté en xifres superiors a 2019

SOCIETAT. El serveis socials bàsics municipals van sumar un total de 68.074 intervencions l’any 2020, això és un 40,7% més de les registrades l’any anterior. És una de les xifres que il·lustra l’increment de recursos i l’adaptació dels serveis de l’Ajuntament de Sabadell per donar resposta a la situació generada per la COVID-19 a la ciutat. A més de les intervencions, es van reforçar notablement altres àmbits com les prestacions d’urgència social, les accions de garantia alimentària o els recursos per atendre l’exclusió residencial, entre altres línies d’acció.

El regidor d’Accio Social, Eloi Cortes, ha volgut “posar en valor i agrair el compromís i dedicació dels i les professionals. Hem passat un moment realment complicat i hem pogut donar resposta a la demanda garantint atencio i suport i vetllant per la segurerat de tothom”.

En aquesta línia, Cortés ha afegit que “es una crisi diferent a l’anterior crisi econòmica. Hem patit un sotrac molt fort en un temps molt acotat. Poc a poc anem recuperant la situació anterior, però queden algunes incògnites: com evolucionarà a llarg termini la situació i l’impacte en matèria d’habitatge, per exemple. Continuarem amatents, intentant avançar-nos i adaptant-nos a les necessitats de cada moment”.

Les prestacions d’urgència social van passar d’1.197.500 € l’any 2019 a 1.844.884 € l’any passat, registrant per tant una pujada superior al 54%. També va augmentar significativament el nombre d’ajuts, de 5.410 a 7.498. Pel que fa als tipus de prestacions, en un 47% van ser per donar resposta a la necessitat d’un allotjament temporal. També destaquen la cobertura de necessitats bàsiques d’alimentació o altres relacionades amb la infància o adolescència. Encara en relació amb les prestacions, amb motiu de la COVID, l’Ajuntament va posar en marxa un dispositiu especial d’acompanyament per poder accedir de forma telemàtica als ajuts estatals i autonòmics impulsats en el marc de l’anomenat “Escut Social”.

Aquestes accions i moltes altres es van reforçar o posar en marxa per atendre l’augment d’usuaris i usuàries que, amb la situació generada per l’emergència sanitària, van arribar als serveis socials. I és que durant els primers mesos de la COVID-19, es va disparar la demanda d’atenció, que s’ha anat estabilitzant a partir de l’estiu, tot i que en xifres superiors a les de 2019.

Si al desembre de 2019, els serveis socials bàsics van atendre 2.880 persones, al març de l’any següent els usuaris atesos van ser 4.276 per arribar al maig fins als 4.312. Cap al juliol es va començar a reduir la demanda. Tot i això el primer trimestre de 2021 es registren xifres significativament superiors a les de fa dos anys. Caldrà doncs anar valorant els propers mesos la tendència de l’evolució.

Val a dir, així mateix, que durant la primera setmana després de la declaració de l’Estat d’Alarma, els serveis socials de Sabadell van atendre de manera proactiva i telemàtica el 100% de les persones fins llavors detectades o en seguiment, al voltant de 12.000 expedients.

Garantia alimentària

Les famílies ateses pel Rebost Solidari van passar de 1.865 al gener de 2020 a 2.039 al març del mateix any fins arribar a superar les 2.600 dos mesos després (mes de maig). A hores d’ara, el Rebost atén a l’entorn de 1.800 famílies i la tendència és anar situant-se en valors de 2019.

En relació amb la suficiència alimentària, durant tota la pandèmia s’han activat diferents mecanismes i dispositius per garantir la distribució d’aliments. Alhora, atès el tancament dels menjadors escolars durant el confinament, es va garantir el repartiment de 5.293 targetes d’ajut menjador. Es van incrementar les prestacions individuals per cobrir necessitats alimentàries i, ja durant les vacances escolars, es van preveure àpats als centres oberts i als casals d’estiu. 

Atenció Domiciliària i Àpats a Domicili

Pel que fa al Servei d’Atenció Domiciliària, el nombre d’usuaris es va reduir al març i abril de 2020 amb motiu de les mesures de prevenció de contagis i tenint en compte l’edat, situació i fragilitat de les persones ateses. Als mesos posteriors s’ha anat restablint fins a arribar als 1.300 actuals.

En el cas dels àpats a domicili, l’increment del servei ha estat molt notable per garantir l’alimentació i nutrició dels perfils més fràgils, com també l’atenció i seguiment de situacions de soledat o amb necessitat de suport emocional. En aquest marc, els usuaris d’àpats a domicili van passar de 155 l’any 2019 als gairebé 300 l’any 2020.

Infància i adolescència

Entre les accions impulsades en relació amb aquest col·lectiu, durant els primers mesos de pandèmia els i les professionals d’acció social van realitzar un acurat seguiment telemàtic de 2.239 menors.

Alhora des de l’EAIA es va vetllar per la situació de tots els menors atesos dins aquest servei. I les entitats gestores dels 8 Serveis d’Intervenció Socioeducativa que hi ha a la ciutat van fer una supervisió intensiva no presencial de 333 infants i joves. 

Exclusió residencial i sensellarisme

En el marc del Pla COVID-19, i a més de l’increment de prestacions socials, s’ha creat una unitat d’emergència habitacional per donar atenció i fer seguiment dels casos. També han estat especialment remarcables les mesures per dona resposta a les situacions de sensellarisme, amb la posada en marxa de dos espais d’acollida temporal: el primer durant el confinament i el segon coincidint amb l’Operació Fred. En tots els casos, s’ha portat a terme un acompanyament acurat de cadascun dels usuaris, amb l’oportuna derivació als recursos adients si aquest era el seu desig per continuar endavant amb el seu procés d’inclusió.  

Situacions d’aïllament

El suport en situacions o risc d’aïllament social ha estat un altre dels àmbits on s’ha treballat en tots aquests mesos. Així, en una primera fase de confinament els treballadors i treballadores socials de dependència van realitzar o atendre més de 4.000 trucades a usuaris i usuàries. També es van atendre 125 persones derivades d’Atenció Ciutadana. Alhora, altres dispositius municipals van contactar amb 4.000 persones majors de 65 anys, de les quals 153 van precisar d’actuació per part dels Serveis Socials Municipals. 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies