Inici » a-ultimesnoticies » L’ictus és la primera causa de mort en les dones

L’ictus és la primera causa de mort en les dones

  • Mantenir una alimentació equilibrada, fer exercici físic i deixar de fumar poden ajudar a evitar un ictus
  • Si creus que una persona està patint un ictus, fes que rigui, aixequi els braços i parli

SALUT.  El 29 d’octubre es commemora el Dia Mundial de l’Ictus, un accident vascular cerebral pel qual cada any 13.000 persones ingressen als hospitals de Catalunya, és la primera causa de discapacitat, la primera causa de mort en les dones i una de les 10 causes més freqüents de mortalitat infantil. Amb la celebració d’aquest dia, es vol destacar la importància de les tasques preventives: aprendre a identificar-ne els senyals d’avís i saber com actuar per evitar-lo.

Què és un ictus

Ictus és el nom científic del que es coneix com diversos noms: feridura, apoplexia, vessament cerebral, embòlia cerebral, trombosi… En conjunt, un ictus és una alteració brusca de la circulació de la sang al cervell. Aquesta alteració consisteix en l’embussament o el trencament d’una artèria, cosa que provoca que els cèl·lules cerebrals morin.

Com detectar-lo

Si creus que una persona està patint un ictus, demana-li que faci aquestes accions:

  • Riure
  • Aixecar els braços
  • Parlar

Si la persona no pot fer alguna de les accions amb normalitat, truca al 112 i mentre arriba l’ambulància no li donis de menjar o beure. Si perd el coneixement, posa-la en posició lateral.

Codi ictus

Catalunya disposa d’un codi d’emergència implantat a tot el territori per al tractament d’aquesta malaltia: el Codi ictus. Aquest codi organitza l’atenció a partir de la xarxa d’hospitals comarcals, de 14 hospitals de referència i del Sistema d’Emergències Mèdiques, i agilitza el temps que passa entre l’inici de l’ictus i el tractament, que l’han de fer equips molt especialitzats i comporta un benefici per la possibilitat de recuperació dels pacients.

Com prevenir-lo

Hi ha tres recomanacions importants per aconseguir un estil de vida saludable, que redueixi el risc vascular:

  • Mantenir una alimentació sana i equilibrada: feu tres àpats al dia i comenceu-lo amb un petit esmorzar. Seguiu una alimentació variada, limiteu l’ús de greixos saturats, utilitzeu oli d’oliva, eviteu l’excés d’aliments dolços i beveu cada dia d’un litre a un litre i mig d’aigua. Si preneu begudes amb alcohol, feu-ho amb moderació.
  • Fer exercici físic: cremar calories ajuda a controlar els nivells de colesterol i la diabetis i redueix la pressió arterial. També enforteix el múscul cardíac i fa més flexibles les artèries. Per fer exercici en la rutina diària podeu caminar o anar amb bicicleta en lloc d’agafar el cotxe, pujar escales, fer activitats i feines que requereixin cert exercici físic, ballar, etc.
  • Deixar de fumar: redueix el risc de patir infarts de cor o ictus, càncer i altres problemes de salut.

Font: Web.gencat.cat. Salut

2018-10-29

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator