- El Servei Català de Trànsit coordina tota aquesta setmana una campanya de control per prevenir les distraccions durant la conducció
- Mossos d’Esquadra i Policies Locals faran una vigilància conjunta intensiva i focalitzada
- Aquesta actuació és la tretzena campanya preventiva i integral d’un total de quinze campanyes que l’SCT realitza aquest 2017
REDACCIÓ/SOCIETAT. El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina al llarg d’aquesta setmana, des d’avui dilluns 23 d’octubre fins diumenge 29, una campanya policial de controls intensius per prevenir les distraccions durant la conducció. Aquesta estratègia de vigilància es focalitzarà a detectar les desatencions en la circulació, sobretot relacionades amb la manipulació del telèfon mòbil i l’ús de dispositius com ara pantalles amb accés a Internet, monitors de televisió, i reproductors de vídeo o DVD, i es desenvoluparà tant a les carreteres com als carrers de Catalunya a través dels Mossos d’Esquadra i les Policies Locals.
Informació als PMV
Al llarg de la setmana, s’informarà i alertarà els conductors de la xarxa viària d’aquesta campanya policial a través dels panells lluminosos (PMV) ubicats a les carreteres catalanes amb el missatge CONTROLS POLICIALS DISTRACCIONS. Així mateix es recordarà a través dels mateixos panells del perill que suposen les distraccions en la conducció a través dels missatges ‘CONDUINT NO MANIPULIS MÒBIL NI GPS’; ‘CONDUCCIÓ + DISTRACCIÓ = ACCIDENT’ i ‘DURANT LA CONDUCCIÓ, ATENCIÓ PLENA’.
Aquesta acció, que pretén fer més visible la necessitat d’eradicar les distraccions, és la tretzena campanya preventiva i integral que es realitza aquest 2017, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions, motocicletes, velocitat i transport escolar i de viatgers, entre d’altres. En total, enguany, es faran quinze campanyes, que incidiran en els principals factors de sinistralitat. Durant el mes de març d’enguany, en el període comprès entre el 27 de març i el 2 d’abril, es va dur a terme una campanya de controls intensius per prevenir les distraccions durant la conducció i el respecte pels semàfors. Durant la campanya, es van imposar un total de 3.569 denúncies.
Un factor de sinistralitat amb conseqüències tràgiques
Cal destacar que les distraccions durant la conducció, les més habituals motivades pels telèfons mòbils, estan tenint conseqüències tràgiques a les carreteres. Tot i això, durant el 2016, i quant als factors concurrents dels accidents amb víctimes que es van registrar, les distraccions es van reduir dos punts i mig (del 31,8% al 28,4%), fet atribuïble a les campanyes de conscienciació i a la tasca de control i vigilància de les policies de trànsit (veure quadre).
Accidents amb víctimes per factors concurrents
|
|
2015
|
2016
|
% 2015
|
% 2016
|
Distracció
|
273
|
237
|
31,82
|
28,45
|
Infracció conductor/vianant/ciclista
|
234
|
240
|
27,27
|
28,81
|
Errada del conductor
|
150
|
166
|
17,48
|
19,93
|
Infracció de velocitat
|
143
|
131
|
16,67
|
15,73
|
Alcohol i estupefaents
|
16
|
14
|
1,86
|
1,68
|
Altres factors
|
42
|
45
|
4,90
|
5,40
|
Sanció de 200 euros i pèrdua de 3 punts
En l’article 18 del Reglament General de la Circulació es considera incompatible amb l’obligatòria atenció permanent a la conducció l’ús per part del conductor, amb el vehicle en moviment, de dispositius com pantalles amb accés a Internet, monitors de televisió i reproductors de vídeo o DVD, així com el GPS (article 18.1). També especifica la prohibició d’utilitzar dispositius de telefonia mòbil o qualsevol altre sistema de comunicació que requereixi intervenció manual del conductor (article 18.2). A més, també recull la prohibició de conduir utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so (article 18.2). Aquestes infraccions són de caràcter greu i suposen una sanció econòmica de 200 euros i la detracció de 3 punts del permís.
Tot i que normativa permet la utilització de telèfons mòbils a través de sistemes de mans lliures, se’n desaconsella el seu ús atès que també suposen un grau de desatenció que minven les capacitats de reacció durant la circulació. L’SCT recomana que, en la mesura del possible, sigui el copilot el que s’encarregui de la manipulació de tots els aparells electrònics.