CARTES AL DIARI.
La situació creada per la Covid-19 i les limitacions a la presència per disminuir contagis, sembla que ja per sempre portaran a restriccions de l’accés als serveis públics. En el cas de SALUT, la relació metge / pacient no hi ha alternativa, ja que les trucades amb imatge no estan implementades i segurament suposarien despeses importants per l’assegurat.
L’experiència de CITA PRÈVIA en SALUT, ja existia abans de la COVID, però ara ho han complicat molt i de no ser que convencis d’una urgència per telèfon es limiten a dir-te que et trucarà el metge en un període màxim de set dies. Ja comença la dificultat: estar pendent del telèfon, no et diuen l’hora i dia que trucaran i a més de la demora és la intranquil·litat de saber si tindràs bateria, cobertura, si ho escoltaràs Quan et truquen, normalment ho fan des d’un número OCULT o un número que no accepta trucades entrants.
Si per diferents circumstàncies no reps aquesta trucada, quan reinicies el procediment encara expliquis no t’han trucat, has de repetir el procediment i esperar altres set dies.
Quan al final, parles amb el metge, el mateix: si no argumentes una urgència, no et donen cita fins després de 5-7 dies, o més.
RESULTAT: Una CITA PRÈVIA OBLIGATÒRIA suposa una demora normal de catorze dies per aconseguir una VISITA PRESENCIAL i més dies si hi ha incidències. Això per la primera visita, si després et cal especialista altre important demora i millor no et calgui operació…
Ja sabem que hi ha el recurs d’URGÈNCIES en SALUT, però hi ha els sistemes d’accés, filtratge, protegits per la SEGURETAT PRIVADA i sovint et trobes una cua amb demores decebedores i amb el resultat de què no et puguin atendre i et derivin—molt freqüent – a començar de nou a la CITA PRÈVIA.
Parlem ara no de SALUT sinó dels AJUNTAMENTS. Les OAC’S municipals han estat un gran avanç en centralitzar la tramitació i evitar les “finestretes” diferents per resoldre un tema, encara que no estigui completada i s’hagi en molts casos d’anar a un Departament a l’altre.
Tots aquests avanços es poden perdre, ja que també la per la recent crisi de la COVID-19, s’han posat en marxa actuacions, que des de fa anys les companyes PRIVADES, de tota mena de productes i serveis, han IMPOSAT aquest model de limitar l’atenció presencial, ara substituïda per ATENCIÓ TELEFÒNICA o l’ús de les webs i LIMITAR/PROHIBIR l’atenció presencial i la inexistència o molt pocs Centres físics d’atenció. Com funciona …?
Cada dia hi ha mils d’usuaris indignats per la demora en atendre la seva trucada telefònica, escoltar música durant minuts, hores…, les dificultats d’accedir a una persona real, pels programes de RESPOSTA AUTOMÀTICA, amb problemes en el reconeixement de la veu; lingüístics i pels diferents tons i que el tall de les trucades obliga a recomençar. Ells no et truquen si es talla.
Encara que formalment la GENERALITAT té les competències, de supervisió d’aquests serveis privats, la CAPACITAT REAL d’intervindre és quasi NUL·LA, perquè en molts casos l’assistència que presta és sota el mateix paradigma: IMPOSSIBILITAR l’atenció personal i directa pels mateixos procediments: telèfons amb llargues demores en agafar-los, APLICACIONS de reconeixement de veu dificultoses. Tot el mateix que vols denunciar.
El recurs a les associacions d’usuaris, NO SERVEIX gaire, ja que no tenen competències per OBLIGAR a les empreses i NOMÉS arriben a DENÚNCIES que les empreses atenen o no (la majoria ni les contesten) i els hi cal acudir a la DEMANDA JUDICIAL, segurament amb advocat i procurador i en l’àmbit civil o en el contenciós.
Aquest és el FUTUR que ens espera, en SALUT, els CAP’S, les OAC’S municipals??, ni que siguis un expert informàtic i tinguis l’última tecnologia, et trobes lliure d’aquests problemes.
Això no és el progrés, això és perdre importants drets en utilitzar els serveis públics.
Polítics de tots els colors i territoris, no esteu al cas? Aquest és el futur sobre el qual teniu responsabilitats.
@josecoderch