Divendres,19 abril, 2024
IniciA PORTADANous trens per al nou Metro del Vallès

Nous trens per al nou Metro del Vallès

  • El Govern presenta la primera de les 15 noves unitats que permetran a Ferrocarrils oferir un tren cada 5 minuts a Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts a Sant Cugat en hora punta, passant “d’un servei amb horaris a un de freqüències, com el metro” 
  • El tren està format per quatre cotxes, té una capacitat per a 775 persones, dos espais multifuncionals per a persones amb mobilitat reduïda i bicicletes i disposa de connexió USB a tots els seients 
  • El president d’FGC, Ricard Font, remarca que per als nous serveis es contractaran més de 200 persones

SOCIETAT.  El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha presentat aquest matí el primer dels 15 nous trens que donaran servei a la línia Barcelona-Vallès i que permetran incrementar les freqüències en aquesta línia. Aquesta primera unitat 115 estarà en proves durant 6 mesos. Un cop passat aquest període, Ferrocarrils rebrà dues unitats cada mes fins arribar a les 15 previstes. Amb tots els trens ja provats, es podrà posar en marxa el nou itinerari que permetrà assolir la màxima capacitat a la línia vallesana. La inversió en aquests nous trens és de 99,5 MEUR. 

Aquest és un gran dia perquè és el resultat d’una trajectòria que ha marcat el Govern de millorar el transport públic com a part fonamental del repte, generacional, que és la lluita contra el canvi climàtic”, ha afirmat el conseller. Calvet ha remarcat que els nous trens donaran un servei amb freqüències de cinc minuts cap a Terrassa i Sabadell i de 2,5 minuts a Sant Cugat del Vallès en hora punta. D’aquesta manera, ha assenyalat, “passarem d’un servei amb horaris a un de freqüències, com el metro”. Els 15 nous trens permetran que la flota de la línia Barcelona-Vallès assoleixi les 61 unitats i incrementar la seva capacitat d’una capacitat “de 80 milions de viatgers l’any a 110 milions”, ha exposat. Així mateix, Calvet ha posat de relleu que la incorporació dels nous trens beneficiarà “un gruix important de població del Vallès, mig milió de persones”.

Aquesta actuació forma part, a la regió metropolitana de Barcelona, “d’una cartera de grans projectes, com la millora de la línia Llobregat – Anoia”, amb actuacions que sumaran 1.000 MEUR en 10 anys, ha anunciat el conseller, atès que és “una línia que necessita molta inversió per a posar-la al dia”. En aquest sentit, un altre gran projecte és la unió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia, mitjançant el perllongament de l’L8, entre plaça d’Espanya i Gràcia, ha posat de relleu. Aquest projecte donarà més capacitat i més cobertura –també a la ciutat de Barcelona– i generarà nous intercanviadors, ha explicat el conseller, amb una inversió de 400 MEUR. L’any 2026, Ferrocarrils haurà doblat la seva oferta actual de 120 milions de viatges anuals als 240 milions de viatges l’any, un cop executats tots els projectes que ja estan en marxa. 

A la regió metropolitana, el conseller ha destacat altres actuacions d’envergadura per a millorar el transport públic “com l’R-Aeroport, la finalització de l’L9 o la unió dels tramvies per la Diagonal”. I, fora de la regió metropolitana de Barcelona, Calvet ha recordat altres projectes que el Govern ha encarregat a FGC com les Rodalies de Lleida i el tren-tramvia del Camp de Tarragona. 

Recuperar la demanda 

D’altra banda, el conseller ha posat de relleu un altre repte que ha d’afrontar el transport públic i és “la sacsejada” que ha suposat la pandèmia, pel que fa a l’augment del dèficit tarifari, fruit “d’un esforç importantíssim”, i el descens de la demanda, que actualment se situa en un 60% i es va recuperant en un 1% setmanalment. “Hem de resoldre aquesta conjuntura; volem recuperar els 1.000 milions de viatges que vam aconseguir el 2019, però hem d’arribar als 1.500 milions al més aviat possible”. I, això requereix “finançament per al dèficit i per a continuar amb l’aposta per la inversió i la gestió”. Finalment, Calvet ha assenyalat quatre elements perquè el transport públic sigui peça clau en la lluita contra el canvi climàtic: “més integració, més sostenibilitat, més tecnologia i més resiliència”. 

El president d’FGC, Ricard Font, ha remarcat que “hem adequat els tallers de Rubí per poder guardar i mantenir els nous trens i hem digitalitzat tota la línia del Vallès, sobretot entre Provença i Plaça Catalunya, perquè els trens circulin en sistema automàtic per poder garantir la fiabilitat del servei”. Així mateix, Ferrocarrils “contractarà més de 200 persones per a aquests nous serveis: 100 nous maquinistes que ja s’estan formant, un 40% dels quals són dones per voluntat de l’empresa, i aquest estiu farem el concurs per a contractar 100 nous agents d’estació i personal treballador per als tallers”, ha explicat. 

Aquest augment de 30 milions de viatges en l’oferta que suposarà el nou itinerari equival a 30 milions de vacunes contra el canvi climàtic. Aquesta és també una pandèmia contra la qual, com a operadors de transport públic, tenim el deure de lluitar”, ha argumentat Font. “És la nostra tasca principal”, ha subratllat. 

La presentació de les noves unitats s’ha realitzat al Centre Operatiu de Rubí (COR), des d’on FGC gestiona l’operativa de totes les seves línies. Hi han assistit també el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el director general de l’ATM, Pere Torres, i el director general de Ferrocarrils, Pere Calvet.

Les unitats 115 estan formades per dos cotxes motors i dos cotxes remolcs. El pas entre cotxes està permès mitjançant passadissos d’intercomunicació. Les caixes són lleugeres i estan construïdes amb perfils d’alumini soldats. Disposen de 196 seients (188 fixos i 8 transportins) i de dos espais multifuncionals per a persones amb mobilitat reduïda, bicicletes, cotxets, etc. La capacitat total és de 775 persones.

Cada cotxe té tres portes per costat (24 en total) i a part dels indicadors sonors tenen un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) que facilita la identificació de la maniobra per part de les persones amb deficiència auditiva. Hi ha 4 pantalles d’informació al client per cada cotxe ubicades a la part superior central per a una major visió per part de totes les persones usuàries i com a principal novetat, tots els seients disposen de connexió USB per a la càrrega de dispositius mòbils i tauletes. 

Els nous trens compten amb un sistema de videovigilància digital que mostra les imatges en cabina en temps real i les enregistra, així com quatre càmeres per lateral que fan les funcions de retrovisor i que permeten al maquinista disposar d’una visió completa de l’exterior del tren fins i tot en andanes amb corba. 

Fotografia
Dos trens cada mes 

El tren va arribar a Rubí dijous passat i durant aquests dies s’han estat realitzant les tasques tècniques de conformat mecànic i elèctric del tren. Ara començarà el període de proves de 6 mesos. Un cop realitzades, es podrà posar en circulació. Ferrocarrils preveu anar incorporant els trens a la línia del Vallès a mesura que vagin arribant i implementar les noves freqüències, que permetran que hi hagi trens a Terrassa i Sabadell cada 5 minuts i a Sant Cugat, cada 2,5 minuts en hora punta, quan ja hagin arribat i passat el preceptiu període de proves totes les 15 unitats. 

110 milions de viatges/any 

Amb la implementació del nou itinerari, la línia del Vallès passarà de tenir una capacitat de 80 milions de viatges/any a 110 milions. Amb aquest increment i la infraestructura actual s’assolirà la màxima capacitat de la línia que uneix Sabadell, Terrassa i Sant Cugat amb el centre de Barcelona, una línia que l’any 2019 va arribar al rècord de 66,3 milions de validacions. Per a Ferrocarrils, més transport públic és la millor manera de lluitar contra el canvi climàtic i per la millora de la qualitat de l’aire en un entorn, el de Barcelona, especialment afectat per la contaminació atmosfèrica. 

Dos anys de millores a tota la línea   

FGC va comprar els nous trens el 2018, una operació amb una inversió de 99,5 milions d’euros. Els trens havien d’arribar l’estiu del 2020 però la pandèmia ha endarrerit l’entrega 9 mesos. A més de les noves unitats, per a la implementació de les noves freqüències, la companyia ha realitzat els darrers dos anys diverses millores a la xarxa ferroviària. La més visible és la que es va realitzar l’estiu passat a l’estació de Pl. Catalunya, on es van allargar les vies i andanes 1 i 2 i es va implementar el sistema d’entrada automàtica a l’estació, que millora la velocitat i la regularitat de la xarxa i, a més, és un sistema més eficient perquè estalvia energia ja que la conducció és més uniforme. 

També s’han realitzat treballs per assegurar l’increment de demanda de tracció elèctrica per a l’increment de trens. S’han construït noves subcentrals a Bellaterra, Sant Cugat i Rubí, aquesta darrera amb una importància estratègica ja garanteix l’alimentació als tallers de Rubí de manera independent de l’alimentació de la línia. A més, s’ha millorat el sistema de retorn d’energia, la catenària i s’estan ampliant els tallers de Rubí per disposar de més capacitat per al manteniment de les unitats de tren existents (46 unitats) i de les 15 noves. 

I per donar major disponibilitat de freqüències s’ha millorat la senyalització a Sarrià, al nus de Sant Cugat i al nus de Pl. Catalunya. Totes aquestes actuacions, amb una inversió de 22 milions d’euros, asseguren especialment l’estabilitat i la robustesa del servei.

 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies