ANTONI VERDAGUER/CULTURA.
Pantalla horitzontal vs. pantalla vertical
Les pantalles, ja siguin de cinema, de televisor, d’ordinador…
tota la vida han sigut quadrades (antigament) o rectangulars en el sentit horitzontal (actualment) fins que van arribar els telèfons mòbils que es miren, normalment, en posició vertical, tot i que la majoria – quan s’ha de visionar vídeos o fotos apaïsades – tenen la funció de poder girar el mòbil i veure-les més grans i millor en sentit horitzontal, que no pas si mantenim el mòbil en la posició vertical.
¿Recordeu haver vist alguna pantalla vertical a part de la dels mòbils? Bé si, n’hi ha unes altres que s’utilitzen per fer publicitat a llocs com les estacions dels Ferrocarrils o del Metro i també en alguns bancs, entre altres, però aquestes serien un cas a part, perquè no són, normalment, per veure vídeos o pel·lícules, sinó per fer imatges publicitàries, concebudes ja en origen verticalment i no com les pel·lícules o sèries televisives que, de moment, sempre s’han rodat o gravat i es graven en horitzontal.
Des de fa temps, quan veig algú gravant imatges amb el mòbil en posició vertical, li recordo que les pantalles sempre han sigut horitzontals… o ¿algú recorda haver anat al cinema i veure una pantalla rectangular i vertical, o tenir un televisor a casa vertical? Doncs no! No n’hi ha, tot i que potser tot arribarà algun dia.
Gravant en horitzontal, quan ho veus en un televisor o un ordinador, es perden les dues terceres parts de l’espai disponible i només queda una franja petita al mig i s’ha d’omplir la resta de la pantalla amb sanefes, imatges ampliades desenfocades o deixar-ho en negre. Es veu claríssim quan s’envien vídeos gravats en vertical a programes de televisió tipus, per exemple, “Zona zàping” perquè si són gravats en vertical, no es poden adaptar al format horitzontal de les pantalles i es veuen més petits.
Part de la culpa sembla que la té Instagram i també tots aquells que no han reflexionat sobre les orientacions i proporcions de les pantalles a l’hora de gravar vídeos. Instagram ha imposat – sens dubte per adaptar-ho a una lògica que només és la dels telèfons mòbils – gravar imatges en vertical, però si algú vol imatges per penjar-les a Instagram que les gravi en vertical, però si són per tenir-les com arxiu, per veure-les amb els amics o amb la família, o per enviar-les a un programa de televisió o inclús per penjar-les a YouTube o a Facebook i es vol omplir tota la pantalla i veure-les el millor i en la mida més gran possible s’ha de gravar en horitzontal.
Fins i tot recordeu que a TV3 quan demanen imatges de vídeo a l’estiu, insisteixen molt a dir que siguin enregistrades horitzontalment. És més, imaginem per exemple que volem fer una panoràmica, d’esquerra a dreta o de dreta a esquerra, descrivint un paisatge o un esdeveniment qualsevol. Si ho fem en horitzontal, per anar per exemple d’un punt a l’altre del que volem ensenyar podem estar posem per cas 10 segons, la mateixa panoràmica, del mateix punt al mateix punt, gravada en vertical, per ensenyar exactament el mateix, ens durarà com a mínim el doble de temps.
Reconec que hi ha esdeveniments – els castells de les colles castelleres, les coses molt altes o allargades… – que hi caben millor i de més a prop gravant amb la pantalla en sentit vertical, però aquí és quan hem de valorar si ens és més pràctic gravar-ho en vertical i després veure-ho només en una tercera part de la pantalla, o tirar-nos una mica més enrere, gravar en horitzontal i omplir tota la pantalla… i si ens hi volem acostar, sempre podem fer un zoom endavant i una panoràmica amunt i segur que quan ho veiem ens “omplirà” més.