-
Aquesta segona fase de Setmana Santa, que s’iniciarà demà Dijous Sant i finalitzarà el Dilluns de Pasqua, és la més problemàtica quant a mobilitat
-
L’AP-7, la C-16, la C-17, la B-23, l’A-2 i l’N-145 poden registrar retencions importants, així com les carreteres que permeten accedir cap a la Costa Brava, com l’N-II, la C-31 i la C-65, i la Costa Daurada, com l’N-340
-
Un total de 1.666 agents dels Mossos d’Esquadra vetllaran per garantir la seguretat viària durant la segona fase de Setmana Santa. La policia de trànsit preveu realitzar 1.418 controls preventius
Pasqua, 22 d’abril, a les 24.00 h.
d’abril i les 15.00 h de divendres 19, que implica la mobilitat de 345.000
vehicles de l’àrea metropolitana de Barcelona.
12.00 h del diumenge 21 d’abril fins a les 24.00 h de Dilluns de Pasqua dia
22. S’estima que uns 557.000 vehicles retornin a Barcelona i a la seva àrea
metropolitana.
• 3 mitjans aeris pel seguiment de dispositius (2 helicòpters i 1 avió
bimotor)
• 40 equips de mesures especials de trànsit
• 53 camions plataforma d’instal·lació
• 75 vehicles lleugers de senyalització vertical
• 4 equips mòbils d’informació viària diaris (32 serveis)
• 27 carros mòbils de senyalització variable (57 serveis)
• 294 operaris de senyalització de mesures (89 serveis)
• 14 tècnics de gestió de trànsit al CIVICAT
• 9 tripulants de vol, operadors i tècnics de gestió de trànsit
Cal destacar que el Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT)
informarà de manera permanent i contínua de la situació de la mobilitat i el trànsit i de les possibles incidències durant aquests dies.
En l’apartat de la seguretat viària, l’SCT va reprendre, des del mes de gener d’enguany, el servei d’helicòpter amb sistema de captació, gravació i
transmissió d’imatges per a dur a terme les missions de trànsit. Aquestes
missions rauen en tasques com vigilància de la circulació, informació viària, inspecció de carreteres o seguiment de dispositius de mesures especials, proves esportives i esdeveniments extraordinaris. En coordinació amb el cos de Mossos d’Esquadra, l’helicòpter ha executat fins ara 53 serveis de vigilància del trànsit, durant els quals s’han observat un total de 265 conductes antireglamentàries, que han originat la corresponent denúncia, de les quals predominen:
• Ús indegut de mòbils i altres elements de distracció
• Avançaments en línia contínua
• Avançaments per la dreta
• Circulació per zones excloses a la circulació (vorals, zebrats, etc.)
• No respectar la senyal d’STOP
• Circulació sense respectar la distància de seguretat amb el vehicle
precedent
3. Efectius i dispositiu dels Mossos d’Esquadra desplegats durant la segona fase de la Setmana Santa
En el transcurs de la segona fase de la Setmana Santa 2019, des del dijous
18 d’abril fins al dilluns 22 d’abril, un total de 1.666 agents dels Mossos
d’Esquadra vetllaran per a garantir la seguretat viària i la mobilitat a la xarxa viària de Catalunya.
Els agents dels Mossos d’Esquadra s’encarregaran de la vigilància i regulació del trànsit, actuant en les incidències que hi pugui haver i que afectin a la mobilitat, prevenint accidents i infraccions mitjançant la seva presència continuada a la xarxa viària catalana.
S’establiran, tant en les vies de màxima mobilitat com en vies secundàries i allà on es preveu més circulació, un total de 1.418 controls:
373 controls d’alcoholèmia i drogues
290 controls de distraccions
236 controls de seguretat passiva
153 controls de PREMOT (motocicletes)
226 controls de velocitat
140 controls en relació als transports
4. Previsió d’horaris i vies més conflictives de les operacions sortida i retorn
Els dies i les franges horàries que concentraran més complicacions
circulatòries durant aquest període festiu són:
OPERACIÓ SORTIDA
Dijous 18 d’abril, entre les 15.00 i 21.00 h
Divendres 19 d’abril, entre les 10.00 i 16.00 h
OPERACIÓ RETORN
Diumenge 21 d’abril, de 11.00 a 15.00 h i de 17.00 a 24.00 h
Dilluns 22 d’abril, de 12.00 a 24.00 h
Les vies on es preveu una concentració més elevada de mobilitat són:
OPERACIÓ SORTIDA
A-2 Esparreguera
B-23 Barcelona – El Papiol
AP-7 Martorell – Gelida
AP-7 La Roca del Vallès i Llinars del Vallès
C-16 Manresa – Berga – Bagà
C-17 Ripoll
N-II Maçanet de la Selva
C-65 Cassà de la Selva
GI-600 Blanes
N-340 El Vendrell
N-145 La Seu d’Urgell-Andorra
OPERACIÓ RETORN
A-2 Jorba – Castellolí – El Bruc – Pallejà
B-23 El Papiol – Sant Feliu de Llobregat
AP-7 Vendrell – Banyeres del Penedès – Vilafranca del Penedès – Gelida – Martorell- Castellbisbal
AP-7 Fogars de la Selva – Hostalric- Sant Celoni – La Roca del Vallès
C-16 Cercs – Berga
C-55 Castellgalí
C-17 Parets del Vallès
C-31 Sitges
C-32 Sitges i Castelldefels – Cornellà de Llobregat
C-31/C-65 Platja d’Aro – Santa Cristina – Llagostera
C-35 Sant Celoni
N-340 Coma-ruga –El Vendrell – L’Arboç
N-145 Andorra – La Seu d’Urgell
5. Trams afectats per obres
En alguns punts de la xarxa viària catalana s’estan fent obres que poden afectar la fluïdesa del trànsit durant aquest període festiu. Tot i que alguns treballs s’aturen aquests dies, poden haver-hi afectacions viàries, com pot ser l’amplada de la plataforma, amb carrils més estrets i revolts en què quedarà limitada la velocitat, i que, per tant, poden provocar trams de circulació amb retencions. Destaquem les obres següents:
LLEIDA: C-14 Organyà
TARRAGONA: N-340 Alcanar
BARCELONA:
A-2 Montmaneu-Sant Feliu de Llobregat
B-20 Ronda de Dalt
C-16 Berga-Bagà
C-55 Collbató; C-58 Badia del Vallès – Sant Quirze del Vallès
GIRONA:
N-II Medinyà-Orriols
N-260 Cabanelles
N-260 Toses
C-25 Riudellots de la Selva
C-35 Fogars de la Selva
N-141e Bescanó
FRANÇA A-9 Frontera
6. Mesures especials d’ordenació de sortida i retorn
Per tal de minimitzar les afectacions viàries, el Servei Català de Trànsit establirà diverses mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit.
Sortida 2a fase: dijous 18 i divendres 19 d’abril
Retorn 2a fase: diumenge 21 d’abril
Retorn 2a fase: dilluns 22 d’abril
Per gestionar la mobilitat de tota aquesta operació especial, l’SCT compta amb l’equip tècnic del Centre d’informació Viària de Catalunya CIVICAT*, recolzat pels Equips Mòbils d’Informació Viària (EMIV), distribuïts per les vies més conflictives (A-2, C-14, C-16, C-17, C-25, C-32, C-55, N-II, N-145, N-260 i N340, entre d’altres) i tres mitjans aeris: dos helicòpters i un avió bimotor.
* El Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT), com a centre neuràlgic de la gestió de la mobilitat a Catalunya, organitza i coordina en temps real les actuacions de gestió de trànsit que es duen a terme a la xarxa viària interurbana catalana, en col·laboració contínua amb la Policia de la GeneralitatMossos d’Esquadra i els diferents titulars de les vies. A més, informa de manera permanent i contínua de la situació de la mobilitat i el trànsit i de les possibles incidències durant aquests dies perquè els usuaris coneguin la situació a les carreteres catalanes.
7. Mesures de regulació de vehicles pesants a la segona fase de Setmana Santa
Amb la finalitat de garantir la mobilitat general de la circulació, d’augmentar la fluïdesa a la xarxa viària i de millorar la seguretat viària, durant aquesta Setmana Santa 2019 hi haurà restriccions a la circulació per a tot tipus de vehicles o conjunts de vehicles de més de 7.500 kg d’MMA. Aquestes restriccions es difondran a través dels panells de missatgeria variable.
Les restriccions a la circulació durant l’any 2019 s’estableixen a la Resolució INT/593/2019 de 7 de març.
8. Consells i informació per a l’usuari
El Servei Català de Trànsit difondrà al llarg d’aquest període festiu, a través dels panells de missatgeria variable disposats en el conjunt de carreteres catalanes, informació de les restriccions de circulació per als vehicles pesants i de la situació viària, així com consells de seguretat viària.
A més, els usuaris es poden informar de l’estat del trànsit a través del 012, del Twitter de l’SCT @transit, del web http://transit.gencat.cat i a través de les cròniques radiofòniques i televisives de diversos mitjans de comunicació.
En aquest període festiu, en el qual es registrarà una elevada mobilitat, l’SCT reforçarà els missatges de Twitter remarcant la necessitat de no abaixar la guàrdia en cap moment durant la conducció per tal d’evitar accidents. En concret, recordarà la importància d’utilitzar els elements de seguretat passiva; de no manipular el telèfon mòbil ni altres dispositius electrònics; de respectar els límits de velocitat, i de no combinar l’alcohol i la conducció. A més, cal insistir en la necessitat de revisar el vehicle abans de sortir a la carretera, ja que amb un bon manteniment s’eviten incidències durant la circulació.