Entrevista de JOAN GABARRÓ PONS
17:00:32 | 3/2/2023
Avui parlem amb Bernat Escolano, Director d’Innovació de Reciclauto (Barberà del Vallès) que lidera la tercera generació de l’empresa. És enginyer mecànic, dissenyador 3D de producte i expert en Innovació.
Quants anys té l’empresa? Com sorgeix la idea de negoci? Quantes generacions té?
Reciclauto és una empresa familiar que pertany al sector del reciclatge d’automoció, comerç al major de metalls i subproductes, i comerç al detall de recanvis usats de vehicles. Fundada a Mataró el setembre de 1994 per Josep Mª Escolano Masana i el seu fill, Josep Mª Escolano Parareda, actual gerent, l’empresa compta amb gairebé 30 anys d’experiència al sector de l’automoció i crea, actualment, 19 llocs de treball.
Els orígens de Reciclauto provenen d’una família de forners. Quan el meu avi, Josep Mª Escolano Masana, va haver de deixar el forn que havia aixecat anys enrere, i aprofitant la seva afició pel món del motor i els coneixements de mecànica, va decidir emprendre un nou camí mogut per la curiositat i les ganes d’aportar valor al sector de l’automòbil.
És una empresa privada? Rebeu ajudes de l’Estat?
Sí, és una empresa privada. No rep ajudes de l’estat.
Actualment quanta gent hi treballa? Quines són les vostres perspectives de futur? Com veus l’empresa d’aquí 5 anys? I dintre de 30 anys? L’expansió està en els vostres plans?
Actualment hi treballen 19 persones.
La missió de Reciclauto és procurar la reconversió del sector del desballestament de vehicles, creant una organització eficaç, sostenible i rendible. La seva visió és estar al Top 10 estatal en la implementació de noves pràctiques, innovació i eficiència al sector del tractament de vehicles fora d’ús.
A finals de 2022, Reciclauto va absorbir una empresa de la competència obrint, així, una nova seu a Barberà del Vallès, acumulant, d’aquesta manera, 4 ubicacions, dues d’elles amb botiga física. Amb aquesta acció, l’empresa preveu triplicar la seva facturació (creixement del 200%) durant el 2023 i estableix l’objectiu a 5 anys vista de situar-se entre els 3 principals exportadors de recanvis a nivell estatal i entre els 10 principals a nivell europeu.
Si mirem el futur llunyà com un fet inevitable i, vist en perspectiva, imminent, ens passen moltes idees esbojarrades pel cap. Estarem reciclant cotxes voladors? Qui sap…? El que és clar, és que el mercat dels vehicles elèctrics està a l’alça i, si tenim en compte que el sector del reciclatge de vehicles es mou a remolc de la indústria automobilística, és més que previsible que el focus haurà deixat d’estar en els vehicles que utilitzen combustibles fòssils.
Com heu innovat en el vostre sector? Apliqueu sistemes d’organització industrial com el “magatzem caòtic” que utilitzen les grans distribuïdores?
Reciclauto fomenta l’ús responsable dels recursos i creu en l’avenç sostenible. Durant els darrers anys, l’empresa ha apostat per nous plans d’innovació i sostenibilitat, creant sinergies amb empreses del sector per proveir el mercat de noves opcions, com ara magatzems compartits digitalment o projectes de recerca de reciclatge de bateries elèctriques i de
reciclatge d’escumes de poliuretà, entre d’altres.
El sector del reciclatge de vehicles ha canviat molt durant els últims anys, sobretot, des del període pre-pandèmia, on ja començava a treure el nas un volum important de moviments online. Fins aleshores, el sector del desballestament havia estat un mètode de comerç molt tradicional, de venda presencial.
Tenint en compte aquest fet, des de fa 3 o 4 anys, Reciclauto ha establert el focus de totes les seves accions a créixer en direcció a la venda online, modificant i optimitzant, així, molts processos productius i comercials. Un dels canvis més notables que ha fet, ha estat una redistribució íntegra de tota la logística interna mitjançant el mètode del magatzem caòtic, que es basa en organitzar les ubicacions amb peces completament diferents. Aquesta acció té un doble objectiu: per una banda, permet localitzar les peces molt més de pressa i conèixer-ne la ubicació exacta en tot moment,
amb tots els beneficis de traçabilitat que això comporta i, per altra banda, permet optimitzar al màxim l’espai físic d’emmagatzematge, com si d’un Tetris es tractés.
A més, el fet de dur un control minuciós de les peces, fa possible que tot el material pugui estar penjat a Internet amb el màxim d’informació útil i veraç possible i a l’abast dels nostres usuaris.
Què us diferencia d’altres empreses que reciclen cotxes?
Des d’un bon inici, la innovació en la venda de mostrador ha estat un dels punts forts de l’empresa. Quan tots els desballestaments encara realitzaven les vendes entre els cotxes i a peu dret, Reciclauto ja havia establert el sistema de venda per mostrador. A més, som pioners en l’aplicació de noves tecnologies de descontaminació i reciclatge de vehicles i ens estem posicionant com a capdavanters en identificació i verificació de peces.
Quin volum de cotxes es recicla a Espanya en àmbit industrial? I vosaltres quin volum tracteu?
El sector del reciclatge de vehicles fora d’ús i comerç al detall de recanvis usats a Espanya està format per 1030 CATs (Centres Autoritzats de Tractament), amb un volum de 750.000 vehicles tractats anualment.
Reciclauto gestiona aproximadament 2.000 vehicles reciclats. A més, compta amb una ràtio de recuperació de peces del 25%.
Quines mesures utilitzeu per reduir la petjada de carboni?
Més enllà de les principals accions que totes les empreses haurien de dur a terme per defecte, i no només per complir amb les recomanacions de reducció de petjada de carboni, Reciclauto treballa a diari per optimitzar al màxim els processos i, part d’aquesta optimització, passa per reduir dràsticament el consum de recursos i fomentar el reciclatge i la reutilització.
Les principals accions que tenim en marxa són: ús de cartró 100% reciclat per protegir les peces que s’envien empaquetades. Eliminació parcial de les bosses de plàstic; només es serveixen amb peces que contenen greixos o altres components que puguin embrutar. Innovació i desenvolupament de projectes de recerca i implantació de processos de reciclatge; bateries, escumes de poliuretà, etc. Desenvolupament de projectes d’Ecodisseny amb residus com, per exemple, el cautxú procedent dels pneumàtics usats.
Quin és el procés industrial del vostre negoci? Pots explicar tota la cadena de valor, des de la compra del cotxe fins a la venda de peces per Internet?
El nostre procés industrial es basa, com he mencionat abans, en el tractament de vehicles fora d’ús. Aquest procés implica la recepció de vehicles al final de la seva vida útil, que sempre han de ser tractats com a residu, i la gestió administrativa i física d’aquests.
Com a CAT (Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles), ens encarreguem de donar de baixa els vehicles, descontaminar-los, extraient tots els elements contaminants (líquids, bateries, pneumàtics, etc.), extraure les peces que es poden aprofitar, verificar-les, identificar-les i revaloritzar-les per ser tornades a posar al mercat. Finalment, es classifica la resta d’elements del vehicle que no es poden aprofitar com a recanvis i es separen per ser tractats i reciclats pertinentment. D’aquesta manera, el procés productiu de Reciclauto és un exemple real d’un model d’Economia Circular.
Creus que s’ha notat el canvi de mentalitat a reciclar o reutilitzar elements en el sector de l’automòbil?
Tot i que sempre s’ha prioritzat el recanvi nou per sobre de l’usat, sobretot a Catalunya, també és cert que hi ha hagut bastant moviment en el sector del recanvi de segona mà. Tot i així, sí que és cert que la situació socioeconòmica actual ha impulsat que es busquin alternatives menys costoses a l’hora de reparar els vehicles.
Quines mesures o lleis creus que podrien agilitzar la reutilització o la reciclabilitat dels cotxes?
És difícil de dir, però m’atreviria a dir que les Zones de Baixes Emissions són una mesura que no acaba d’estar del tot ben plantejada. El fet de donar de baixa un vehicle que encara podria circular 5 anys o més i comprar-ne un de nou, amb tot el que comporta, implica una petjada mediambiental molt més perjudicial que no pas el fet de reparar el vehicle i seguir circulant amb ell durant la resta de la seva vida útil.
El teu sector no té crisi?
Tan debò! Tots els sectors han notat la crisi, i això és un fet. Contràriament al que es pensa, el sector del recanvi usat també ha notat la crisi, principalment en dos aspectes: per una banda, en la baixada de la demanda pel fet que la gent s’ho pensa dues vegades abans de reparar un vehicle si l’avaria no és molt greu i, per altra, en l’entrada de vehicles fora d’ús, ja que, al no haver-hi tanta demanda de vehicles nous, els vells es mantenen en marxa. És la paradoxa del peix que es mossega la cua.
Quines tecnologies d’indústria 4.0 esteu aplicant actualment?
El sector del reciclatge de vehicles és un entorn difícil d’encabir a les tecnologies d’Indústria 4.0 a dia d’avui. Tot i així, com a empresa enfocada a la innovació en processos de reciclatge, tenim el focus posat a l’optimització de costs i temps de verificació i identificació de peces, entre d’altres.
A més, també estem començant a experimentar amb la tecnologia d’impressió 3D per revaloritzar residus termoplàstics.
Quina gran problemàtica es troba el vostre sector?
La dificultat principal resideix en els temps de desmuntatge, verificació i identificació de les peces. A dia d’avui, és un procés molt manual, lent i costós. A més, un altre factor important és que, al tractar-se de peces procedents de vehicles usats, no sempre es tenen les peces que es voldria i no sempre es troba el mercat per les peces que es tenen. Una altra paradoxa…
Quins perfils de treball busqueu a la vostra empresa?
Sempre estem buscant la manera d’augmentar el nostre equip i, amb la recent expansió, tenim vàries vacants obertes. Per una banda, tenim intenció de crear un nou equip de mecànics qualificats i amb coneixement de diagnosi d’avaries i, per altra banda, també busquem ampliar la força de vendes, tan a nivell presencial com a nivell online.