-
Una de les primeres mesures, el Govern investiga una cadena que només ofereix talles petites
SOCIETAT. Ha començat una investigació contra una cadena multinacional de moda que opera a Catalunya i que només compta amb les talles més petites (XS/S), en el marc del Pla d’acció per combatre la pressió estètica que s’ha aprovat com a Acord de Govern. L’elaboració del Pla comptarà amb la participació d’entitats, de persones expertes i dels mateixos sectors implicats.
El Pla té com a objectiu combatre la pressió estètica, per tal de donar una resposta política a la violència dels cànons estètics que produeixen i perpetuen els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes.
Aquestes actuacions contra una cadena multinacional s’han iniciat a partir de la recepció d’una denúncia a través del formulari en línia que es troba disponible al web del Departament d’Igualtat i Feminismes.
Sense pressió estètica
Segons dades de l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia de Catalunya del 2020, el 47% de les noies d’entre 12 i 16 anys es volen aprimar, i el 41% ha fet alguna vegada dieta pel seu compte. Aquestes malalties afecten al voltant de 28.000 adolescents i joves a Catalunya, aproximadament el 5% de les noies.
Un Pla amb 4 eixos
Les mesures del Pla d’acció per combatre la pressió estètica s’estructuren al voltant de quatre eixos estratègics, que són Publicitat, consum i alimentació; Xarxes socials; Cultura i mitjans de comunicació; i Àmbit social que inclou, entre d’altres, el món laboral i el de l’esport.
Algunes accions del Pla:
- L’Agència Catalana de Consum examinarà com s’està aplicant en la pràctica la regulació europea de talles a les botigues de roba.
- La inclusió de continguts educatius sobre la pressió estètica i els seus efectes a les escoles i als instituts, en el marc del programa Coeduca’t.
- Campanya de sensibilització a les xarxes socials, dirigida especialment a la gent jove, respecte l’ús dels filtres i retocs fotogràfics.
- L’adopció d’acords sectorials amb el món de la publicitat i de la moda, perquè la representació dels cossos sigui més diversa i s’ajusti molt millor a la realitat.
Incorporació de la pressió estètica en la legislació
- Reforma de la Llei 17/2005 d’igualtat efectiva de dones i homes, per incloure expressament la pressió estètica i per enfortir-ne el marc sancionador.
- També es modificarà el Codi de Consum perquè integri tots els àmbits de discriminació establerts per la Llei d’igualtat de tracte i no discriminació.
- S’inclourà l’abordatge al Projecte de Llei de l’audiovisual de Catalunya, enfortint les competències del Consell de l’Audiovisual de Catalunya en aquestes matèries.