-
Amb les noves estacions en servei, la línia Barcelona-Vallès, compta amb 39 estacions.
-
L’any 2016 aquesta línia va registrar una xifra rècord de 59,7 milions de passatgers.
-
A la línia Barcelona – Vallès fins a Sabadell (S2) circulen trens de les unitats 112 i 113
-
A partir de 2019, s’incorporaran progressivament 15 unitats per absorbir la demanda i reduir a la meitat les freqüències de pas, dels 10 minuts actuals (fins a Sabadell) als 5 minuts.
AVELINA BENITO/SOCIETAT. Avui han entrat en funcionament tres noves estacions de tren –La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord– i un tram 3,7 km de doble via, última fase del perllongament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). D’aquesta manera la ciutat completa tota la xarxa amb 5,2 quilòmetres i un total de cinc estacions, a més d’unes cotxeres a Ca n’Oriac.
En total, avui han entrat en funcionament 3,7 quilòmetres de doble via i tres noves estacions: la Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc Nord, alhora que unes cotxeres a Ca n’Oriac. L’obra ha comportat una inversió de 430 milions d’euros.
La inauguració ha anat a càrrec del president de la Generalitat, Carles Puigdemont; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, a més del tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant, entre altres.
Una obra que el cap de l’Executiu ha qualificat com un “compromís insubornable amb Sabadell i el Vallès”, així com “amb el transport públic, la mobilitat sostenible i la lluita contra el canvi climàtic”.
“El perllongament fet a Terrassa ha estat tot un èxit, fins i tot superior a les previsions inicials, i això ens fa pensar que, en el cas de Sabadell, es repetirà la mateixa història”, ha remarcat Puigdemont. Per aquest motiu, ha explicat que ja s’ha previst l’adquisició de 15 trens nous per FGC, amb una inversió de 128 milions d’euros i un període de fabricació de tres anys. L’adquisició d’aquests nous trens, de quatre cotxes, amb 80 metres de longitud i d’ample internacional, permetrà, a més, multiplicar per dos la freqüència de pas en els ramals de Sabadell i Terrassa, passant d’un servei cada 10 minuts en hora punta a un tren cada 5 minuts.
El president ha volgut agrair “la bona entesa i predisposició” d’Ajuntament, veïns i Generalitat per tal de poder solucionar els aspectes més problemàtics que ha comportat l’obra de Sabadell.
Per la seva part, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat que “avui és un dia de gratitud per posar en servei una obra col·lectiva”. “Amb aquestes tres noves estacions prenem un compromís en la lluita contra el canvi climàtic, la contaminació atmosfèrica i per una mobilitat i un transport públic sostenibles”, ha coincidit amb el president. I ha afegit: “És un orgull formar part del Govern d’un país que entén que la modernitat passa per una mobilitat sostenible i neta”.
Juli Fernàndez ha remarcat que “amb aquestes tres estacions es completa la xarxa dels FGC a Sabadell, millorant la connexió interna de la ciutat i també de la ciutat amb l’entorn. El tren arriba a barris on no arribava i és, per tant, una oportunitat de desenvolupament i una millora del benestar dels veïns i veïnes de la Creu Alta i dels barris del nord de la ciutat”.
El nou tram que s’ha posat en servei permet ampliar la cobertura en transport públic a Sabadell, a més de millorar la connexió amb l’àrea de Barcelona. Proporciona servei ferroviari a la Creu Alta, facilita l’intercanvi amb Rodalies a l’estació de Sabadell Nord (R4, Sant Vicenç de Calders – Barcelona – Manresa) i permet arribar fins al nord de la ciutat.
Amb aquesta actuació culmina el perllongament de la línia dels FGC a Sabadell, que ha comportat una inversió de 430 milions d’euros. El setembre passat ja van entrar en funcionament dues estacions, Can Feu | Gràcia i Sabadell Plaça Major, i 1,5 quilòmetres de via.
Maties Serracant, tinent d’alcalde de Territori, ha afirmat que “la inauguració d’aquestes estacions suposa una notable millora en l’accessibilitat al transport públic a la Creu Alta i als barris del nord de la ciutat, amb un canvi en les dinàmiques urbanes com no s’ha viscut els darrers 20 anys. Celebrem que acabin ja les molèsties i que la ciutadania pugui moure’s d’una forma més sostenible i segura”. I ha afegit que “la nova xarxa de ferrocarril pot comportar una oportunitat per redefinir el servei d’autobús urbà, fer-lo més eficient i més competitiu, en el marc també del nou Pla de Mobilitat Urbana“.
El primer tren que ha circulat pel nou tram ha estat batejat amb el nom de Muriel Casals, economista i professora universitària, expresidenta d’Òmnium Cultural.
Un dels vagons té un vinil del pintor i gravador sabadellenc Ramiro Fernández.
Cinc estacions i 5,2 kms de perllongament
La posada en servei d’avui culmina la prolongació de la línia d’FGC a Sabadell. Des del setembre passat ja estan en servei dues estacions: Can Feu | Gràcia i Sabadell Plaça Major i 1,5 quilòmetres de via. En total, doncs, el perllongament del Metro del Vallès a Sabadell ha abastat un total de 5,2 quilòmetres i cinc estacions. Les tres noves estacions que avui entren en funcionament, totes adaptades a persones amb mobilitat reduïda.
També entra en servei un nou servei de bus entre Castellar del Vallès i Sabadell, que garanteix la intermodalitat amb el nou servei ferroviari d’FGC. L’any vinent entraran en servei quinze línies noves de bus que connectaran les estacions de ferrocarril (Metro, FGC, Rodalies o Regionals) amb altres línies de bus que ja hi ha.
L’actuació també amplia la cobertura en transport públic a la ciutat de Sabadell. Proporciona servei ferroviari a la Creu Alta, un barri amb una alta activitat comercial i presència d’equipaments; facilita l’intercanvi amb Rodalies mitjançant l’estació de Sabadell Nord (amb l’R4, línia Sant Vicenç de Calders – Barcelona – Manresa); i permet arribar fins als barris del nord de la ciutat. La nova infraestructura també permet potenciar i millorar la connectivitat en transport públic en el marc de referència del Vallès Occidental.
Augment del 30% d’usuaris en un any
Es preveu que aquesta actuació comporti un augment de la demanda del 30% a Sabadell entre aquest any i el vinent; així, s’estima tancar el 2017 amb 2,7 milions d’usuaris i el 2018, amb 3,5 milions. Per al 2021, la demanda estimada és de prop de 4,2 milions de passatgers.
previsió | previsió | previsió | ||
Demanda per estacions | 2016 | 2017 | 2018 | 2021 |
Sabadell Estació – Can Feu /Gràcia | 669.503 | 639.000 | 606.000 | 692.000 |
Sabadell Rambla – Sabadell Pl. Major | 1.520.119 | 1.346.000 | 1.077.000 | 1.201.000 |
La Creu Alta | 343.000 | 815.000 | 1.018.000 | |
Sabadell Nord | 202.000 | 555.000 | 697.000 | |
Sabadell Parc del Nord | 169.000 | 465.000 | 584.000 | |
Total Sabadell | 2.189.622 | 2.699.000 | 3.518.000 | 4.192.000 |
Avui ha sigut una jornada de portes obertes per a totes aquelles persones que han volgut visitar les tres noves estacions.