Dijous,28 març, 2024
IniciA PORTADAS’acosta Nadal, pensem en les joguines que entraran a casa?

S’acosta Nadal, pensem en les joguines que entraran a casa?

SALUT / BENESTAR FAMILIAR

Avui en dia, cada vegada menys persones conceben les joguines com a mers objectes per entretenir els infants. Cada vegada més pares reflexionen sobre quin tipus de materials i de joguines volen que entrin a casa seva i acompanyin el desenvolupament dels seus fills i filles. Els materials, les funcions, els missatges que donen i com influenciaran els nostres fills i filles són aspectes a tenir en compte. A més de servir per jugar, una joguina ha de tenir un valor educatiu i potenciar el desenvolupament, imaginació, socialització, capacitats i habilitats dels infants.

Pensem en els materials…

Molts són els professionals que alerten que les joguines de plàstic amb moltes llums, colors i sorolls atrauen l’atenció dels infants en un primer moment, però en no aportar cap aprenentatge, no suposar cap repte i no deixar cap espai per a la imaginació i la creativitat, els infants aviat se’n cansen o s’acaben estressant.

Observem com els aparadors de les botigues de joguines cada vegada estan substituint més aquest tipus de joguines per les de fusta. A les llars d’infants i a l’Educació Infantil de les escoles també estan virant en aquest sentit. Sembla que estan de moda. Però realment tenen més beneficis, o es tracta d’una moda passatgera com tantes altres? D’on ha sortit aquesta moda?

Aquest canvi té molt a veure amb un creixent interès del món educatiu i de la investigació cap a metodologies innovadores que aconsegueixin acompanyar el desenvolupament infantil d’una manera més efectiva i alhora respectuosa i ètica. En aquest sentit, cada vegada se sent més a parlar de l’Educació Montessori, Pickler, Waldorf, Reggio Emilia… Models que, tot i haver estat concebuts el segle passat, és en aquest moment que més investigació i pràctica estan rebent, juntament amb noves aportacions.

La Xarxa d’Educació Lliure (https://educaciolliure.org/) admet que aquest terme –educació lliure- és difícil de definir, però ens indica que la majoria de projectes d’educació lliure se senten identificats amb paraules com respecte, cuidar, confiança, límits, disponibilitat dels adults, no judici, conseqüències lògiques que ajuden l’infant, acompanyament emocional, vivència, amor…

Des d’aquesta corrent s’han estudiat els materials de les joguines i les reaccions dels petits i les petites a diferents tipus de materials, a curt i llarg terme. Han vist que les joguines de fusta o materials naturals estimulen el tacte, desenvolupen la creativitat i potencien la imaginació. Acostumen a ser joguines sense una funció específica, permetent que el propi nen o nena pugui experimentar i fer el que la seva imaginació els porti a fer amb elles: un bloc de fusta pot arribar a ser, segons la imaginació de cadascú, un cotxe, un sofà, un coet, un pont o una casa… A més, els materials naturals amb pintures no tòxiques i biodegradables, ajuden als pares a educar la sensibilitat ecològica dels fills i filles, afavorint el respecte pel medi ambient.

Les joguines de fusta tenen un pes i una olor agradable al tacte i al olfacte, estèticament són més agradables a la vista, solen ser més resistents i de gran qualitat, sostenibles i atemporals, podent-les utilitzar tant de bebés com a l’adolescència, de diferents maneres.

La seguretat és un altre punt al seu favor, ja que tenen cantos arrodonits i la fusta biològica és un material molt resistent en el qual els bacteris no es poden reproduir amb facilitat.

Pensem en el que transmeten…

COEDUCACIÓ

Per altra banda, el moviment feminista també ha crescut en els darrers temps, en molts diferents àmbits de la vida social. Ens han fet ser conscients dels micromasclismes que estaven instaurats en el nostre dia a dia, sense adonar-nos-en, dels diferents tipus de famílies que existeixen, de les infinites possibilitats d’orientació i identitat sexual o de gènere que existeixen… Hem descobert que el color de les joguines o el tipus de joguines escollides per nens o nenes no eren una elecció natural dels infants, sinó que estaven mediats i condicionats per les creences i imaginari col·lectiu que sense voler tots hem anat construint des que neixen. Moltes són les influències que un infant rep des del naixement (família, amics, escola, mitjans de comunicació…), però les joguines que té a casa en són una de molt important.

Reflexionar sobre quin missatge li estem donant al nostre fill o filla quan una determinada joguina arriba a casa és una nova responsabilitat dels pares actuals. Cal que els nens només tinguin cotxes i pilotes? I que les nenes només tinguin nines i cuinetes? Si aconseguim diversificar les opcions de joguines a casa i observem com interaccionen els nostres fills i filles amb elles, sense jutjar, i fomentant el joc amb tots els tipus de joguines, estarem permeten el seu desenvolupament sa i harmònic de manera respectuosa.

CONSUMISME

Per acabar, una darrera reflexió sobre el nombre de joguines que tenen els infants. Sí, la majoria som conscients que els nens i nenes juguen més amb les capses de les joguines que amb les mateixes joguines. Moltes acaben quedant-se a un racó de la casa sense que ningú se’n recordi durant anys. Quan els infants reben 15 regals cada Nadal, quin missatge estan rebent? Quin valor estan donant a aquestes joguines?

La regla dels 4 regals es basa en la frase feta “menys és més”. Més val poquets regals i de qualitat, ben pensats, que molts regals que acabin a les escombraries, tant pel seu desenvolupament com per la nostra economia. I en aquest sentit, cal reflexionar-hi amb tota la família des que tenim el primer bebè. Per molta il·lusió que els faci fer-li un regal, i si s’ajunten entre ells per a oferir-ne un de més qualitat?

Les recomanacions de la regla dels quatre regals segueixen aquests principis:

  • Alguna cosa per portar (roba, sabates, motxilla…)
  • Alguna cosa educativa (llibre, scrabble, puzzle…)
  • Alguna cosa que desitgin.
  • Alguna cosa que necessitin.

En funció de la mida de família que es tingui, pot ser difícil aconseguir que s’ajuntin tots per a fer un regal. En aquest sentit, només per Nadal, penso que es podria ampliar de 4 a 6 el nombre màxim de regals rebuts per un infant. Tenint en compte que durant la resta de l’any els regals no haurien d’anar caient del cel sense cap argument, si no volem fomentar el consumisme,

APRENENTATGES i DESENVOLUPAMENT

El que sí haurien de potenciar les joguines és un desenvolupament sa i harmònic, tenint en compte les següents àrees:

  • Àrea personal i social: joguines que permetin explorar el món. Les joguines sensorials, per exemple, es poden fabricar a casa amb materials reciclats. De 0 a 6 anys l’infant ha d’experimentar amb tot el seu cos diferents sensacions que l’ajudin a organitzar i comprendre la informació que rep: patinets, tricicles, gronjadors, saltadors, pilotes, pinzells, pintures de dit, adhesius… També es poden fer collarets amb macarrons de diferents mides, o bé cuinar amb l’infant, deixant-lo que participi i embruti el que calgui. A primària, jocs de més d’1 jugador, adaptats al seu nivell, on puguin anar experimentant el guanyar i el perdre, el compartir rialles, el descobrir els seus talents…
  • Àrea de comunicació i llenguatge: des que neixen, hem de parlar amb els bebès i infants explicant-los el que veuen al seu voltant, Els contes han de formar part del seu desenvolupament. L’infant ha de tenir una bona oferta a casa, de contes ben triats de la biblioteca o nous. Un racó de la lectura còmode i lluminós fomentarà que l’infant trii els contes des de ben petit. Els jocs de cartes, els de mímica, o el qui és qui també potenciaran el llenguatge, i les bombolles de sabó, els globus o xiulets, potenciaran la musculatura orofacial per a millorar la producció de sons.
  • Àrea cognitiva: joguines de diferents colors, nombres, lletres, formes, mides… com ara puzzles, esponges, figures de fusta, pissarres, jocs magnètics, sèries lògiques, seqüències temporals, construccions, jocs de classificació, jocs de memòria, i d’atenció / observació.
PANTALLES

Per acabar, no m’oblido dels jocs digitals que tant els agraden. Poden ser un bon aliat a l’hora de fomentar aprenentatges, però cal ser prudents i controlar el temps que l’infant passa davant una pantalla. Els jocs de la tablet solen “enganxar-los” amb facilitat, però a la llarga, tenen un potent efecte addictiu que amb el temps costa de combatre. Els menors de 2 anys no haurien de tenir accés a pantalles, o el mínim possible. I a partir d’aquesta edat es poden anar introduint, pocs minuts al dia, fins arribar al màxim als 6 anys, que seria d’1 hora al dia de pantalles (cap de setmana inclòs). A més, es recomana que sempre que un infant estigui davant una pantalla, hi hagi un adult al costat, compartint el joc o els dibuixos animats amb ell, ajudant-lo a pensar críticament quan allò que veu i que no correspon als valors que la família vol transmetre al seu fill o filla.

Olga Ventosa.

Psicòloga i Directora del centre Espai Família

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies