-
La nova normativa es preveu que entri en vigor la pròxima primavera
SOCIETAT. Sant Quirze del Vallès va aprovar ahir la nova ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles a la via púbica i espais col·lectius. Es tracta d’un marc que capgira la jerarquia de la mobilitat, prioritzant els vianants en l’espai públic.
La nova normativa, que es preveu que entri en vigor la propera primavera, és un instrument per a la regulació de la mobilitat a través de la circulació i esdevé així de gran utilitat per a l’educació en la mobilitat. Aquesta canvia el paradigma de l’educació vial, on actualment el vehicle privat, el cotxe, és el centre de la mobilitat, per una aposta per la mobilitat sostenible, fent èmfasi en els modes de desplaçaments més vulnerables i més sostenibles mediambientalment.
Així, defineix bé els diferents espais existents: vianants, bicicletes, vehicles de mobilitat personal i vehicles de mobilitat motoritzada. I estableix les jerarquies entre tots ells.
Algunes de les novetats
La nova normativa contempla múltiples aspectes nous com la regulació de la circulació dels menors en bicicleta o en VMP (vehicles de mobilitat personal). De fet, respecte el VMP s’ha fet un esforç molt important per definir les diferents tipologies i els espais de circulació, tenint en compte la seva presència a la via pública, cada vegada més habitual.
També es defineixen les vies de prioritat per a vianants i bicicletes; els carrers residencials o els espais exclusius de convivència i restringits per a aquest mode de desplaçament, entre altres qüestions.
Sant Quirze del Vallès, municipi 30 km/h
La nova normativa aposta per un municipi amb aquesta limitació de velocitat, per tal de millorar la seguretat del vianants i pacificar la mobilitat, imprescindible per a la transformació de l’espai públic. Un pas que ja han fet altres municipis a nivell europeu.
Amb aquesta mesura de pacificació del trànsit al municipi mitjançant la regulació del límit velocitat també hi ha associades, d’una banda, la determinació del casc urbà i la gestió de les àrees de vianants, i d’altra banda, la regulació de l’impacte de la circulació en contaminació acústica i atmosfèrica al municipi.
Regulació de l’aparcament a la via pública
Una de les novetats d’aquesta ordenança és la regulació específica per modes desplaçament i tipologia de vehicles. Per aquest motiu la ordenança determina els espai específics per bicicletes i VMP, i prohibeix l’estacionament de caravanes, autocaravanes i similars a l’espai públic del casc urbà i el conjunt d’urbanitzacions.