JAVI QUINTANO
15/3/2023 | 15:05:32 |
Dos dies després de la gran avaria de Ronda Julita que va deixar sense aigua a tot el sector centre de Sant Quirze, avui hi ha hagut tres rebentades de canonada al Mas Duran que s’han pogut atacar de manera zonificada: tancant les canonades i l’abastament d’aigua només a la zona immediata. Cada una de les averies ha afectat, segons Xavier Ludevid, gerent de SQVAigua, uns 60 habitatges.
En concret, les rebentades de canonades han estat al Camí del Mas, a la Plaça de la Glosa i a la confluència dels carrers Sant Jaume i Vallcorba. De moment no hi ha declaracions oficials sobre el motiu de les rebentades tan sobtades més enllà de les que es van donar l’altre dia.
Un vei de la Federació d’Associacions de Veïns de Sant Quirze que ha preferit quedar en l’anonimat, ha apuntat que en la confluència del carrer Sant Jaume i Vallcorba ja fa set anys que hi ha rebentades d’aquest estil. Algunes d’elles han estat fortes i han afectat fins a 12 i 15 hores el subministrament d’aigua als veïns dels carrers immediats.
Set possibles raons de les avaries
Segons un expert en xarxes d’aigua, també vei de la zona, aliè a l’ajuntament, aquests problemes es poden deure a diferents causes. Entre elles, hi hauria, en primer lloc, l’augment de la població amb la mateixa xarxa que fa 25 anys. En concret, en 25 anys hem passat d’una població de 6.000 a 20.000 habitants.
En segon lloc, apunta a que fem servir l’aigua més: quan molts van venir a viure fa 25 anys, sortien al matí i marxaven a la tarda. Ara que estan jubliats, son més a casa, i fan servir més l’aigua, i les màquines que funcionen amb aigua.

Treballs a la confluència dels carrers Sant Jaume i Vallcorba / FOTO: Javi Quintano
En tercer lloc, la xarxa té ja un temps, i es va fent malbé. En aquell moment en què ja no es fabricava el fibrociment (es va deixar de fabricar el 1990) però que no estava prohibit posar-lo, a Sant Quirze se’n va posar. I aquest material dona més problemes que el polietilè.
En quart lloc, a més, la instal·lació no té tots els elements que calen. Quan es va urbanitzar, l’Ajuntament era molt petit, i no tenia l’equip tècnic per abordar aquestes obres com s’ha fet en poblacions properes més grans: hi hauria d’haver boques de rec, que és per on la instal·lació sol expolsar l’oxigen sobrant al circuit. També en circuits més potents hi ha més vàlvules: més aixetes per tancar per zones.

Treballs a la Plaça de la Glosa / FOTO: Javi Quintano
Per altra banda, segurament aquesta instal·lació no ha tingut tot el manteniment que hauria d’haver tingut. Com a empresa concessionària durant els darrers 20 anys, Cassa ha fet, segons fonts municipals, més enllà de les fuites, manteniment per valor d’1 MEUR, que és el que tocava, però hi va haver uns anys que no es va fer manteniment perquè l’equip municipal del moment, no ho va aprovar. Com a concessionària, Cassa necessita l’aprovació municipal per fer inversió, mitjançant la pujada de tarifes.
Finalment, aquest vei apunta que en els darrers mesos i dies Aigües Ter Llobregat (ATLL), l’ens públic que abasta l’aigua als pobles, hauria baixat la pressió de l’aigua als circuits, amb el mateix volum d’aigua: això hauria afectat al sistema per la quantitat d’aire que hi ha al sistema i les regulacions de les tensions.
En tot cas, també aquest expert coincideix amb què les temperatures afecten als sistemes de canonades.
Canvi de manera de treballar
Davant d’una avaria, el què estan obligats per llei les concessionàries, segons experts, és a arreglar aquell tram i que l’avaria afecti el menys possible els usuaris. Això ha portat a “algunes xapusses” i “xapusses rera xapusses” segons el gerent de SQVAigua. Nosaltres ara el què farem és obrir les voreres, arreglar les avaries i una mica més: tots els metres que puguem. Això afectarà més hores als usuaris però tindrem una millor xarxa.
Ludevid ens posa l’exemple de l’avaria del Carrer Sant Jaume amb Carrer Vallcorba: en aquesta avaria Cassa ja hi havia passat, però va obrir, va posar un “parxe” i va tancar. I en el cas de la vàlvula (l’aixeta), estava envoltada de formigó: això no es pot fer mai: ha de descansar sobre terra perquè sigui accessible, ens explica.

Imatge on es veu el creuament en forma de T de les canonades i on es veu l’aixeta voltada de formigó / FOTO: Javi Quintano
Elements del sistema que no funcionen
Ludevid també ha explicat al Diari que la diferència entre les avaries d’avui i la de fa dos dies és que aquella va afectar a una canonada general, de 200 mm i aquestes son canonades més petites. En aquella ocasió van intentar tancar les aixetes sectorials i no tancaven del tot, per això rajava tanta aigua, per la qual cosa van haver de trucar a ATLL per demanar tancar la clau general. Segons Ludevid, hi ha algunes aixetes que no funcionen.

Treballs al Cami del Mas / FOTO: Javi Quintano
Previsió de normalitat del servei
Al web de la companyia d’aigües, a l’apartat d’avaries, hi consten 5 avaries obertes: a Vallcorba, al Mas Duran, a la Plaça de la Glosa, a la cantonada entre l’Avinguda Antoni Gaudi i el passatge Salvador Dalí i a la cantonada del carrer Vicenç Renom i el carrer Vila Romana. La finalització de les dues primeres es preveu a les 17h mentre que les tres altres es preveu a les 22h.