Divendres,8 novembre, 2024
IniciA PORTADATRIBUNA/ Eleccions del 28 de maig de 2023, son municipals o generals?...

TRIBUNA/ Eleccions del 28 de maig de 2023, son municipals o generals? Son municipals!


 

TRIBUNA MISCELÀNIA
JOSÉ MARIA CODERCH
9/2/2023 | 11:51:32

 


 

Quan arriba una cita electoral, molts partits intenten convertir-les en el que no son i per això divulguen idees i també propostes que no formen part del tipus d’eleccions convocades. El resultat es una gran confusió entre els electors i es una causa més de la baixa participació: el “tots diuen el mateix” és un comentari molt escoltat i parcialment cert.

Diem que el 28 M son municipals, però tots els partits les presenten com si fossin un assaig de generals. El resultat és que els ciutadans queden envoltats pel màrqueting de campanya i la decisió de vot es pren en part per la decidida clau política i no per les propostes de millora del municipi.

Aquesta idea enllaça amb pulsions encara que no siguin verbalitzades favorables a aquest model. Ja des de fa molts anys en la democràcia antiga grega i en la COMUNA de París model anarquista coincidien: l’Ajuntament com a organització des de la qual les institucions polítiques, per ser les més properes als ciutadans respondrien millor a les seves demandes.

Aquesta proposta va ser recollida l’any 1873 per la proclamació d’independència del canton de Cartagena que durant els 185 dies de la seva existència va aprovar entre altres el divorci i la abolició de la pena de mort.

Les eleccions municipals de 1931 en que es van presentar candidatures republicanes i van guanyar, va desembocar en l’exili d’Alfons XIIII i la proclamació de la II REPUBLICA.

Aquest breu resum, deuria formar part del que tots sabem i validem com realitat, encara que parlem de 1873 o 1931 i ara som el 2023. Però la pretensió de fer política des de els Ajuntaments està sempre present i ara hi és igual o encara més. Ja ho veiem a Sant Quirze amb una presencia partidista d’estelades i consignes en l’espai públic, que deuria ser neutral i per tots.

Aquesta intencionalitat no pot ser desmentida per cap partit, perquè tots esperen que a les eleccions del maig, les seves propostes quedin validades ( des de Trias JUNTS XC a Barcelona, Maragall ERC, Collboni (PSC), Colau (Comuns)… i els mateix pels que es presentin pel PP i VOX , per citar un municipi, però igual en la resta.

Les competències pròpies dels Ajuntament son definides, però hi ha zones de fronteres competencials i altres compartides amb diferents administracions i cal resumir les més visibles : la neteja de la ciutat, equipaments esportius i assistencials, urbanisme i habitatge, tercera edat, cultura i festes, activitats econòmiques (empreses i comerç), Benestar social, Policia Local i, al final, enterrar els morts.

En les properes eleccions del 28M , els electors deurien tenir informació sobre com s’han exercit les seves competències i com s’ha repartit el pressupost per cobrir-les.

El pensament popular es que els Ajuntament son molt lents en el terminis i generalment tenen aquest mateixos problemes :

  1. Les peticions de permisos i llicències queden sempre a la decisió de les pesades burocràcies municipals amb mesos i de vegades canvien d’any.
  2. Els diferents Departaments municipals no tenen un interlocutor que els representi a tots i poden tenir opinions diferents i contraries entre sí.
  3. Les Oficines d’Atenció (OAC) son sobre tot recollidores de papers, excepte pel cobrament de impostos, però no segueixen la “traçabilitat dels expedients i els ciutadans queden atrapats en els diferents departaments que es van passant els expedients i les demores.
  4. Precisament per lluitar contra la demora de la burocràcia municipal i les pèrdues econòmiques que produeixen, disposicions legals del Govern central i de la Generalitat, han OBLIGAT als Ajuntaments a establir per les activitats i obres menors , a un procediment de COMUNICACIÓ o ASSABENTAT que permeten l’obertura o les obres des de el mateix dia que es demanen .
    L’Ajuntament de Sant Quirze es capdavanter o potser l’únic de Catalunya que obliga als locals a una LLICÈNCIA D’OBRES en lloc d’una COMUNICACIÓ D’OBRES – abans de començar-les i que contradiu la seva propaganda d’ajuda als comerciants i emprenedors.

En aquestes properes eleccions, tots els partits en lloc de fer propostes genèriques pel municipi, deurien donar compte del seu treball (en el govern municipal o en l’oposició) i proposar mesures concretes per desenvolupar en el nou mandat (habitatge HPO a construir, residència pública per la tercera edat, altres) i les propostes a implantar en el funcionament de la organització per millorar la atenció als veïns amb cites prèvies opcionals però no obligatòries.

Ja ha començat la presentació de cap de llista de JxC , i el seu acompanyament de propostes electorals en temes locals, esperem que la resta de candidatures també ho faci i que els veïns puguin decidir per les que més concreten resoldre les necessitats del poble i no pel partit polític que representen, com en Sant Quirze ha passat sempre que el vot es majoritàriament per partit.

Ho acreditarem.

___

* La responsabilitat de les opinions expressades en aquest Diari correspon exclusivament als seus autors. Diari Sant Quirze no s’identifica necessàriament amb les opinions expressades pels seus col·laboradors i columnistes.

 

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies