Divendres,7 febrer, 2025
IniciA PORTADATRIBUNA/ Jaume Plensa posa cap al Macbeth de Verdi

TRIBUNA/ Jaume Plensa posa cap al Macbeth de Verdi


TRIBUNA CULTURAL
JOSÉ ANTONIO AGUADO
6/3/2023 | 14:30:32


Sobre Shakespeare s’han escrit gairebé tres-centes òperes,  Macbeth és la dècima òpera de Verdi. Al final de la seva vida composarà Otello i Falstaff. Verdi tenia el projecte de Macbeth al cap com un projecte on aparegués el món fantàstic amb una gran orquestra i una gran producció. Els personatges d’aquesta òpera tenen en molts moments una gran intenció teatral. Sens dubte Verdi va crear la seva obra més experimental. 

El tema del món sobrenatural està centrat en tres personatges: Macbeth, lady Macbeth  i les bruixes. Hi ha una barreja de personatges fantàstics com les bruixes amb personatges reals de la Història. El duo entre Macbeth i la seva dona s’acosten molt al teatre i a la dramatúrgia d’escena escrita per Shakespeare. El dramaturg anglès mostra continus canvis d’escenari, en el primer acte hi ha vuit escenes curtes que van des del camp obert a l’episodi molt més íntim en què Lady Macbeth llegeix la carta, passant per l’escena de la cort de Duncan seguida per l’ assassinat al pati del castell. Per contra Jaume Plensa presenta una posada en escena, elegant, bellament tràgica sense espais concrets i amb un plantejament abstracte. Ens trobem amb un anar i venir de caps gegants que avancen cap a la boca de l’escenari o baixen i pugen de les barres zenitals del teatre. Sempre m’ha atret la part més imaginativa de Macbeth, mai em va atreure l’assassinat o la traïció de la qual lamentablement tenim exemples diaris a la política, sinó la part on els esclats de sensibilitat que semblen sorgir del no-res com si d’un poema de Carles Riba es tractés. Una tragèdia mental sobre els processos del remordiment, el crim, l´ambició i el destí de cada personatge. Jaume Plensa ha dissenyat un vestuari d’acord amb la idea de cada personatge, un vestuari que completa el cos de ball d’Antonio Ruz que dona forma a la idea de les escultures en moviment.

Aquest Macbeth està tan ben muntat que el temps se’n va volant, sens dubte el millor elogi que pot rebre un espectacle és la seva capacitat de relativitzar el temps i fer-nos gaudir del sentit que té l’espectacle total. Això no ha fet més que començar, ens espera una temporada plena de sorpreses.

Totes les entrades posades a la venda s’han esgotat ràpidament. Sens dubte el públic tenia ganes de gaudir d’un dels espectacles d’òpera més creatiu, d’un dels escultors catalans més reconeguts al món. Aquesta versió és escènicament una genialitat estètica. Ara bé, des del punt de vista de l’evolució dramatúrgica dels personatges es presta a discussió l’evolució psicològica del protagonista Machbeth interpretat per Luca Salsi o una Lady Macbeth Sondra Radvanosvsky  que en comptes de sang a les mans i suïcidi, en aquesta ocasió sembla més una mística a la recerca de la llum.

El muntatge de Plensa t’atrapa per la vista. No hi falta res, des de la dona ambiciosa fins a la corrupció de la ment humana capaç d’obrir una finestra a l’infern.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -
- PUBLICITAT -
renting
renting2
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies