Diumenge,14 abril, 2024
IniciPERFILSVanesa i Denia Martínez, les germanes que han portat aromes i fragàncies...

Vanesa i Denia Martínez, les germanes que han portat aromes i fragàncies a més de 50 països des de Sant Quirze

Vanesa i Denia Martínez Chamorro són filles de la Isabel Chamorro i l'Alberto Martínez, fundador de Grup Carinsa, amb seu a Sant Quirze, i totes dues compaginen el treball amb la maternitat. La Vanesa actualment és la CEO del grup i va estudiar Administració i Direcció d'Empreses. La Denia és la vicepresidenta del grup i, en el seu cas, va estudiar Enginyeria de Telecomunicacions. Comparteixen la mateixa passió: la innovació industrial.

Entrevista de JOAN GABARRÓ PONS
16/5/2023| 16:25:32

El Grup Carinsa, amb 30 anys de vida, és un grup d’empreses santquirzenques: CARINSA (Creacions Aromàtiques Industrials, S.A.) se centra en la creació, producció i comercialització d’aromes per a Alimentació Humana i Begudes, Alimentació Animal i fragàncies per a Detergència i Cosmètica. PAYMSA (Preparados, Aditivos y Materias Primas, S.A.) es basa en l’assessorament i el desenvolupament de solucions tecnològiques per a la indústria càrnica, confiteria, plats preparats i precuinats i altres sectors. CARINCAP, de nova creació, desenvolupa microencapsulació d’ingredients actius amb tècniques fisicoquímiques avançades, per a la millora de la seva conservació i en aplicació per a sectors com l’alimentació i la detergència.

Quan i com neix la vostra empresa?

Vanesa: El pare va estudiar a l’IQS (Institut Químic de Sarrià). Era una persona molt intel·ligent i tenia molt clar que volia ser empresari. Als 43 anys, amb una visió de futur increïble, va hipotecar el pis, juntament amb la meva mare, i es va llançar a l’aventura empresarial del món de les aromes i les fragàncies.

El meu pare va detectar una necessitat i és que hi havia un middle market que no estava ben cobert. Les companyies locals dels diferents sectors d’alimentació i begudes necessitavendues coses: primer saber què passava al món, és a dir, tenir una visió internacional, i segon necessitaven innovació, no només en la fragància sinó també en el producte final.

Per això, Alberto Martinez va crear Carinsa l’any 1993 a Sant Quirze.

Què heu après a l’internacionalitzar l’empresa familiar? A quins reptes us heu enfrontat?

Vanesa: Ens hem enfrontat a conèixer la cultura del país on anàvem. Primer calia entendre els gustos i sabors de les cultures i la manera de relacionar-se amb la gent. La principal dificultat que ens hem trobat és que costa bastant que t’homologuin els productes. És un repte però també és una satisfacció, perquè després ho pots extrapolar d’un país a un altre, pots avançar-te. Estem a 57 països i podem ajudar els productors locals a com exportar el seu producte (com a exemples, tenim productes halal, kósher, sense al·lèrgens, etc.). Estem veient que el món està cada vegada més globalitzat.

Quin és el mercat més difícil de tractar?

Denia: El mercat asiàtic està molt lluny perquè amb el tema del dòlar no és gaire competitiu. El percentil de creixement és molt més elevat a Àfrica que a Àsia. Nosaltres els oferim tecnologia i assessorament de com fer productes, formulació, quin packaging escollir…

Que és el que us distingeix de la competència?

Vanesa: Nosaltres no només fem la fragància o l’aroma, sinó que l’adaptem a la base del client per aconseguir el millor producte final. Deixem al client provar-la en les nostres instal·lacions de planta pilot, aquí a Sant Quirze. Els nostres perfumistes i aromistes treballen amb persones que han treballat amb el producte final. Tenim gent molt capacitada dins de l’empresa, com el nostre mestre confiter Àngel Palomes, expert en formulacions. Hem obtingut innovacions molt potents perquè ell tota la vida havia fet formulacions de xiclets i caramels. Amb els perfumistes i aromistes, i persones coneixedores del producte final, aconseguim innovacions en diferents sectors.

Quantes patents acumuleu? Destacaríeu alguna de la que us sentiu especialment orgullosos?

Vanesa: Moltíssimes! Per exemple, ahir vam obtenir dues patents noves: l’homòleg de formatge vegà que hem aconseguit fer-lo amb un procés molt més eficient i és molt més ràpid. El client s’estalvia temps i economia processal. I també hem aconseguit la patent de pastilles de caramels de fruita i verdures com bròquil, pastanaga, llimona, enciam… Així assolim que d’alguna manera els nens mengin verdures.

Al llarg de la nostra història hem fet un munt d’innovacions com per exemple tota classe de xiclets: el xiclet antivirus, que és solidari si estàs constipat no contamines al del costat, el xiclet saciant per no picar entre hores, i el xiclet dual amb dos gustos; comença per un sabor i acaba amb un altre.

O bé les sopes amb infusions, però en comptes de til·la s’hi posa sopa. Aquesta sopa està pensada perquè amb 3 unitats tu puguis tenir totes les proteïnes que necessites consumir al dia.

En què consisteix l’institut d’Alberto Martinez Ortega?

Denia (Presidenta de l’associació d’aromes i fragàncies): Les patents les fem a través de l’institut d’Alberto Martinez Ortega, una fundació sense ànim de lucre que vol formar la societat, ja que hem vist que hi ha molta necessitat d’aquesta formació. Carinsa vol invertir diners per formar persones que després puguin treballar en la indústria del nostre sector.

L’objectiu de l’institut és primer donar suport, impulsar i posteriorment acompanyar les persones perquè aquest talent pugui créixer

Vanesa: A més, des de l’institut volem fer un Carinlab a Barcelona on farem un showroom. Aquest any l’institut té una celebració molt important, el 27 d’octubre, fem 30 anys! Aquell dia publicarem les bases del concurs dels premis d’emprenedoria Alberto Martínez Ortega per donar suport a start-ups en 3 categories: la nutrició i salut, sostenibilitat i disrupció.

Tenim previst el dia 11 juliol de 2024 donar els premis amb una aportació econòmica, però també farem un acompanyament durant un any de tota la visió industrial de la start-up, des de l’acompanyament amb el client fins al tema de legislació. Estem fent aquesta iniciativa perquè volem estalviar temps a les persones que comencen amb la seva idea. Actualment, soc mentora en el programa Crecemos Juntas- Proyecto Mentoras Rurales del Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación i veiem aquesta necessitat d’acompanyament, ja que totes les emprenedores tenen molts dubtes, que són molt normals al començar un negoci.

És difícil trobar/retenir talent jove?

Denia: Últimament, trobar les persones més adients per a la teva companyia costa més que fa 5 anys. El tema és que la societat ens està portant gent amb altres metodologies de pensar i treballar. Actualment, està a l’alça treballar per projectes. Nosaltres hem canviat de pensament, ens ha costat molt canviar la manera de pensar i treballar per projectes. Hi ha persones que es jubilaran amb nosaltres i potser hi ha persones que estaran 3 o 4 anys que desenvoluparan el seu projecte i després canviaran d’empresa. Això també és molt enriquidor.

Vanesa: Actualment, tenim 5 persones que tenen més de 65, per tant, malament no s’ho passen, com es pot imaginar

Denia: A més, hi ha un avantatge per a la gent jove i és que aquestes persones volen deixar el seu coneixement, know-how a les persones noves. Això no ho aconsegueixes en cap grau o carrera. Nosaltres no volem retenir a ningú, nosaltres volem que la persona estigui conscienciada i estimi molt el projecte

Quines mesures esteu duent a terme pel benestar?

Denia: Cada any anem obrint nous plans. Vam començar amb el Carinsa Cuidate, que consisteix en una vegada al mes fer activitats d’esports com ioga, zumba, meditació…També tenim un nutricionista una vegada al mes, el treballador pot visitar-lo i la meitat ho paga l’empresa. Va ser una mesura molt positiva, ja que molta gent va perdre molts quilos. Tenim casos de treballadors que n’han perdut fins a 20.

Quina és la clau de l’èxit per tenir tants projectes innovadors oberts?

Vanesa: Totes les innovacions que fem a escala internacional no podem fer-les sols. Necessitem un ampli ecosistema. Afortunadament, tenim molts amics en el camí! Ens recolzem en els nostres clients, proveïdors i també en associacions. Nosaltres estem a comitès de detergència, estem a clústers de packaging, foodservice, nutrició i salut… També ens recolzem en universitats i centres tecnològics (per exemple, Eurecat, del qual soc patrona), on fem estudis i formació dual amb doctors industrials.

Però, a banda, també estem en un programa que es diu Cre100do, que ha agafat les 100 empreses més potents del middle market d’Espanya que tenen més capacitat de creixement. Una vegada al mes ens reunim per pensar sobre temes diferents i compartim experiències. Aquest ecosistema ens permet valorar necessitats de futur.

L’última pota de l’ecosistema són les start-ups. Ens serveix per veure cap a on van les tendències i també per recolzar-les. Nosaltres hem invertit en 6 start-ups. Algunes són coliderades i altres tenim una participació més petita en els àmbits de nutrició i salut, sostenibilitat i disrupció. Hi ha un proverbi africà que diu “si vols anar ràpid vés sol, si vols arribar lluny vés acompanyat”. Des de Carinsa volem arribar molt lluny!

Quins són els reptes futurs a què us enfronteu?

Vanesa: El nostre repte actual és la transformació digital. Hem de reinventar la forma de treballar i de pensar. Hem d’estar molt atentes al que està passant i veure com afrontem aquests canvis i com els adaptem a l’empresa. El tema de sostenibilitat, és a dir el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), és molt important per a Carinsa. Volem deixar als nostres fills un planeta millor del que hem trobat. Crec que com a ciutadanes hem d’aportar el nostre granet de sorra.

Com feu perquè la vostra empresa sigui cada vegada més sostenible?

Denia: Nosaltres tenim un enfocament molt clar que és la sostenibilitat del planeta. Carinsa ja neix sostenible. El nostre pare ja va posar el logo verd perquè ja pensava en el tema de cuidar el planeta.

Vanesa: De fet, el 27 octubre podrem anunciar que serem la primera empresa del sector neutre en carboni seguint el pla Carinsa lo cuida que té com a focus guiar l’empresa cap a la sostenibilitat.

Denia: En els nostres productes també estem tenint en compte el medi ambient. Des que t’aixeques no pares d’utilitzar aromes i fragàncies (a la pasta de dents, al desodorant, a la colònia, al cafè…) Des de Carinsa ens vam preguntar: com podem fer perquè el consumidor final de perfumeria interaccioni amb nosaltres i tinguem un bon impacte en la societat? Vam veure amb diferents universitats de Barcelona i centres tecnològics que si encapsulaves la fragància podia durar molt més l’aroma i vam veure que no hi havia cap fragància que fos biodegradable i sostenible. Després de 9 anys vam aconseguir tenir un procés d’encapsulació sostenible per a suavitzants. A la rentadora, després de moltes rentades, es desprenen els residus dels microplàstics. Amb el nostre procés d’encapsulació de les fragàncies aconseguim que un ingredient es mengi un 30% dels microplàstics que hi ha en els processos de rentat. Això també ho hem patentat.

Vanesa: El tema de sostenibilitat dins del pla de Carinsa lo cuida està molt present. De fet el dia 5 de juny, que és el dia del medi ambient, farem un webinar amb el recolzament d’AZTI (Ciencia y tecnología marina y alimentaria) per parlar de l’etiquetatge mediambiental. Un d’ells és diu Enviroscore, un etiquetatge molt més nítid i transparent mediambientalment.

Utilitzeu tecnologies de la indústria 4.0? Impressió 3D, simulació, robòtica, internet industrial de les coses(IIoT), big data…

Denia: En la transformació digital d’aquí a 5-10 anys les companyies i les persones seran totalment diferents. Hem d’estar preparats per a quan arribi i ens hem d’anticipar a les tecnologies 4.0. Nosaltres ens volem anticipar i un exemple d’això és que aquest any hem guanyat 2 projectes, un d’alimentació i un altre de perfumeria. Volem interaccionar amb el client final a través del packaging amb d’impressores 3D. Per a mi és un tema diferenciador, no conec cap empresa ho estigui fent. Per exemple, un tap de colònia d’alta perfumeria, que tu puguis olorar el perfum de dins amb una olor diferent i que et permeti anar a un cost més gran. El que volem fer és que l’envàs transmeti una olor igual o diferent de la fragància que porta a dins. L’altre projecte consisteix en un film de detergent imprès amb diferents capes de fragàncies amb impressores 3D que sigui biodegradable i llavors després de 40 rentades desapareix.

Vanesa i Denia: Totes les tecnologies avancen molt ràpid menys la part de robòtica, que creiem que és la que menys avança. El tema de les articulacions és molt complex. Un robot no ha canviat gaire des de fa 10 anys. El robot és molt ràpid per tasques repetitives però no ho és en multitasca. Nosaltres tenim 3000 matèries primeres i no hi ha cap forma que es faci lineal. L’única opció que ens queda és la semiautomatització. Les nostres instal·lacions s’han fet petites i ara amb la nau nova tindrem en compte la robotització i digitalització.

Després de 30 anys quin “aire” es respira a Carinsa?

Denia i Vanesa: Carinsa és passió, força, entusiasme, il·lusió, equip, família… L’essència del nostre negoci és l’ànima Carinsa.

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

2 COMENTARIS

  1. S’ha de tenir cara dura per publicar les fake news sobre aquesta “empresa”. Tot el que diuen és mentida, ni són intel•ligents, ni innoven, ni cuiden bé al treballador, ni molt menys la gent es jubliarà en aquest intent d’empresa. La realitat és que es dediquen a copiar coses d’altres empreses, a inventar-se informes per justificar projectes que en realitat no els han ni pensat ni molt menys executat (frau!), els treballadors són maltractats en tracte i condicions denigrants i a la que poden fugen. Feu una mica d’investigació abans de publicar aquestes coses…

  2. Una llàstima… teníeu la oportunitat de fer periodisme d’investigació i treure un article impactant i desemmascarar aquesta gentussa, però heu cedit als seus suborns a fer-los-hi publicitat enganyosa

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies