Inici » a-ultimesnoticies » Vicepresident Aragonès: “Catalunya és conscient que ha de treballar per reduir les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle”
Vicepresident Pere Aragonès

Vicepresident Aragonès: “Catalunya és conscient que ha de treballar per reduir les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle”

  • El Parlament ha acordat continuar la tramitació del Projecte de llei del canvi climàtic, que inclou alguns canvis en l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica 
  • El vicepresident ha demanat la tramitació per urgència extraordinària perquè la normativa es convalidi abans d’acabar l’any, tenint en compte que va amb dos anys de retard degut al recurs que el govern del PP va presentar al TC

NATURA/SOCIETAT. El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, ha afirmat aquest matí al Parlament que “Catalunya és conscient que ha de treballar per reduir les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle”. “Hem avançat, però hem de continuar avançant encara més”, ha insistit. I ha posat com a exemple el projecte de Pressupostos que el Govern està acabant d’elaborar, que “parteix dels compromisos que la comunitat internacional ha consensuat en el marc de l’anomenada Agenda 2030 pel desenvolupament sostenible”.

En aquest sentit, Aragonès ha remarcat que “diferents estudis apunten que una imposició sobre les emissions de CO2 pot ser un mètode efectiu per reduir-les”, en línia amb altres països com Finlàndia, Suïssa, Bèlgica, França, Suècia, Alemanya o Irlanda. Aragonès ha argumentat respecte a la problemàtica del canvi climàtic, que “és absolutament necessari establir mecanismes que permetin accedir a fonts de finançament i que, alhora, comportin una reducció en les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle”. Aquesta Llei servirà perquè els propers pressupostos de la Generalitat incloguin dotacions pressupostàries per nodrir els fons del canvi climàtic i el del patrimoni natural, “essencials per tenir instruments per lluitar contra la crisi climàtica”, ha dit Aragonès.

Amb aquestes paraules, el vicepresident ha presentat aquest matí a la cambra catalana el Projecte de llei de modificació de la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, que introdueix alguns canvis en l’impost sobre les emissions de COdels vehicles de tracció mecànica. Aquest tribut, pioner a l’estat espanyol, va ser aprovat pel Parlament a l’agost del 2017, i té com a objecte gravar les emissions de CO2 de cotxes, furgonetes i motocicletes per l’efecte hivernacle que produeixen en l’atmosfera i la seva repercussió en l’escalfament global del planeta. Després de les votacions, el Parlament català ha acordat continuar la tramitació del Projecte de llei.

Canvis formals

El vicepresident ha explicat que els canvis en relació amb la llei aprovada a l’anterior legislatura són “modificacions tècniques” ja que, entre altres aspectes, calia readaptar el calendari d’aplicació. Efectivament, el text de l’avantprojecte de llei introdueix algunes novetats, com que l’impost el començaran a liquidar el 2020 cotxes i furgonetes, i alo 2021 s’hi afegiran les motocicletes.

Aragonès ha lamentat el retard de la normativa aprovada avui: “La Llei del canvi climàtic i, en concret, l’impost encara no s’ha pogut fer efectiu perquè l’Estat va presentar un recurs d’inconstitucionalitat davant el Tribunal constitucional (TC), impedint que el Govern pogués aplicar-lo”. El responsable de les finances catalanes ha afirmat que la sentència del 20 de juny del 2019 del TC va validar l’impost, “gairebé dos anys després”. “Així, anem amb dos anys de retard perquè el Govern de la Generalitat pugui desplegar el mandat del Parlament de fer efectiu l’impost”, ha reblat.

Per això, el vicepresident ha demanat al Parlament que aquest projecte de llei es tramiti per urgència extraordinària, perquè “la lluita contra el canvi climàtic no pot esperar. Aquesta urgència, però, no va en detriment de les garanties parlamentàries”, perquè “el Govern ha dut a terme un intens procés d’audiències amb els sectors interessats i afectats”, ha concretat. Finalment, Aragonès ha reclamat als grups parlamentaris “que facilitin tant com puguin les diverses tramitacions per tal d’aconseguir que aquesta llei estigui aprovada, si així ho creuen convenient, abans que acabi aquest any”.

Per acabar, Aragonès ha recordat les paraules de Josep Rull en la seva etapa de conseller de Territori i Sostenibilitat, pronunciades des del mateix hemicicle per presentar la Llei: “La nostra obligació no és només no hipotecar el futur dels nostres fills, sinó retornar aquest préstec ampliat amb escreix. Avui, aprovant aquesta llei, aquest petit país del sud d’Europa es mira al mirall i diu que vol ser un país decent, un país digne”.

Un tribut finalista

Amb caràcter finalista, el cent per cent de la recaptació de l’impost sobre les emissions de COdels vehicles de tracció mecànica es destinarà a nodrir a parts iguals el Fons climàtic i el Fons del patrimoni natural i la biodiversitat

El Fons climàtic servirà per dur a terme actuacions davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adaptació i la mitigació, com ara l’impuls i bonificació en l’adquisició de vehicles nets, la millora del transport públic i la mobilitat sostenible, o fomentar les energies renovables; i els habitatges energèticament eficients. Les actuacions concretes s’acordaran en el marc de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic que es reuneix periòdicament.

Els imports que corresponen al Fons pel medi natural i biodiversitat serviran per a dotar de finançament les accions recollides a l’Estratègia catalana pel patrimoni natural i biodiversitat i per donar resposta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natural a Catalunya. Entre les accions a finançar hi ha la gestió activa i adaptativa del Sistema d’espais naturals protegits de Catalunya i més concretament dels Parcs Naturals i el Parc Nacional; millorar la conservació de les espècies autòctones, els ecosistemes i la geodiversitat, millorar la connectivitat ecològica i la infraestructura verda, promoure la recerca i el coneixement o enfortir la gestió preventiva i evitar la pèrdua neta de biodiversitat.

El període de pagament es fixa entre l’1 i el 20 de novembre

Entre les novetats que incorpora el projecte de llei aprovat avui pel Govern destaquen per exemple, un canvi en la data de meritació de l’impost que passa de l’1 de gener, com s’establia a la llei 16/2017 de l’1 d’agost, a 31 de desembre. També es fixa el període de pagament entre l’1 i el 20 de novembre de l’any següent de la meritació.

El nou text legislatiu també preveu una bonificació en quota del 2% per a la domiciliació del pagament. Aquest tipus de benefici fiscal ja existeix en altres tributs periòdics, com l’impost de circulació. Això suposa per al contribuent una reducció de càrregues administratives i per a l’administració una rebaixa en les despeses de gestió.

Un altre dels aspectes rellevants que inclou el text és la fórmula per calcular les emissions de CO2 d’aquells vehicles que, per la seva antiguitat, no disposen de dades oficials. Aquest càlcul es farà a partir d’una fórmula dissenyada pel Barcelona Supercomputing Center i té en compte tota una sèrie de variables tècniques com ara: el combustible, la cilindrada, la potència del motor, el pes, o l’antiguitat del vehicle, entre d’altres.

Tarifes aplicables:

Finalment, s’unifiquen en un mateix text legislatiu les tarifes aplicables per a l’any 2019 –que afecten a turismes i vehicles lleugers_ i les del 2020, quan també s’incorporaran les motocicletes.

Tarifes aplicables per a l’any 2019:

  1. Vehicles de la categoria M1 (cotxes)
Emissions oficials de CO2 Tipus marginal (€/g CO2/Km)
Fins a 120g/km 0,00
Més de 120g/km i fins a 140 g/km 0,55
Més de 140g/km i fins a 160g/km 0,65
Més de 160g/km i fins a 200g/km 0,80
Més de 200g/km 1,1
  1. Vehicles categoria N1 (furgonetes)
Emissions oficials de CO2 Tipus marginal (€/g CO2/Km)
Fins a 160g/km 0,00
Més de 160g/km 0,30

Tarifes aplicables per a l’any 2020:

  1. a) Vehicles de la categoria M1 (cotxes) i categories L3e, L4e, L5e, L6e i L7e (motos)
Emissions oficials de CO2 Tipus marginal (€/g CO2/Km)
Fins a 95g/km 0,00
Més de 95 g/km i fins a 120 g/km 0,70
Més de 120g/km i fins a 140 g/km 0,85
Més de 140g/km i fins a 160g/km 1,00
Més de 160g/km i fins a 200g/km 1,20
Més de 200g/km 1,40
  1. b) Vehicles categoria N1 (furgonetes): 
Emissions oficials de CO2 Tipus marginal (€/g CO2/Km)
Fins a 140g/km 0,00
Més de 140g/km 0,70

Una recaptació potencial estimada de 150 milions d’euros anuals

D’acord amb la memòria econòmica que acompanya el projecte de Llei, la previsió de recaptació potencial estimada és de 150 milions d’euros anuals. Aquest quantitat es correspon, segons càlculs de la Secretaria d’Hisenda, amb un exercici durant el qual el tribut estigui plenament implementat, és a dir, quan el liquidin els turismes, els comercials lleugers i les motocicletes. Segons dades de la Dirección General de Tráfico (DGT), l’impost afectarà  a un total de 4,1  milions de vehicles: 3,6 milions de turismes i furgonetes i 500.000 motos.

El projecte de Llei aprovat avui pel Govern conté un article únic amb dotze apartats, una disposició final, una derogatòria i una final, i es presentarà a Parlament per a la seva corresponent tramitació i aprovació, amb l’objectiu que entri en vigor abans del 31 de desembre d’enguany.

2019-11-28

Deixa un comentari

El seu email no será publicat.Camps obligatoris marcats *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies

Diari Sant Quirze

↑ Grab this Headline Animator