Dimarts,19 març, 2024
IniciA PORTADAEl dret al padró a Terrassa: Padró x totes, sense excuses. Joan...

El dret al padró a Terrassa: Padró x totes, sense excuses. Joan Tamayo Sala

TRIBUNA / JOAN TAMAYO SALA

El passat 7 de maig l’Ajuntament de Terrassa es va comprometre a posar solució a les deficiències que reconeixia que existien ​en el circuit d’empadronament en torn als tràmits de padró sense acreditació d’accés a l’habitatge i de padró sense domicili fix.

Aquest compromís posava fi, almenys temporalment, a un creuament de comunicats i declaracions entre Terrassa Sense Murs i l’Ajuntament de la ciutat. El col·lectiu instava el consistori a que abordés la qüestió amb rapidesa, empadronant aquelles persones que fins aleshores n’havien quedat al marge, posant en pràctica la inscripció per silenci administratiu (quan passen 3 mesos des de la sol·licitud de padró i no hi ha hagut resposta, tal i com disposen la normativa i instruccions vigents). A més, demanava a l’Ajuntament que informés clarament a tota la ciutadania del procediment a seguir per empadronar-se per la via del padró sense domicili fix. La finalitat de tot era evitar retards i confusions, posar en valor els drets establerts i que es poguessin identificar, si era el cas, males praxis.

Posteriorment, el 12 de maig, la Comissió de Seguiment de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets de la Ciutat presentava una instància al Registre General de l’Ajuntament on també manifestava la seva preocupació en relació al dret a l’empadronament i formulava dues preguntes clares: que es concretés el protocol que es seguiria des d’aquell moment i que s’expliqués què passaria amb les sol·licituds fetes amb anterioritat a reconèixer les deficiències.

Gairebé dos mesos després, el 3 de juliol, ambdues entitats socials rebíem per correu electrònic un informe sobre la gestió del Padró Municipal d’Habitants en l’àmbit de les persones sense domicili fix i de les que no poden acreditar l’accés a l’habitatge a l’Ajuntament de Terrassa. En aquest informe, la Comissió d’Empadronament es plantejava la necessitat de revisar els protocols de gestió per als casos esmentats “​per tal de donar una resposta àgil i acurada a les demandes dels ciutadans i ciutadanes”​.

Sobre les persones que no poden acreditar l’accés a l’habitatge s’hi feia constar que el nombre d’expedients pendents d’inspecció era considerable. Per tal d’agilitzar-los es proposava que “​a partir del treball habitual dels serveis (visites, expedients amb els que treballen), els equips tècnics podran emetre informes, assimilables a inspeccions, que acreditarien la residència efectiva d’una persona en un domicili concret.” ​Valorem la proposta com a encertada i desconeixem de primera mà com està funcionant aquest nou sistema de comprovació de domicili, així com també desconeixem si ja s’han creat els models de documents i persones responsables a cada servei per tal d’optimitzar els protocols. Veiem molt necessari que s’informi obertament de tots els passos que s’estan fent, per tal que aquestes propostes no quedin en paper mullat.

En els casos de persones sense domicili fix s’hi explica el funcionament previst: “​caldrà que des de Serveis Socials siguin coneixedors dels casos, en puguin fer seguiment i emetin un informe per procedir a l’empadronament. Des de Padró, com s’ha fet fins ara, a partir de la informació facilitada pels tècnics i responsables de SS es procedirà a realitzar l’empadronament.” P​er primera vegada, encara que de manera poc concreta tal com demanava la Comissió ​de Seguiment de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets de la Ciutat​, podem veure per escrit el procediment que segueix una persona sense domicili fix per empadronar-se. Però seguim sense entendre per què aquesta explicació no està a l’abast de tota la ciutadania, publicada al lloc web del consistori junt amb la resta d’informació sobre el padró. Tampoc es facilita de forma clara mitjançant el correu electrònic de l’Àrea de Padró.

És molt greu que s’amagui aquesta opció. S’estan posant traves a que es pugui fer efectiu un dret bàsic que està garantit per la normativa vigent i que està inclòs a la ​Carta Europea de Salvaguarda dels Drets de la Ciutat, signada per l’Ajuntament de Terrassa l’any 2000. Si bé hi ha altres municipis que segueixen sense informar sobre l’empadronament sense domicili fix o que incompleixen la legislació no fent-lo efectiu, també n’hi ha d’altres com Rubí, Barcelona, L’Hospitalet o Vilanova i la Geltrú que sí que ho fan. No ens val l’argument d’un hipotètic efecte crida que col·lapsi serveis socials, no ens valen les rebaixes o les mitges tintes, el padró és un dret.

Cal dir també que els darrers mesos Terrassa Sense Murs ha continuat acompanyant joves migrants a sol·licitar aquest tipus de padró i segueix sent una odissea poder aconseguir-lo.

Sense la insistència constant als responsables d’acreditar el coneixement de residència per part de les persones que acompanyen als joves, no hauria estat possible fer efectiu el dret a l’empadronament sense domicili fix i, tot i això, encara hi ha casos pendents de resoldre. Creiem que és un fet greument preocupant, que segueix evidenciant la manca d’interès i de recursos destinats a aquest tràmit essencial. Què passa amb aquells casos on hi ha dificultats d’idioma? I en els que els i les sol·licitants no estan sent acompanyades per persones o col·lectius sensibles al problema? Es depèn de la bona voluntat de la xarxa i la sort alhora de exercir un dret tant bàsic?

Totes les persones que arriben a la ciutat han de ser empadronades i s’ha de poder garantir la inscripció amb el mínim temps necessari, sinó s’està causant un greu perjudici i una vulneració de drets continuada. Insistim a l’Ajuntament que posi a l’abast de tota la ciutadania la informació relativa als processos d’empadronament sense acreditació de l’accés a l’habitatge i d’empadronament sense domicili fix.

Perquè padró és dret a la sanitat, és dret a la regularització, és dret a poder votar, és dret a l’educació, és dret d’accés a molts altres drets, demanem una aposta clara i transparent al govern municipal, que ha de posar tots els recursos i mitjans necessaris per tal que a Terrassa es garanteixi de manera definitiva el dret al padró per a totes.

 

Amb el suport de la Comissió de Seguiment de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets de la Ciutat

- PUBLICITAT -
anun2
anun22
previous arrow
next arrow

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
- PUBLICITAT -spot_img
ARTICLES RELACIONATS

El més llegit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más Info

ACEPTAR
Aviso de cookies